2009-02-17, 14:13
Medlem
SkinnyFistss avatar
Är hemma hos mamma under veckan så jag tänkte försöka hjälpa henne med lite datorproblem.

Först och främst är Windows XP OHYGGLIGT segstartad. Det tar mellan sju och tio minuter innan man kan logga in vilket är det värsta jag varit med om.
Min gamla dator på rummet är segstartad den också, men det är först och främst för att datorn i sig är seg och det tar hundra år att starta alla program där i början. Mammas dator är ändå hyfsat snabb annars och tiden mellan att man loggar in och kan börja använda datorn är smärtfri.
Det är alltså bilden på windowsloggan och laddningsmätaren under som visas i evigheter.
Vad kan orsaka detta? Vad kan man göra för att lösa det?

Sedan är jag lite irriterad på ZoneAlarms dialogrutor. Jag kan acceptera att programmet ibland aldrig verkar lära sig vilka program som ska tillåtas, även om man bockar för "kom ihåg"-rutan.
Det som är riktigt irriterande och osmidigt är att dialogrutorna bara poppar upp i min användare, även när mamma eller mina systrar använder datorn. De två konstigaste sakerna med detta är att dom fortfarande kan använda programmen som vill nå internet utan att jag loggar in och accepterar det, samt att det inte alls fungerar att låta ZoneAlarm komma ihåg vad jag väljer i dessa fall.
Av någon anledning känns det som att jag inte alls förklarar på något pedagogiskt sätt här, men förhoppningsvis förstår ni ungefär vad problemet är.

Någon?
Citera
2009-02-17, 15:46
Medlem
927s avatar
http://formansdatorsupport.atea.se/d...sp?ml=8055&p=0
fokusera på det som finns under autostart, tjänsterna är lite överkurs.
spara bara de (nödvändiga) programmen du använder varje dag
Citera
2009-02-17, 18:55
Medlem
SkinnyFistss avatar
Men gäller inte det där själva uppstarten från det att man loggar in?
Som sagt så är mitt problem att det tar evigheter för "windows startar"-skärmen att försvinna, och under den delen av uppstarten så laddas väl inga program.. eller?
Citera
2009-02-17, 21:17
Medlem
927s avatar
men hur många processer är förbockade under fliken autostart?

ärligt talat kommer jag inte ihåg hur det ser ut då min gamla dator faktiskt startar på 2:15 min och jag har automatiskt inloggning.
kolla i aktivitetshanteraren så ser du ju vilka processer som körs under din användare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in