Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
För ett tag sedan så fick min nya dator virus, tror jag. Min dator slutade nära på att fungera helt och hållet, det ploppade upp rutor med varningstexter och en massa skit. Sen kom jag inte längre än till skrivbordsbilden när datorn startades... Så jag omformaterade den. Höll på att fixa ett antivirusprogram när en svart ruta täckte skrivbordet med texten "WARNING! Trojan virus" typ..
Datorn omformaterades åter igen, men då var det problem med grafikkortet så vi fick installera om det igen. Datorn är nu hemma hos en kille som skulle hjälpa mig med att fixa igång datorn igen, men nu har jag fått nyheter om att datorn har fortf. virus, som liksom gömmer sig och inte syns förän man försöker installera ett antivirusprogram eller dylikt. Han lyckades ta bort detta trojan-viruset, trodde han. Men då var det som om detta virus bytte namn och återfanns på datorn igen.. Han snackade också något om att det "krypterar" sig på något sätt...
En fråga; är min dator körd nu?.. Det verkar inte gå att ta bort det här viruset och jag förstår inte alls vad jag ska göra.. Ska jag skicka in den på lagning? Vad kan göras? Och vad är det här för idiotvirus?!
Skulle kunna mörda killen som skapat det här helvetet för mig....
Gör så här för att lösa ditt problem.
1. Formatera datorn med endast en hårddisk ikopplad om du har fler diskar i burken.
2. Installera OS men ha nätverkssladden urkopplad hela tiden.
3. Se till att du har i förväg bränt ut en skiva med AV på som t.ex AVG och se även till att på den skivan ha med senaste virusdefinitionerna så AVG är uppdaterat med senaste viruslistan. OBS! Se till att du har kontrollerat skivan du brände så du inte fick med nått virus för det vore ju förargligt
4. Nu kan du koppla in ev andra hårddiskar och nätverkssladen för att kunna uppdatera OS, kolla efter virus på andra enheter som t.ex usbpinnar, ev andra inkopplade hårddiskar mm.