Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-23, 23:37
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allavetdinipadress
http://www.expressen.se/leva-och-bo/nu-okar-vagglossen-med-550-procent/

Jag är uppvuxen i en lusfri stad i en helt lusfri tid (60-70 talet).
Nu har vi fått löss i Sverige och jag läser gång efter annan att det beror på att vi svenskar reser mer nu än tidigare. Inte visste jag att mina resor till Danmark, Norge, och England skulle ställa till dessa problem. Tydligen är jag en del av anledningen till det uppkomna lössproblemet i Sverige, åtminstone om man skall tro TV o övrig media.

Finns det någon på FB som kan komma med fler ideer om varför vägglöss nu har invaderat, daghem, skolor, hotell och nu våra lägenheter?

Vårt resande är orsaken till det, man sitter som smygrasist på nätet och bokar semester utanför våra gränser och kommer hem med väskan full med djur...
Citera
2013-11-24, 02:02
Medlem
SilentVictorys avatar
Ja, yippie, invandringen berikar oss på alla möjliga tänkbara och underbara sätt
Skål på er folket, det är väl detta ni alla har väntat på?

Vi har idag ökningar av Tuberkulos, skabb, vägglöss, hiv, hepatit b och polio i Sverige.
Och stora risker för ett europeiskt polio-utbrott igen.

Allt detta kan vi tacka den massiva invandringen från MENA för.
Visst är det underbart?
Citera
2013-11-24, 02:20
Medlem
morbrostewarts avatar
det är inte BARA kultur och spetskompetens vi berikas med när "vi" med dårars envishet ska importera all världens patrask.
Citera
2013-11-24, 03:02
Medlem
bulletproofsouls avatar
Har bott på en del riktigt sunkiga vandrarhem och hotell ute i Europa men aldrig sett en vägglus. Trodde sånt hade försvunnit med fattigsverige som vi lämnat bakom oss för sådär 70-80 år sedan men nu ska vi tydligen dit igen
Citera
2013-11-24, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, yippie, invandringen berikar oss på alla möjliga tänkbara och underbara sätt
Skål på er folket, det är väl detta ni alla har väntat på?

Vi har idag ökningar av Tuberkulos, skabb, vägglöss, hiv, hepatit b och polio i Sverige.
Och stora risker för ett europeiskt polio-utbrott igen.

Allt detta kan vi tacka den massiva invandringen från MENA för.
Visst är det underbart?

Det är mer spännande såhär. Man vet liksom inte om man lever nästa vecka eller inte.
Citera
2013-11-24, 12:51
Medlem
CliviaMiniatas avatar
I många år så bodde jag i ett land där vägglöss var vanliga. Första gången de kom in i mitt hus så fick jag ett hysteriskt utbrott och sprutade så mycket giftig insektsspray att vi blev illamående i familjen. Sedan lärde jag mig att hantera utrotningen av de små odjuren. Men viktigast är att hålla rent och att bada husdjur ofta. Speciellt golven måste behandlas med speciella polish. Fy för att de
äckliga parasiterna sprider sig i Sverige. Jag har inte haft några här i småstaden i inlandet ännu.
Men jag har sagt någonting om afrikaner och vägglöss som inte får sägas. Nu är folk upprörda och mina barn förbannade på mig. Min enda framtid är i exil. Men jag skrattar åt dem. Alla som har bott många år på Järva vet varifrån lössen kommer. Det är ingen hemlighet.
Afrikanerna drar in ohyran sedan över 20 år tillbaka. Att inte erkänna det är bara fånigt.
PS jag bodde inte i Afrika.
Tillslut, min mormor ansåg att löss berodde på smuts och allmän lättja, typiskt WT fenomen. Så var det i Sverige i början av förra århundradet. Oerhört stigmatiserande.
Citera
2013-11-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
I många år så bodde jag i ett land där vägglöss var vanliga. Första gången de kom in i mitt hus så fick jag ett hysteriskt utbrott och sprutade så mycket giftig insektsspray att vi blev illamående i familjen. Sedan lärde jag mig att hantera utrotningen av de små odjuren. Men viktigast är att hålla rent och att bada husdjur ofta. Speciellt golven måste behandlas med speciella polish. Fy för att de
äckliga parasiterna sprider sig i Sverige. Jag har inte haft några här i småstaden i inlandet ännu.
Men jag har sagt någonting om afrikaner och vägglöss som inte får sägas. Nu är folk upprörda och mina barn förbannade på mig. Min enda framtid är i exil. Men jag skrattar åt dem. Alla som har bott många år på Järva vet varifrån lössen kommer. Det är ingen hemlighet.
Afrikanerna drar in ohyran sedan över 20 år tillbaka. Att inte erkänna det är bara fånigt.
PS jag bodde inte i Afrika.
Tillslut, min mormor ansåg att löss berodde på smuts och allmän lättja, typiskt WT fenomen. Så var det i Sverige i början av förra århundradet. Oerhört stigmatiserande.

