2009-02-17, 18:45
Bannlyst
Gör det någon större skillnad när man defragmenterar datorn eller är den skillnaden ytterst minimal?

Här är en före- och efter-bild på när jag nyss defragmenterade min C-disk där OS:et ligger på och jag blev nyfiken på om det gör någon speciell skillnad egentligen.

http://www.afehrm.se/uploader/files/y8n9v1.png
Citera
2009-02-17, 18:49
Medlem
Gimmesumdeaths avatar
Beror på hur mycket du har att defragmentera och när du senast gjorde det.
Gör man det ofta så märker man ingen direkt skillnad från gång till gång, men gör man det mer sällan så märks det av.
Citera
2009-02-17, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmesumdeath
Beror på hur mycket du har att defragmentera och när du senast gjorde det.
Gör man det ofta så märker man ingen direkt skillnad från gång till gång, men gör man det mer sällan så märks det av.

Okej.

Räknas detta som en stor defragmentering?
http://www.afehrm.se/uploader/files/g6w0y3.png
Citera
2009-02-17, 19:45
Medlem
Jag brukar göra en defrag en två gånger per år. Innan dess så kör jag Cclean, adaware och rensar lite manuellt på disken. Därefter en defragmentering och visst känns datorn piggare efter dom här behandlingarna.
Citera
2009-02-18, 01:47
Medlem
merlin2s avatar
som någon sa, det beror på hur dina vanor är, skriver du, ändrar, raderar, laddar ner mycket på disken så ja, defragga det 1 ggr varannan månad men surfar du lite, chattar och skriver lite dokument så är det inte ens lönt.

bättre kanske då att ändra i registret, windowsinställningarna osv för att snabba upp datorn.
Citera
2009-08-04, 02:44
Medlem
TKD_1337s avatar
En annan fråga om defragmentering: om jag laddar ner en mapp med flera olika .rar-filer (i mappen) - låt oss säga, hälften av .rar-filerna är redan nedladdade... vad händer om jag kör en defragmentering samtidigt som hälften av filerna fortfarande laddas ner?
Citera
2009-08-04, 11:08
Medlem
merlin2s avatar
filerna som är nedladdade kommer defraggas, resten har defrag-programmet inte åtkomst till dem, det har nerladdningsprogramemt (om du använder tex torrent).

men som sagt, det beror lite på vilket sorts nerladdningsteknik du använder men oftast är det som beskrivet ovan.
Citera
2009-08-04, 13:02
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
filerna som är nedladdade kommer defraggas, resten har defrag-programmet inte åtkomst till dem, det har nerladdningsprogramemt (om du använder tex torrent).

men som sagt, det beror lite på vilket sorts nerladdningsteknik du använder men oftast är det som beskrivet ovan.

Men kommer mappen ta skada av defragmenteringen då endast hälften av filerna är färdiga (nedladdade)?
Citera
2009-08-04, 14:59
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Men kommer mappen ta skada av defragmenteringen då endast hälften av filerna är färdiga (nedladdade)?

Nix
Citera
2009-08-05, 00:11
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Nix

Okej, då kan jag vara lugn.

Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera