2015-10-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Intressant läsning!

Jag har faktiskt också fått ett mail från en anonym person. Tydligen skall Jimmie Åkesson ha mördat flyktingar och druckit deras blod. Den anonyma personen är obducent så hen talar garanterat sanning!

För er som inte förstår: Artikeln är byggd på
  1. ett (1) mail
  2. från en person som inte vill uppge sitt namn
  3. som påstår sig vara läkare
  4. som av någon jävla anledning skall ha mailat till England istället för inom Tyskland
  5. som påsår att Tyska staten på något sätt har rätt att förbjuda tidningar att skriva om aktuella brottsfall
Utöver detta är artikeln publicerad i en tidning som vill lämna EU och öppet stödjer UKIP (https://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Express#Political_allegiance) och därmed har en tydlig politisk agenda i frågan samt att tidningen beskrivs som "known for its sensational treatment of news" (http://global.britannica.com/topic/Daily-Express).

Ärligt talat, inte ens ni kan vara såhär dumma.
Idiot, mailet är från en kvinnlig tjeckisk läkare som jobbar i Tyskland och skickade till tjeckisk tv om hur fruktansvärd situationen i många delar av Tyskland är.
Citera
2015-10-31, 22:53
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Helvete, flickvännen min har ju inte ens blivit grundskyddsvaccinerad :/

Själv har jag lite dålig koll på vilka vacciner jag fått men kommer däremot ihåg alla vårdcentraler och skolsköterskor jag blivit vaccinerad av.
Förs det någon form av register så man kan ringa och höra efter?

Svenskar har inte vaccinerats mot tuberkulos på flera decennier då sjukdomen varit framgångsrikt utrotad i Sverige. I övriga världen, som nu i allt snabbare takt flyttar in i vårt land, ser det helt annorlunda ut. Lungtuberkulos sprids via luftburen smitta, dvs om en smittad hostar eller frustar på en osmittad, ju närmare den osmittades andningsvägar den smittade hostar eller frustar, desto större risk för smitta. Så även TBC kan i den meningen räknas till de sexuellt överförbara sjukdomarna. För de övriga smittsamma infektionssjukdomar som nämndes ovan är den sexuella överföringsrisken förstås uppenbar. Våldsamt och oförberett sex ökar givetvis risken för blodsmitta då ju sannolikheten för skador och bristningar i slemhinnor ökar markant. Något att tänka på i dessa våldtäktstider.

"Tuberkulos är en av de mest spridda infektionssjukdomarna i världen och man räknar med att en tredjedel av jordens befolkning är bärare av tuberkulosbakterien. Varje år insjuknar minst nio miljoner människor i aktiv tuberkulos och cirka två miljoner dör. Flest sjukdomsfall och dödsfall inträffar i Afrika, Asien och Latinamerika."
"Sedan mitten på 1970-talet utförs BCG-vaccination inte längre rutinmässigt på BB. Vaccination erbjuds numera i Sverige bara till vissa riskgrupper. Det gäller i första hand invandrarfamiljer från länder med hög tuberkulosförekomst samt barn med planerad längre vistelse i sådant land. Dessutom erbjuds vaccination till vissa yrkesgrupper med ökad risk att utsättas för tuberkulossmitta, till exempel inom hälso- och sjukvården."
Källa: Folkhälsomyndigheten (som mig veterligt inte allmänt förknippas med SD) http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/vaccinationer/vacciner-a-o/tuberkulos-tbc/

"Hepatit B orsakas av ett virus som sprids sexuellt eller via blod. Smittan finns bland människor i hela världen. I Sverige är smittan ovanlig men i vissa delar av Afrika och Asien är 10–20 procent av befolkningen smittad."
"Det finns vaccin mot hepatit B som främst ges till personer som löper högre risk än andra att utsättas för smittan. Skyddseffekten är över 90 procent efter tre doser."
Källa: Folkhälsomyndigheten, http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/hepatit-b/

"Hepatit A orsakas av ett virus som sprids främst via avloppsförorenat vatten, livsmedel och injektionsmissbruk. Sjukdomen drabbar endast människan och förekommer allmänt i länder med dålig dricksvattenhygien. De senaste åren har cirka 60-100 fall rapporterats i Sverige, av dem har upp till 50 procent varit inhemskt smittade."
Hepatit A-vaccinering rekommenderas för resor utanför Europa, men epidemiutbrott förekommer även i västvärlden. Forna Jugoslavien och Östeuropa anses utgöra relativa riskområden.

Särskilda riskgrupper är de som:
reser till eller lever i länder där det finns ökad risk för hepatit A
bor med någon som har hepatit A
har oral/analsex med någon som har hepatit A
är injektionsmissbrukare"
Källa: Folkhälsomyndigheten, http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/vaccinationer/vacciner-a-o/hepatit-a/

"Hepatit C orsakas av ett virus som sprids via blod och som bara finns hos människor. Smittämnet är globalt sett mycket utbrett och vanligt, men förekomsten i Sverige är förhållandevis låg. Sjukdomen har hos oss en stark koppling till intravenöst narkotikamissbruk."
"Risken att bli smittad vid samlag är liten, men kondom ska ändå användas vid tillfälliga sexuella kontakter."
"Det finns inget vaccin mot hepatit C. Allt skydd måste bygga på generella rutiner för att förebygga blodsmitta och sexuellt överförd smitta, till exempel handskar vid kontakt med blod och kondom vid samlag."
Källa: Folkhälsomyndigheten, http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/hepatit-c/

"Syfilis var tidigare en mycket vanlig sexuellt överförd smitta, men sjukdomen blev allt mer sällsynt i Sverige mot 1900-talets slut. I andra delar av världen är dock syfilis fortfarande vanligt."
Källa: Folkhälsomyndigheten, http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/syfilis-/

"syfilis är vanligt i Baltikum, Ryssland och på turistorter i stora delar av Asien, Afrika och Syd-Amerika."http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=19
Citera
2015-11-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
För er som inte förstår: Artikeln är byggd på
  1. ett (1) mail
  2. från en person som inte vill uppge sitt namn
  3. som påstår sig vara läkare
  4. som av någon jävla anledning skall ha mailat till England istället för inom Tyskland
  5. som påsår att Tyska staten på något sätt har rätt att förbjuda tidningar att skriva om aktuella brottsfall
Ärligt talat, inte ens ni kan vara såhär dumma.

Jag jobbar inom svenska vården och förutom den överdrivna rubriken på tråden så ser jag inte problemet här. Givetvis vill inte anestesiläkaren som skrivit mailet skylta med sitt namn, hon är väl inte galen? Vad är det som du tycker låter otroligt, om du läst artikeln? Att det blir kaos när tusentals migranter från tredje världen och som inte talar språket anländer till en och samma ort på kort tid?

Jag har mina egna erfarenheter från Sverige och TBC, HIV och hepatit är enormt mycket vanligare hos migranterna från de här länderna än bland svenskar. Liksom komplikationer till sjukdomarna. Inte så att en majoritet av migranterna bär smittsamma sjukdomar, men många nog för att det ska bli problem när tusentalet anländer per dag. Det måste även du begripa? Jag har redan sett många TBC-fall i Sverige, innan den senaste utvecklingen och utan att så stor andel migranter passerar just mitt sjukhus. Redan är en stor andel av hela klientelet från Mellanöstern eller Afrika och bland HIV, TBC och hepatit-fallen i princip alla.

Vad gäller könsperspektivet så händer det relativt ofta att kvinnor vägrar vård från manliga läkare, som man är det den delen jag märker av, så att det motsatta sker betvivlar jag inte. Har även många kollegor som blivit kallade rasister när patienterna varit missnöjda med något och kvinnlig personal som blir illa bemött av både manliga och kvinnliga patienter från framförallt Mellanöstern. Lägg till detta att många dessutom behöver tolkhjälp, trots årtionden i Sverige. Detta alltså i Sverige under "normala" förhållanden. Inte mitt i strömmen.