Jag undrar vad du menar med att golven måste behandlas med speciella polish? Är det något giftigt eller menar du bara att man ska hålla rent?

Som du själv säger så beror det inte på att man har ostädat hemma om man får ohyra, men är det ostädat förökar de sig lättare ohämmat. Dammsugning är väl antar jag utmärkt då man även suger upp ev. småkryp.

Det blir ju lätt att skylla på "afrikaner" och fälla rasistiska kommentarer, det är ju precis samma sak att säga att det är vårt ökade resande som drar hit ohyran, men det visar på insikten att det är miljöskäl som avgör och inte hudfärg.

Vägglössen stannar lika gärna i en svensk bostad som i en afrikans, men vi är i vårat land vana vid åtgärder och har andra byggnormer, möbler och äger alla varsina dammsugare. Att ha ett klimat med kalla årstider skonar oss också från många sorters ohyra, att varje vinter ha minst en-två veckor med minus 20 eller kallare dräper allt från fästingar till löss. Vi verkar gå mot ett varmare klimat rent generellt över hela jorden och det innebär så mycket att det är svårt att övergrippa allt. Men tex. fästingarna finns snart efter hela sveriges kust. Vet inte om det siktats några i Haparandaområdet men det är väl en tidsfråga.
Citera
2013-11-24, 15:58
Medlem
AussieRedMans avatar
Orsakerna är främst:
Ökat resande till tropiska länder.
Den globala uppvärmningen.
Ökad trångboddhet.
Att skylla på invandringen är felaktigt och har inte läst ngn källa angående det.
Citera
2013-11-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Orsakerna är främst:
Ökad trångboddhet.
Att skylla på invandringen är felaktigt och har inte läst ngn källa angående det.
Invandrare reser ju hit så rent teoretiskt är det det ökande resandet som är orsaken, men som jag tidigare nämnde så bryr sig inte lössen om vart och på vem de suger blod. De överlever i rätt miljö.
Citera
2013-11-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fknawesome9
Ökade förekomsten av vägglöss beror på invandring från mellanöstern och Somalia. Varje sommar när invandrarungarna hade varit i sina hemländer fick mitt fritids på 90-talet vägglöss och huvudlöss av invandrarungarna, och detta är långt före vi svenskar började resa till Thailand och liknande ställen. Jag menar varje år får 30 000 invandrare från Somalia asyl här i Sverige, och jämför det med svenskar som reser utomlands och sällan drar hem ohyra! Nu kommer ju invasion av syrier också. Vi kan väl döpa Sverige till Little Syria snart eller New Somalia.

Såg nyheterna nyligen och man kan inte bli annat än förbannad när det ska hycklas och vara så jävla pk hela tiden. Inte en enda gång nämnde man i nyhetsinslaget att alla asylsökande från Somalia och Mellanöstern är den största orsaken till den ökade förekomsten av vägglöss i Sverige! Inte en enda gång. Istället påtalades det bara att vi svenskar reser mer nu och tar hem vägglöss, jisses. Det är säkert sant att fler har råd att resa nu, men det är ett jävla skämt om de vill tuta i oss att resandet är det största problemet pfft. Svenskar reste som aldrig förr på 70-80 och 90 talet men inte fan blomstrade vägglössen då. Vad kan det bero på? Jo det är de senaste 10 åren vi har börjat importera ofantliga mängder smutsiga somalier till Sverige, årligen runt 30 000 somalier!!! Och det är inte bara somalier, tillägg av alla andra tusentals från Mellanöstern, men framförallt somalier.

Det är ett jävla hyckleri att svenska staten och media vill lura sin befolkning med att det är vårt eget fel att vi har fått ökad förekomst av vägglöss, som om vi svenskar aldrig reste innan vägglössen exploderat de senaste få åren!!

