2009-02-16, 18:21
Medlem
virtual1337s avatar
Jag skall som rubriken berättar formatera om min laptop från linux(ubuntu) till windows (xp), men nu har har det uppstått probleme någonstans. Min windows installation vill inte hitta någon hårdskiva som man kan formatera om.

Jag förstår inte detta och har försökt koppla om hårdskivan, och min dator funkar ju bra ändå då jag använder linux, har inte både och.

Vad skall jag börja göra? :/
Citera
2009-02-16, 18:24
Medlem
Jag förmodar att du menar hårddisken?
Är det en SATA-disk?
Har du drivrutiner för SATA när du kör installationen?
Hittar du disken i BIOS?
Citera
2009-02-16, 18:31
Medlem
virtual1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Jag förmodar att du menar hårddisken?
Är det en SATA-disk?
Har du drivrutiner för SATA när du kör installationen?
Hittar du disken i BIOS?

Jo jag menar hårddisken, lite dålig på svenska..
Ja, det borde vara en SATA-disk. laptopen är från 2008 så.
Jag vet inte om jag har drivisar för hdd, hur kollar jag detta (jag suger på linux)
hdd syns i bios.
Senast redigerad av virtual1337 2009-02-16 kl. 18:38.
Citera
2009-02-16, 19:04
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virtual1337
Jo jag menar hårddisken, lite dålig på svenska..
Ja, det borde vara en SATA-disk. laptopen är från 2008 så.
Jag vet inte om jag har drivisar för hdd, hur kollar jag detta (jag suger på linux)
hdd syns i bios.

Det du måste göra är att gå till Laptop-tillverkaren's hemsida och leta efter SATA-drivrutiner. De borde finnas tillgängliga för nerladdning där. Dubbelkolla bara så att du laddar ner drivrutiner för rätt datormodell, då hårdvarukonfigurationen ibland kan skilja sig från modell till modell. Sedan kan du lägga SATA-drivrutinerna på ett USB-minne eller bränna på CD-skiva och läsa in dessa vid XP-installationen.

Annars är ett annat alternativ att du laddar ner en XP-version med t. ex Service Pack 3 integrerat. I de senare utgåvorna av XP så brukar SATA-drivrutinerna automatiskt följa med.

Kör du med Windows XP original, eller någon pirat-version?
Citera
2009-02-16, 19:49
Medlem
Tjernobyls avatar
...eller så kan det bero på att Linux kör helt annat filsystem vid namn EXT3, och Windows FAT32 och NTFS.
Citera
2009-02-16, 20:01
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjernobyl
...eller så kan det bero på att Linux kör helt annat filsystem vid namn EXT3, och Windows FAT32 och NTFS.

Filsystemet har egentligen ingenting med hårddisk/partitionsidentifieringen att göra.

Det inbyggda partitioneringsprogrammet som körs under Windows XP-installationen borde kunna se hårddisken och partitionen i fråga ändå, oavsett vilket filsystem som körs. Linuxpartitionen skulle i det fallet identifieras som "Unknown".
Citera
2009-02-16, 20:09
Medlem
Tjernobyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Filsystemet har egentligen ingenting med hårddisk/partitionsidentifieringen att göra.

Det inbyggda partitioneringsprogrammet som körs under Windows XP-installationen borde kunna se hårddisken och partitionen i fråga ändå, oavsett vilket filsystem som körs. Linuxpartitionen skulle i det fallet identifieras som "Unknown".

Det var endast ett påstående. Men du har nog en poäng i det du säger, den borde synas.
Citera
2009-02-17, 11:05
Medlem
virtual1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Det du måste göra är att gå till Laptop-tillverkaren's hemsida och leta efter SATA-drivrutiner. De borde finnas tillgängliga för nerladdning där. Dubbelkolla bara så att du laddar ner drivrutiner för rätt datormodell, då hårdvarukonfigurationen ibland kan skilja sig från modell till modell. Sedan kan du lägga SATA-drivrutinerna på ett USB-minne eller bränna på CD-skiva och läsa in dessa vid XP-installationen.

Annars är ett annat alternativ att du laddar ner en XP-version med t. ex Service Pack 3 integrerat. I de senare utgåvorna av XP så brukar SATA-drivrutinerna automatiskt följa med.

Kör du med Windows XP original, eller någon pirat-version?

Det är original windows xp jag har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in