2009-02-17, 18:51
Medlem
Dharmas avatar
Jag skulle vilja ha en redogörelse för vad som gäller eftersom jag inte hittar någon referens till detta i reglerna.

Säg att två trådar startas med en tid emellan, båda trådarna handlar om exakt samma sak.
Man kan säga att trådarna har ungefär lika många inlägg.

Är det den tråden som har startats först som gäller eller är det den tråden som har startats sist?
Citera
2009-02-17, 18:53
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Är det den tråden som har startats först som gäller eller är det den tråden som har startats sist?
Om samma diskussioner förs i båda trådarna så försöker man sig naturligtvis på en sammanfogning.
Om det inte fungerar så låser man tråden med minst information/antal inlägg och hänvisar till den andra, "större" tråden.
Citera
2009-02-17, 20:07
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Om samma diskussioner förs i båda trådarna så försöker man sig naturligtvis på en sammanfogning.
Om det inte fungerar så låser man tråden med minst information/antal inlägg och hänvisar till den andra, "större" tråden.

Anledningen till att jag frågar är eftersom jag hade en diskussion med en moderator om vad som gällde.
Enligt denne så är det snarare tvärtom, den tidigaste tråden är enligt denne den tråden som skall låsas, Därför så blev jag lite förvirrad.

jag har alltid skickat rp på olika trådar när det redan finns trådar i ämnet. Ett förslag är att det är bra med ett tillägg i reglerna som reglerar detta
Citera
2009-02-17, 20:28
Medlem
Heinzes avatar
Är båda trådarna bra slår jag ihop dem, den äldsta tråden blir då "huvudtråd".
Citera
2009-02-17, 22:47
Medlem
Snövits avatar
Finns inget exakt svar det är upp till varje mod hur det bäst hanteras i varje forumdel och i varje enskilt fall. Som redan har nämnts vilken tråd som har kommit igång tex och vilken tråd som urspringligen postades rätt om de postats på olika ställen. Ofta är ju sammanslagning att föredra då kommer automatiskt det äldsta inlägget först.
Citera
2009-02-17, 23:03
Medlem
Dharmas avatar
Jag kan lika gärna ta upp vilka trådar som jag hade i åtanke när jag diskuterade detta med moderatorn i forumet:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=815771
https://www.flashback.org/showthread.php?t=845021

Jag postade inte länkarna först eftersom jag egentligen inte bryr mig så mycket om tråden men jag blev förvånad av moderatorns beslut att låsa den äldsta tråden (som dessutom hade flest inlägg) men det är lättare att diskutera om vi har något konkret

Jag bryr mig egentligen mer om ifall jag ska fortsätta skicka rp på trådar där det redan finns en tråd som är äldre (exempelvis om det startas nya trådar om lost, "alla invandrare är kriminella" och "när blir man svensk" trådar och liknande som det startas tio om dagen av)
Citera
2009-02-18, 11:10
Medlem
Snövits avatar
Ingen av trådarna hade ju riktigt kommit igång så jag tror snarare slumpen och vilken som sågs först resulterade i att den som låstes låstes. Jag ser det inte som så stor grej och att det inte spelar så stor roll.

Vad sa moderatorn i fråga när du frågade honom varför han gjorde som han gjorde?
Citera
2009-02-18, 15:18
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ingen av trådarna hade ju riktigt kommit igång så jag tror snarare slumpen och vilken som sågs först resulterade i att den som låstes låstes. Jag ser det inte som så stor grej och att det inte spelar så stor roll.

Vad sa moderatorn i fråga när du frågade honom varför han gjorde som han gjorde?

Han svarade:
"Spelar väl mindre roll när det bara ska existera en tråd. Det lär inte komma mycket matnyttigt i tråden innan vädret vänder i vilket fall som helst."

Som sagt, egentligen så är det inte tråden jag bryr mig om utan hurvida jag ska skicka rp när det exempelvis skapas två trådar om en nyhetsartikel eller något liknande
Tydligen så spelar det ingen roll när trådarna skapas
Citera
2009-02-18, 15:22
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Som sagt, egentligen så är det inte tråden jag bryr mig om utan hurvida jag ska skicka rp när det exempelvis skapas två trådar om en nyhetsartikel eller något liknande
Tydligen så spelar det ingen roll när trådarna skapas
Nej egentligen inte skicka bara på en och skriv tråd finns så fixar vi det vill man vara supersnäll så underlättar det om man skickar med länk till befintlig tråd.
Citera
2009-02-18, 16:33
Medlem
Manny Calaveras avatar
Jag har varit med om samma sak.

Kommer ni ihåg de där två svenska tjejerna som sprang runt på motorvägen i England?

Jag var först med att skapa en tråd och jag placerade den i länktips. Sen ett tag efteråt när fler såg den så gjordes det en tråd i skvaller. Det slutade med att min tråd blev låst och den i skvaller fick leva vidare. Jag vet inte hur den moderatorn tänkte men han baserade inte på tid i alla fall.
Citera
2009-02-18, 16:41
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny Calavera
Jag har varit med om samma sak.

Kommer ni ihåg de där två svenska tjejerna som sprang runt på motorvägen i England?

Jag var först med att skapa en tråd och jag placerade den i länktips. Sen ett tag efteråt när fler såg den så gjordes det en tråd i skvaller. Det slutade med att min tråd blev låst och den i skvaller fick leva vidare. Jag vet inte hur den moderatorn tänkte men han baserade inte på tid i alla fall.
Det är ju inte samma moderatorer i alla forum; alltså behöver inte moderatorn i länktips ha sett tråden i skvaller och vice versa, kasseringen av tråden torde snarare bero på felplacering, brist på diskussionsunderlag eller något liknande.
Citera
2009-02-18, 16:56
Medlem
Manny Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det är ju inte samma moderatorer i alla forum; alltså behöver inte moderatorn i länktips ha sett tråden i skvaller och vice versa, kasseringen av tråden torde snarare bero på felplacering, brist på diskussionsunderlag eller något liknande.

Nej det var en annan användare som länkade till den i skvaller och skrev att det finns två och då skrev moderatorn tack eller liknande och låste min.

Tycker snarare att den i skvaller var felplacerad. "Skvaller och rykten om kändisar." De var inte direkt kändisar i min mening men det är en tolkningsfråga.

Men jag vill inte vara en gnällspik. Tycker oftast moderatorerna gör ett bra jobb på Flashback men jag blev bara lite ledsen i ögat när man var först med något för en gång skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in