Jag hade oturen att bo i ett förr så trevligt bostadsområde men där det nu har befolkats med somalier, vilket lett till att standarden har sjunkit rejält och området har gått ner sig och det förr så lugna området har blivit ett tillhåll för icke svensktalande pack. I fönstren hänger skynken, lakan och diverse snuskiga trasor på halv flaggstång med en somalisk kvinna med 10 barn i hasorna, som skriker ut över hela innergården, det stinker från somalierna och det luktar inpyrt och fränt när deras ytterdörr går igen. Madrasser på golven och det sett rent ut sagt för jävligt ut. De tvättar sig säkert bättre nu med rinnande varmvatten och fina lägenheter, men i grunden har de bristande hygien och en annan standard som vi svenskar bekämpade för 50 år sedan. Vad tror ni döljer sig under dessa somaliska kvinnors skynken och sjaletter?!!! Dessa asylsökande med uppehållstillstånd i väntan på medborgarskap, borde sättas i karantän det första de gör när de kommer hit. Det är ett jävla skämt om dessa 30 000 somalier INTE skulle vara dne största orsaken till att vägglöss och annan ohyra har spridits. Inte mog med att de drar hit skiten, de bidrar till att vägglössen sprider sig mer genom deras sunkiga lägenheter och skynken de både klär sig i och dekorerar fönstren med för atts kydda från insyn fy fan.

Och svensk media vill tuta i oss att de fåtal svenskar (ja fåtal i förhållande till alla tusentals invandrare vi tar in årligen) som reser till Thailand eller andra ställen, skulle vara den enda och största orsaken, pff. Vilket jävla skämt. Som om vi svenskar aldrig reste innan de senaste åren innan somalierna kom hit!! Tror ärven de fleste svenskar är uppmärksamma på ev ohyra de skulle få med sig i sina kläder när de kommer tillbaka från semestern, medan somalierna och annat pack inte bryr sig det minsta om vägglöss och annan ohyra sprider sig i trappuppgångar. De har ju rent, rinnande vatten, varmt till och med, betald hyra, mat, tandläkarbesök, sponsrade barnvagnar och busskort! De får prata sitt språk, umgås med sina landsmän, traggla på sfi i 20 år och slippa jobba, och de kan föda 5 barn och få samma barnbidrag som alla andra svenskar. De lever livet! I LYX jämfört med i Somalia eller Syrien. De bryr sig inte dte minsta om de lever med vägglöss i Sverige, med tanke på vad deras landsmän lever med för ohyra i Somalia i skjulen ute i bushen.
Citera
2013-11-24, 16:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Orsakerna är främst:
Ökat resande till [och från] tropiska länder.
Ökad trångboddhet.

= invandrare

Citat:

Se ovan.
Citera
2013-11-24, 16:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Orsakerna är främst:
Ökad trångboddhet.
Jo visst du, svensken har aldrig tidigare varit ute och rest. Men nu jävlar, nu åker varenda svensk familj på semester till särskilt Afrika och mellanöstern minst 6 gånger per år. Ingen nåd här inte.

Jobba? nej fan det behövs inte. Här åker vi på resa istället, i och med att svensken aldrig rest tidigare, så tas varje tillfälle i akt nu.

Du är så trångsynt så du förtjänar en whoco, men jag ger dig ingen sådan för dom är fula.

Hur fan förklarar du Polio, TBC, Hepatit B då?
Är det också kanske för att vi är ute och reser så mycket? Vaccinerade svenskar är ute och reser men lyckas ändå dra med sig dessa sjukdomar? Enligt din logik - så är svaret ja.

Förstår du fortfarande inte att det beror på att vi tar hit över 100.000 människor varje år, från främst MENA, som sedan åker hem till sina länder på semester. Har aldrig blivit vaccinerad och drar då med sig sjukdomen till Sverige.

En vaccinerad svensk mot Polio drar inte med sig Polio till Sverige, det gör en ovaccinerad människa.

Även Difteri har haft en lite ökning i Sverige. Som svenskar också är vaccinerade emot.
Öppna ögonen! Det är uppenbart vart vägglössutbrottet härstammar ifrån.

Edit: Och bara en liten notis såhär.
Svensken bor inte trängre än tidigare, det är invandrarna som kommer hit med hela sin familj som bor i små ettor eller tvåor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in