Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-15, 22:55
Medlem
troubleices avatar
För ett tag sedan så fick min nya dator virus, tror jag. Min dator slutade nära på att fungera helt och hållet, det ploppade upp rutor med varningstexter och en massa skit. Sen kom jag inte längre än till skrivbordsbilden när datorn startades... Så jag omformaterade den. Höll på att fixa ett antivirusprogram när en svart ruta täckte skrivbordet med texten "WARNING! Trojan virus" typ..

Datorn omformaterades åter igen, men då var det problem med grafikkortet så vi fick installera om det igen. Datorn är nu hemma hos en kille som skulle hjälpa mig med att fixa igång datorn igen, men nu har jag fått nyheter om att datorn har fortf. virus, som liksom gömmer sig och inte syns förän man försöker installera ett antivirusprogram eller dylikt. Han lyckades ta bort detta trojan-viruset, trodde han. Men då var det som om detta virus bytte namn och återfanns på datorn igen.. Han snackade också något om att det "krypterar" sig på något sätt...

En fråga; är min dator körd nu?.. Det verkar inte gå att ta bort det här viruset och jag förstår inte alls vad jag ska göra.. Ska jag skicka in den på lagning? Vad kan göras? Och vad är det här för idiotvirus?!

Skulle kunna mörda killen som skapat det här helvetet för mig....
Citera
2009-02-15, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
För ett tag sedan så fick min nya dator virus, tror jag. Min dator slutade nära på att fungera helt och hållet, det ploppade upp rutor med varningstexter och en massa skit. Sen kom jag inte längre än till skrivbordsbilden när datorn startades... Så jag omformaterade den. Höll på att fixa ett antivirusprogram när en svart ruta täckte skrivbordet med texten "WARNING! Trojan virus" typ..

Datorn omformaterades åter igen, men då var det problem med grafikkortet så vi fick installera om det igen. Datorn är nu hemma hos en kille som skulle hjälpa mig med att fixa igång datorn igen, men nu har jag fått nyheter om att datorn har fortf. virus, som liksom gömmer sig och inte syns förän man försöker installera ett antivirusprogram eller dylikt. Han lyckades ta bort detta trojan-viruset, trodde han. Men då var det som om detta virus bytte namn och återfanns på datorn igen.. Han snackade också något om att det "krypterar" sig på något sätt...

En fråga; är min dator körd nu?.. Det verkar inte gå att ta bort det här viruset och jag förstår inte alls vad jag ska göra.. Ska jag skicka in den på lagning? Vad kan göras? Och vad är det här för idiotvirus?!

Jag har aldrig haft min dator på lagning själv men vad jag har hört så brukar det aldrig riktigt lösa saker & ting.

Jag kan PM:a dig med länk till NOD32, världens bästa antivirus-program, och serialnumbers.
Citera
2009-02-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Jag har aldrig haft min dator på lagning själv men vad jag har hört så brukar det aldrig riktigt lösa saker & ting.

Jag kan PM:a dig med länk till NOD32, världens bästa antivirus-program, och serialnumbers.

Kan du tänka dig att pm:a mig med det?
Citera
2009-02-16, 02:04
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:

Gör så här för att lösa ditt problem.

1. Formatera datorn med endast en hårddisk ikopplad om du har fler diskar i burken.

2. Installera OS men ha nätverkssladden urkopplad hela tiden.

3. Se till att du har i förväg bränt ut en skiva med AV på som t.ex AVG och se även till att på den skivan ha med senaste virusdefinitionerna så AVG är uppdaterat med senaste viruslistan. OBS! Se till att du har kontrollerat skivan du brände så du inte fick med nått virus för det vore ju förargligt

4. Nu kan du koppla in ev andra hårddiskar och nätverkssladen för att kunna uppdatera OS, kolla efter virus på andra enheter som t.ex usbpinnar, ev andra inkopplade hårddiskar mm.
Citera
2009-02-16, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Kan du tänka dig att pm:a mig med det?

Lyckades av någon outgrundlig anledning inte att ladda upp det på min site. Men om du PM:ar mig din MSN så kan jag skicka det där. Det är bara 20 MB stort, lite mindre till och med.
Citera
2009-02-16, 04:54
Medlem
dobbelinas avatar
Har en känsla av att TS har 2 partitioner på samma disk.
(C:,D: typ)
Vid omformateringen, formaterades bara C:, vilket betyder att dolda filer på D:
fortfarande ligger kvar.
Antagligen är det då en sk. Autorun.inf på D: som återinfekterar C:.

Kvittar hur många gånger man formaterar C:, skiten kommer alltid tillbaka.
Lösning:
Se till att dolda filer & Systemfiler syns.
Kasta sen bort autorun.inf filen på D:.
Nu är "hotet" borta.
Eventuella andra gömda suspekta filer samt foldern recycled kan kastas bort
också.(om det finns).
Nu formaterar ni C: och installerar om.
Citera
2009-02-16, 16:56
Medlem
troubleices avatar
Saken är den att jag inte har haft två partitioner när den blev infekterad. Jag hade bara C:, men det fungerade ändå inte att omformatera om datorn. Dock har killen som har min dator nu gjort 2 partitioner åt mig (C: och D: ) Men han skulle prova att göra så som Flashen1961 skrev...

SAKNAR MIN DATOR....

I annat fall så får jag väl skicka tillbak den till leverantören så dom får titta på den. Dock tror jag inte att garantin täcker virus.... eller?
Senast redigerad av troubleice 2009-02-16 kl. 16:58.
Citera
2009-02-16, 17:55
Medlem
927s avatar
nej det är ju du som hämtat hem och klickat på fel saker, det skapar dessa fejka varningar och program som dyker upp. system care 2009 pro, xp antivirus 2009 eller vad dom kan tänktas heta. det hade nog gått att rensa den i felsäkert läge
Citera
2009-02-16, 19:47
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Saken är den att jag inte har haft två partitioner när den blev infekterad. Jag hade bara C:, men det fungerade ändå inte att omformatera om datorn. Dock har killen som har min dator nu gjort 2 partitioner åt mig (C: och D: ) Men han skulle prova att göra så som Flashen1961 skrev...

SAKNAR MIN DATOR....

I annat fall så får jag väl skicka tillbak den till leverantören så dom får titta på den. Dock tror jag inte att garantin täcker virus.... eller?
Nej Garantin täcker inte mjukvarufel som ditt ju är utan det får man fixa själv. Men skaffa nått bra antivirusprogram som t.ex AVG Free som jag föreslagit och så börjar du använda dig av Firefox http://sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/ med tillägget NoScript http://noscript.net/ som förhindrat att script på websidor körs tills du tillåtit det och tillåter detta gör man aldrig på websidor man inte litar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in