• 1
  • 2
2009-02-16, 19:14
Medlem
hade ett ägg över idag visste inte om jag skulle koka det eller göra äggröra. då ser jag mikron och blir nyfiken. det är nu helvetet börjar. mikron är ju en bra uppfinning tänkte jag, varför inte testa att köra det där ett tag? blir väl typ kokt ägg?

så jag lägger ägget på en tallrik och kör igång. efter ca 10 sekunder tar jag ut det och knäcker lite av skalet och ser att det har börjat koagulera. super tänker jag och kör vidare. efter ytterligare 10-20 sekunder öppnar jag igen och tittar intet ont anande på ägget där det ligger och ser harmoniskt ut.

men sen säger det bara BANG och skiten exploderar! halvkokt ägg flyger över hela köket/mikron/mitt ansikte. en bit skal alternativt en en bit jävligt varmt ägg missar med ca 1 cm mitt högra öga där jag nu har ett litet sår. fy fan vad rädd jag blev.

värsta chocken, vill bara dela med mig av detta så att ni slipper göra om misstaget.

ps. kanske skulle varit i kemi/pyroteknik istället...
Citera
2009-02-16, 19:15
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quefoius
hade ett ägg över idag visste inte om jag skulle koka det eller göra äggröra. då ser jag mikron och blir nyfiken. det är nu helvetet börjar. mikron är ju en bra uppfinning tänkte jag, varför inte testa att köra det där ett tag? blir väl typ kokt ägg?

så jag lägger ägget på en tallrik och kör igång. efter ca 10 sekunder tar jag ut det och knäcker lite av skalet och ser att det har börjat koagulera. super tänker jag och kör vidare. efter ytterligare 10-20 sekunder öppnar jag igen och tittar intet ont anande på ägget där det ligger och ser harmoniskt ut.

men sen säger det bara BANG och skiten exploderar! halvkokt ägg flyger över hela köket/mikron/mitt ansikte. en bit skal alternativt en en bit jävligt varmt ägg missar med ca 1 cm mitt högra öga där jag nu har ett litet sår. fy fan vad rädd jag blev.

värsta chocken, vill bara dela med mig av detta så att ni slipper göra om misstaget.

ingen nyhet
Citera
2009-02-16, 19:18
Medlem
Nussans avatar
En gång micrade jag ett löskokt, skalat ägg, för att det skulle skivas och var inte hårt nog. Körde i ungefär 30 sekunder, tog ut det och kollade. Det var bättre, men inte helt klart. Så jag körde 15 till. Tog ut det och skulle känna på det.

Då, när jag satte fingret på det, exploderade det med en helvetes jävla kraft. Det smällde ordentligt högt, definitivt starkare än att öppna en champagneflaska. Jag stod som i chock i flera sekunder innan jag vågade röra mig. Jag var helt täckt av pulvriserat ägg, och på väggen bakom mig syntes mina konturer i äggpulver. Självklart var jag tvungen att smaka på det, och det var jävligt torrt och helt smaklöst.

Helt klart en av de absolut roligaste sakerna som någonsin hänt mig spontant. Jag ska göra om det när det blir dags att byta ut micron. Det var INTE kul att rengöra den.
Citera
2009-02-16, 19:47
Medlem
Jag och min bror brukade stoppa ägg i mikron när vi var yngre för vi tyckte att det var kul när det smällde

Båda satt och tittade in i mikron med spänning, good times!
Morsan vart mindre glad dock
Citera
2009-02-16, 20:39
Medlem
klybans avatar
Finns behållare som gör att man kan micra ägg.

Någon testat dessa?
Citera
2009-02-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns behållare som gör att man kan micra ägg.

Någon testat dessa?
Jag har en hemma faktiskt. Jag fick den av min mormor för ett tag sen. Har aldrig provat den då jag har en äggkokare.

Hur länge ska man ha ägget i mikron och på vilken värme? Har ingen bruksanvisning då jag bara fick den i handen.
Citera
2009-02-16, 22:29
Medlem
Annars kan man knäcka ett ägg i en kopp med 1 msk vatten och micra på halv effekt ca 1 1/2 minut. Häll av vattnet, salta och ät.
Citera
2009-02-16, 22:57
Medlem
Jag har en sån här http://butik.tekniskamuseet.se/?artnr=82010 och den fungerar väldigt bra.

Ner med ett ägg och punktera gulan, lite salt,peppar och ev lite ost så har man en mini omellet efter 50s i micron.
Citera
2009-02-17, 15:47
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eye
Jag har en sån här http://butik.tekniskamuseet.se/?artnr=82010 och den fungerar väldigt bra.

Ner med ett ägg och punktera gulan, lite salt,peppar och ev lite ost så har man en mini omellet efter 50s i micron.

Här finns den också om nån vill beställa
http://www.smartasaker.se/ShowProduct.aspx?prodid=521
Citera
2009-02-17, 16:44
Bannlyst
Om jag får tillägga en liten sak, så läste jag i dagarna att man kan tillaga fisk i micron. Tre minuter i full fräs. Det var mer än jag visste!
Citera
2009-02-17, 23:20
Medlem
En fruktpizzas avatar
....

Citat:
Ursprungligen postat av quefoius

Jag kokar upp ett glatt litet gäng med ägg som jag sedan lägger in i kylskåpet, skalade och klara. När jag sedan vill ha varma ägg så lägger jag de skalade äggen på en tallrik i mikron, ställer effekten på 500 W, och kör dem sedan där i ungefär 75-90 sekunder. Ett tips är att inte slarva med plastlocket som lämpligen ställs över anrättningen. Äggen KAN nämligen tjura lite och puttra till med en liten poff, men det händer inte ens en gång på tjugo. Var alltså gärna lite eggstra försiktig med ägg i mikron!

Om du vill satsa på de där äggmuggarna som du kan använda i mikron så satsa på äggburken som kommer från Tekniska muséets butik. Fördelen med den äggburken, det är att den går att skruva igen - vilket ger en större säkerhet. Den andra varianten från Smarta Saker har inga gängor som kan låsa locket. Poff! Och sedan är det obligatorisk rengöring av inredningen i mikron...

Lycka till!

.
Citera
2009-02-17, 23:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Om jag får tillägga en liten sak, så läste jag i dagarna att man kan tillaga fisk i micron. Tre minuter i full fräs. Det var mer än jag visste!
Japp, funkar utmärkt. Det händer att jag tinar en laxfilé i vatten och micrar, kokar lite couscous och serverar med turkyoghurt och sweet chili. En ganska bra måltid när man har brådis, från noll till klar på under tio min.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in