2009-02-17, 11:55
Medlem
är i akut behov av hjälp. läser svenska B på distans och ska som rubriken lyder skriva en debattartikel om upplysningstiden, den ska skrivas som året är 1755. Jag vet inte ens hur jag ska börja, ska man bara ta en sak som va viktig på den tiden och skriva om?

All hjälp och alla tips är välkomna.

flytta om jag lagt in i fel tråd..
Citera
2009-02-17, 15:38
Medlem
BlueStars avatar
Har du kollat HÄR eller HÄR?
Citera
2009-02-17, 15:44
Medlem
Evert-Svens avatar
Hitta ett ämne det var mycket gräl om på den tiden, läs på om det, välj sida och skriv artikeln.
Ska väl inte va så svårt?
Citera
2009-02-17, 16:11
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Till tidens främsta stridsämnen hör vetenskap kontra kyrkliga dogmer, absolutism kontra parlamentarism, merkantilism kontra frihandel och om du tittar närmare på Sverige så har du frågan om vilken typ av utrikespolitik landet bör föra, främst gentemot Ryssland (det fanns i vissa kretsar starka revanschistiska stämningar sedan det stora nordiska kriget i början av 1700-talet).

Enklast av allt vore kanske om du bara läste en wikiartikel eller två om hattarna och mössorna (alltså partier under frihetstiden) för att se vad de brukade bråkade om, för att sedan välja ena sidans ståndpunkt och angripa den andras.
Citera
2009-02-17, 16:41
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den svenska kalenderreformen 1753 kunde kanske också vara ett passande ämne för en diskuterande utvärdering år 1755. Titta på Pehr Wilhelm Wargentin och hans insatser för almanackan och överhuvudtaget hans insatser i Vetenskapsakademien och Tabellverket, och den nya "rationella" människo- och samhällssyn som nu började dominera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in