2009-02-16, 08:24
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Svärfar bad mig hjälpa företaget han jobbar på att fixa en databas där företagets anställa kunde gå in och fylla i vilken traktor de använt och hur många liter disel som gått åt. Utöver detta ska datum fyllas i automatiskt för varje post och ej gå att ändra. Har aldrig sysslat med access så all hjälp uppskattas.
2009-02-16, 09:52
Medlem
mi:nes avatar
Är det viktigt att det är just Access?
Och en databas är ju en databas, kommer alltid att gå att ändra i databasen, även om gränssnittet inte tillåter det.
2009-02-16, 10:04
Medlem
High fives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Är det viktigt att det är just Access?
Och en databas är ju en databas, kommer alltid att gå att ändra i databasen, även om gränssnittet inte tillåter det.
enklast är väl att göra en webbsida av det så man bara kan fylla i med nya uppgifter samt skitenkelt att den skriver i datum själv, frågan är ju bara varför du tog på dig ett jobb som du inte verkar kunna?
2009-02-16, 18:13
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av High five
enklast är väl att göra en webbsida av det så man bara kan fylla i med nya uppgifter samt skitenkelt att den skriver i datum själv, frågan är ju bara varför du tog på dig ett jobb som du inte verkar kunna?

Jag åtog mig inte jobbet utan svärfar frågade om hjälp. Fixade databasen själv på en kvart i filemaker men eftersom företaget bara kör office så ville han ha den i access. Tanken är att den ska publiceras på företagets intranät.
2009-02-18, 00:35
Medlem
thezushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Jag åtog mig inte jobbet utan svärfar frågade om hjälp. Fixade databasen själv på en kvart i filemaker men eftersom företaget bara kör office så ville han ha den i access. Tanken är att den ska publiceras på företagets intranät.
Ska de sitta och skriva in data direkt i tabellen genom ms access? Eller ska du även bygga en dynamisk hemsida i ex asp / php som skriver in data'n i access?
2009-02-18, 11:02
Medlem
Wobins avatar
Borde ta ungefär en halvminut att göra i ASP .NET mot en Access databas
2009-02-18, 13:08
Medlem
thezushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Borde ta ungefär en halvminut att göra i ASP .NET mot en Access databas
Oj, det var snabbt. Men åt andra sidan så går det på 15-20 min i det klassiska ASP.
2009-02-18, 17:28
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thezush
Ska de sitta och skriva in data direkt i tabellen genom ms access? Eller ska du även bygga en dynamisk hemsida i ex asp / php som skriver in data'n i access?

De ska lägga den på en server som alla ska komma åt. Detta kommer de själva fixa. Jag behöver bara göra databasen. Någon som kan hjälpa?
2009-02-21, 12:28
Medlem
ojns avatar
Användarna på Flashback forum arbetar ideellt och kommer lägga ner exakt lika mycket tid på detta som du själv gör. Dvs. ingen tid alls för tillfället.

När du däremot kan visa att du försökt själv och har konkreta frågor är du välkommen åter.
2009-03-05, 09:09
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Användarna på Flashback forum arbetar ideellt och kommer lägga ner exakt lika mycket tid på detta som du själv gör. Dvs. ingen tid alls för tillfället.

När du däremot kan visa att du försökt själv och har konkreta frågor är du välkommen åter.

Ehm. Hur mycket tid varje formunanvändare lägger ned på att hjälpa andra är individuellt och inte statiskt hur ideellt deras hjälp än är. Jag har nu fixat det mesta med databasen, och kanske återkommer med fler frågor. Konkreta ELLER almänna.
2009-03-07, 13:38
Medlem
ojns avatar
*klick*

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här