2009-02-16, 20:56
Medlem
någon som vet vem detta är om?
http://www.resume.se/nyheter/2009/01/16/skattesmall-for-stjarnfoto/index.xml
Citera
2009-02-16, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lotech
någon som vet vem detta är om?
http://www.resume.se/nyheter/2009/01/16/skattesmall-for-stjarnfoto/index.xml

Det var faktiskt lite småroligt. En fattig kultarbetare som inte alls är så fattig men ganska klantig, eller har dåliga rådgivare.
Citera
2009-02-16, 21:34
Medlem
reklamfotografera är inte direkt fattiga, eller inte om man ligger på den nivån i sverige, och de kanske är ett 10 tal som gör de, ingen som har någon idé om vem de kan vara?
Citera
2009-02-16, 23:25
Medlem
OT-varning, men:

Om resumés text korrekt återger skatteverkets skäl för upptaxering så är skatteverket ute och cyklar. Skatteverket har ju kommit fram till att fotografen ägde det cypriotiska bolaget (CypCo) och då är det 100% legitimt att sälja sitt svenska bolag (SveAB) till underpris (1 EUR är ett vanligt pris) till ett annat bolag man äger, det är ju bara som att flytta sina pengar från ena fickan till den andra! Även utdelningen av ansamlad vinst från SveAB till CypCo är helt kosher, vinsten är redan bolagsbeskattad i Sverige och Sverige har naturligtvis ett skatteavtal med EU-landet Cypern om skattefri utdelning till holdingbolag.

Det troliga är nog att fotografen mörkat att han ägde CypCo (därav den nominella värderingen av SveAB till 100.000 kr) och sedan tagit utdelning från CypCo till sig som privatperson utan att ta upp det i sin deklaration (med allt vad det innebär av K10, 3:12-regler blabla), men så har iofs inte Resumé återgivit skatteverkets beslut.
Citera
2009-02-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bungo
OT-varning, men:

Om resumés text korrekt återger skatteverkets skäl för upptaxering så är skatteverket ute och cyklar. Skatteverket har ju kommit fram till att fotografen ägde det cypriotiska bolaget (CypCo) och då är det 100% legitimt att sälja sitt svenska bolag (SveAB) till underpris (1 EUR är ett vanligt pris) till ett annat bolag man äger, det är ju bara som att flytta sina pengar från ena fickan till den andra! Även utdelningen av ansamlad vinst från SveAB till CypCo är helt kosher, vinsten är redan bolagsbeskattad i Sverige och Sverige har naturligtvis ett skatteavtal med EU-landet Cypern om skattefri utdelning till holdingbolag.

Bungo? Hej Bingo!
Citera
2009-02-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimKong
Bungo? Hej Bingo!
Hahaha, ja där fick du till det lite granna!

Om du kollar vilka övriga inlägg jag (Bungo) har skrivit här på FB så tror jag att jag kan övertyga dig om att jag inte är Bingo Rimér! (Han finns faktiskt här på FB med sitt själv-outade nick "Bingo Rimér"...) Mina inlägg handlar mer om juridik än om ekivok fotografering av hud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in