2009-02-16, 19:39
Medlem
MrWhatevers avatar
Hej,

Har funderingar över en sak. Bor man i en "k-märkt" stadsdel (nästan alla hus är k-märkta bostad -och hyresrätter).

Där har ni bilden av hur miljön ser ut, bor man då högst upp i ett av dessa 5 våningshus (hyresrätt), och precis ovanförsig har ett vindsföråd som är lika stor som lägenheten (ägarna av huset ville göra om "föråden" till lägenheter med fick inte p.g.a av k-märkningen så nu är det bara gigantiska vindsföråd med 3 meters takhöjd).

Skulle man då, med ägarens tilllåtelse få bygga en etagevåning av dethela. Kapa hål i taket, montera en trappa och vips så har man en våning till (som givetvis man får isolera endligt bestämmerserna så att det inte blir en kallvind)?

Har försök läsa om detta, men inte funnit någon info. Jag menar, alla skulle vinna på det. Fastighetsbolaget, som ville bygga om till nya lägenheter får äntligen betalt (blir ju med boa) för sitt stora förråd som tillhör lägenheten och kanske skulle de kunna göra så med fler lägenheter såsmåningom, så dessa alla som bor på övervåningen har en etagevåning.

Jag hoppas ni förstår min tankebana, vill inte ta upp något med värden förrens jag åtminstonde har något konkret att komma med, kan inget om bygglov o.s.v i hyresrätter.

I annatfall, får man inreda sitt vindsutrymme? Jag råkar nämligen bo så bra till att precis vid min ytterdörr går trappan till vinden. Där skulle jag vilja slänga på lite isolering, gipsplattor och använda som hobbyrum. Det kan dem väll inte motsäga sig? Då man i regel disbonerar sitt vindsutrymme fritt, iaf där jag bott tidigare har jag aldrig hört något värd klaga på vad man gör, eller har på vinden.

MVH
Citera
2009-02-17, 19:59
Medlem
G3x0rs avatar
De flesta byggnader som är s.k. "K-märkta" är bara fasaden skyddad. Kan vara att de inte fick göra lägenheter på vinden då de var tvugna att sätta in fönsterkåpor. Kan vara så att om du går med på att inte ha några fönster där uppe så går det bra.

Bara en gissning.

//G
Citera
2009-02-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWhatever
Hej,

Har funderingar över en sak. Bor man i en "k-märkt" stadsdel (nästan alla hus är k-märkta bostad -och hyresrätter).

Där har ni bilden av hur miljön ser ut, bor man då högst upp i ett av dessa 5 våningshus (hyresrätt), och precis ovanförsig har ett vindsföråd som är lika stor som lägenheten (ägarna av huset ville göra om "föråden" till lägenheter med fick inte p.g.a av k-märkningen så nu är det bara gigantiska vindsföråd med 3 meters takhöjd).

Skulle man då, med ägarens tilllåtelse få bygga en etagevåning av dethela. Kapa hål i taket, montera en trappa och vips så har man en våning till (som givetvis man får isolera endligt bestämmerserna så att det inte blir en kallvind)?

MVH

knappast
Citera
2009-02-18, 01:18
Medlem
MrWhatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
knappast

Motivera gärna ditt svar, men "knappast" är den enda komentar du tillåter din hjärna att mangla fram så får jag nöjja mig med det.
Citera
2009-02-18, 01:24
Medlem
MrWhatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
De flesta byggnader som är s.k. "K-märkta" är bara fasaden skyddad. Kan vara att de inte fick göra lägenheter på vinden då de var tvugna att sätta in fönsterkåpor. Kan vara så att om du går med på att inte ha några fönster där uppe så går det bra.

Bara en gissning.

//G

Det skulle vara min gissning oxå, dock så har vindslägenheterna på gatan fönsterkåpor. Kanske var gjorda innan nån ny lag kom och satte stopp för detta. Men jag skall forska vidare i detta, ett stort loft hade suttit fint, även om jag så måste köpa vinden.
Citera
2009-02-18, 22:46
Medlem
för att du ska få bygga ett rum idag så måste ett visst antal procent av boytan även finnas i fönster
Citera
2009-02-18, 23:23
Moderator
rotadents avatar
I föreningen där jag bor nu vill några lägenhetsinnehavare köpa råvindarna ovanför sina lägenheter och inreda dem. Jag förstår dem inte riktigt eftersom ytan de vann på det skulle bli ganska liten, åtminstone ytan med ståhöjd. Nåväl, hur som helst är det en rätt rejäl process. De har varit i kontakt med arkitekter hit och dit, de har utrett hur ventilation, dränering och isolering påverkas om de inreder vindarna etc. De har jobbat på det ett år som jag förstod det (jag har nyligen flyttat hit själv) och har väl i alla fall ett halvår kvar till bygglovet är klart. Så det är en hel del jobb med det som jag har förstått det, en del kostnader dessutom. Då är det inte heller K-märkta hus om det nu spelar någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in