Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Vi lär exempelvis inte ut filosofi i skolan (de enstaka tillvalen på gymnasiet räknas knappast), skolan utgår ifrån ett "korrekt" etiskt system vilket eleverna skall lära sig är rätt oavsett vilken kritik som finns mot det. Jag skulle vilja påstå att verkligheten är i princip motsatt till det du påstår. I samhället är dessutom åsikter extremt strömlinjeformade, gud nåde den som går det minsta utanför normerna. Kontroversiella ämnen diskuteras överhuvudtagets utan tystas ner totalt (min favorit är pedofili, men även exempelvis invandringsfrågor är ju poppis som exempel här på fb). Flashback är exempelvis i princip det enda forumet som personer som mig själv inte skulle bli bannade på enbart på basis av åsikter.
Nä, vi har inte ifrågasättande individer i samhället och vi har inte en skola som står för ett ifrågasättande ideal. Vi har motsatsen.
Jag har ofta stött på människor som säger att dom inte påverkas av andra, att dom tänker själva osv, enligt min erfarenhet så hänger det något sånt i luften men du måste också fatta vad det är jag försöker säga, det jag försöker säga är att detta ideal skapar inget nytt egentligen. Dessa individer är egentligen inte fritänkande eller på något sätt originella utan dom försöker nå upp till denna originella image. Detta gör att man är tillbaka i ruta ett = att man är som resten av samhället.
Fattar du eller ska jag förklara ännu tydligare?
För att på riktigt bli en fri tänkare så tror jag att man måste först själv inse att man är som den stora massan, att man påverkas, att man är rädd för sin image och så vidare, de allra flesta människor bara förnekar det av rädsla.
Frågan om bögar har väl också tagits upp av någon då det var strängt förbjudet men nu har det blivit väldigt pk att älska alla bögar för tycker man att dom är äckliga så är man en HOMOFOB OCH DET ÄR JU HEMSKT OOOH.
Alltså har samhället fortfarande inte blivit fritänkande utan har bara ändrats på YTAN. Man är ju så fritänkande när man accepterar homosexuella, jag skulle säga nä, man går efter samhällets "dumåstetänkasåhär" banor.
Självklart kan man acceptera bögar utan att det kom från samhällets banor men det tror jag inte att dom flesta gör.
Jag skulle inte bli förvånad om pedofili snart kommer att bli som bögar, dvs att man blir tvungen att acceptera det för annars är man utanför samhället, just nu är det tvärtom vilket jag ju inte tycker är bra, man borde få stå för vad man vill.