Att media mörkar att sjukvårdspersonal blir angripen är väl inte heller otänkbart, förstår du ens hur mycket skit som sker varje dag i Sverige utan att det rapporteras om det i media? Att tysk media inte vill spä på fientligheten mot migranterna när det redan är hätsk stämning i Tyskland är inte svårt att förstå. Inte som att svensk media rapporterar som varje gång en invandrare knivhugger någon här, särskilt inte med utgångspunkten att det är en invandrare som är gärningsman.

Jag påstår inte att artikeln är sann, jag påstår däremot att den skulle kunna vara sann. Inget av det som står i den förefaller otänkbart eller överdrivet givet situationen som beskrivs.
Citera
2015-11-01, 16:02
Medlem
Arkiaters avatar
Detta är naturligtvis begynnande tecken på att en vårdkatastrof av gigantiska mått är under uppsegling i Europa. Har redan börjat se skriverier i svensk media som återger hur belastningen även på svensk sjukvård och tandvård kraftigt börjar öka som en konsekvens av den enorma immigrantflod som nu forsar in över våra gränser. T ex så har nästan alla flyktingar avancerad karies. Kommer våra Landsting att få motsvarande resurstillskott, pengar och tillräckligt med vårdpersonal, för att kunna möta upp de nya vårdbehov som uppstått? Tror tyvärr inte det?
Citera
2015-11-06, 00:57
Medlem
Tråden handlar om epidemiologiska sjukdomar hittils har jag enbart sett antigen foliehattar och personer som drar in mord på sjukvårdspersonal , vem som behöver en 5 :2 utdragen ..and whatnot .. det är inte topic!
Citera
2015-11-10, 08:04
Medlem
loqus avatar
Mer om läget i Tyskland. Har svenska myndigheter gjort någon riskbedömning med avseende på alla sjukdomar som nu riskerar välla över gränserna? Förmodligen inte.
http://sv.gatestoneinstitute.org/6848/tyskland-migrationskris-folkhalsokris
Citera
2015-11-10, 23:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Flyktingboendena med sina nya ytnormer måste vara rena bonanzat för tuberklerna. 8-10 grader utomhus i stora delar av landet under en lång höst är väl heller ingen nackdel? (Någon medicinskt kunnig får rätta mig där, om det finns någon optimal temperatur för de små rackarna)
Citera
2015-11-12, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Tråden handlar om epidemiologiska sjukdomar hittils har jag enbart sett antigen foliehattar och personer som drar in mord på sjukvårdspersonal , vem som behöver en 5 :2 utdragen ..and whatnot .. det är inte topic!
Nej det existerar inte epidimologiska sjukdomar bland flyktingar
Citera
2015-11-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nej det existerar inte epidimologiska sjukdomar bland flyktingar
Förutom mässlingen och TBC.... Två sjukdomar som varit utrotade i Sverige men som nu återkommit.
Parallellt så växer nu grupperna som INTE är vaccinerade mot dessa och det gör att värdet av skydd för resten av befolkningen minskar. Det är i stor del flyktingar som saknar vaccination - men även en del jävla tokstollar inom hipsterkretsar har halat på konspirationstrenden.
/
Citera
2015-11-12, 13:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
...det gör att värdet av skydd för resten av befolkningen minskar
/

Besparingsmöjlighet!
Citera
2015-12-06, 18:57
Medlem
VassleProteins avatar
Vilka sorts sjukdomar är vanligt i Syrien/Irak/Afghanistan? Hur är det med HIV och AIDS? Inget nytt att många muslimer knullar hellre män/pojkar än kvinnor, speciellt i Afghanistan.

Vad jag förstått så är läkarundersökningar frivilligt när man kommer hit (som asylsökande), var så sist jag läste om det, har man ändrat det nu?

Om en person visar tecken på att ha en allvarlig sjukdom (som är smittsam), får ens handläggarn anmäla det eller är det rasistiskt?
Citera
2015-12-07, 00:39
Medlem
Kan tillägga att INGEN asylsökande får någon hälsoundersökning som förr. Jag vet av egen erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in