Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-15, 22:36
Medlem
mrdominiks avatar
Överallt pratas det om att man ska kunna tänka själv, i skolan lär vi oss det att vi ska ifrågasätta och tänka själva. Jag tycker att det hela leder till att väldigt många försöker sig på originella saker.

Allt fler kommer med sina "originella" ideer som det bara skriker om: " titta så originell jag är, titta på min förmåga att ifrågasätta"

Det hela tjafset om att vara originell gör ju bara att den som försöker vara det egentligen återansluter sig till den stora massan som man försöker slita sig loss ifrån, alltså, man jobbar för att få en image och inte för att det är nåt originellt på riktigt.

T.ex. så fick jag denna känsla av henne som spelade psykiskt sjuk för konstens skull, jag tror ärligt talat att det inte är det att hon verkligen brann för konsten utan det är ett "TittaPåMigJagÄrSåOriginell". Nu kan jag inte vara säker på det, min känsla kan ha fel.

Men vad tycker ni? Tycker ni inte att det kommer upp allt fler som vill vara originella men totalt misslyckas med det då dom jobbar på helt fel linje?

Jag tror det är dags att ifrågasätta sitt ifrågasättande!
Citera
2009-02-15, 22:43
Bannlyst
Citat:
i skolan lär vi oss det att vi ska ifrågasätta och tänka själv

???
Citera
2009-02-15, 22:51
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
???

de gör man på vissa kurser tex historia B. Naturkunskapsboken hade några einsteins citat gällande ifrågasättning, ah iaf så känns det som att det hänger ett enda stort ifrågasättnings-ideal över samhället.
Citera
2009-02-15, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
de gör man på vissa kurser tex historia B. Naturkunskapsboken hade några einsteins citat gällande ifrågasättning, ah iaf så känns det som att det hänger ett enda stort ifrågasättnings-ideal över samhället.

Vi lär exempelvis inte ut filosofi i skolan (de enstaka tillvalen på gymnasiet räknas knappast), skolan utgår ifrån ett "korrekt" etiskt system vilket eleverna skall lära sig är rätt oavsett vilken kritik som finns mot det. Jag skulle vilja påstå att verkligheten är i princip motsatt till det du påstår. I samhället är dessutom åsikter extremt strömlinjeformade, gud nåde den som går det minsta utanför normerna. Kontroversiella ämnen diskuteras överhuvudtagets utan tystas ner totalt (min favorit är pedofili, men även exempelvis invandringsfrågor är ju poppis som exempel här på fb). Flashback är exempelvis i princip det enda forumet som personer som mig själv inte skulle bli bannade på enbart på basis av åsikter.

Nä, vi har inte ifrågasättande individer i samhället och vi har inte en skola som står för ett ifrågasättande ideal. Vi har motsatsen.
Citera
2009-02-15, 23:12
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Vi lär exempelvis inte ut filosofi i skolan (de enstaka tillvalen på gymnasiet räknas knappast), skolan utgår ifrån ett "korrekt" etiskt system vilket eleverna skall lära sig är rätt oavsett vilken kritik som finns mot det. Jag skulle vilja påstå att verkligheten är i princip motsatt till det du påstår. I samhället är dessutom åsikter extremt strömlinjeformade, gud nåde den som går det minsta utanför normerna. Kontroversiella ämnen diskuteras överhuvudtagets utan tystas ner totalt (min favorit är pedofili, men även exempelvis invandringsfrågor är ju poppis som exempel här på fb). Flashback är exempelvis i princip det enda forumet som personer som mig själv inte skulle bli bannade på enbart på basis av åsikter.

Nä, vi har inte ifrågasättande individer i samhället och vi har inte en skola som står för ett ifrågasättande ideal. Vi har motsatsen.

Jag har ofta stött på människor som säger att dom inte påverkas av andra, att dom tänker själva osv, enligt min erfarenhet så hänger det något sånt i luften men du måste också fatta vad det är jag försöker säga, det jag försöker säga är att detta ideal skapar inget nytt egentligen. Dessa individer är egentligen inte fritänkande eller på något sätt originella utan dom försöker nå upp till denna originella image. Detta gör att man är tillbaka i ruta ett = att man är som resten av samhället.

Fattar du eller ska jag förklara ännu tydligare?

För att på riktigt bli en fri tänkare så tror jag att man måste först själv inse att man är som den stora massan, att man påverkas, att man är rädd för sin image och så vidare, de allra flesta människor bara förnekar det av rädsla.

Frågan om bögar har väl också tagits upp av någon då det var strängt förbjudet men nu har det blivit väldigt pk att älska alla bögar för tycker man att dom är äckliga så är man en HOMOFOB OCH DET ÄR JU HEMSKT OOOH.

Alltså har samhället fortfarande inte blivit fritänkande utan har bara ändrats på YTAN. Man är ju så fritänkande när man accepterar homosexuella, jag skulle säga nä, man går efter samhällets "dumåstetänkasåhär" banor.

Självklart kan man acceptera bögar utan att det kom från samhällets banor men det tror jag inte att dom flesta gör.

Jag skulle inte bli förvånad om pedofili snart kommer att bli som bögar, dvs att man blir tvungen att acceptera det för annars är man utanför samhället, just nu är det tvärtom vilket jag ju inte tycker är bra, man borde få stå för vad man vill.
Citera
2009-02-15, 23:17
Medlem
Jag går i skolan, och hittills så har jag aldrig fått lära mig eller blivit uppmanad till att tänka själv förutom när det gäller någon enstaka uppgift. Har enbart blivit tillsagd att vara källkritisk gällande hemsidor på internet, men det läraren säger är alltid rätt.

Har faktiskt blivit utslängd ur klassrummet efter att jag kommit med egna teorier om hur dinosaurierna dog ut. Lite lustigt med tanke på att läraren samma lektion bad oss fundera själva varför de dog ut, men mina teorier var tydligen inte rätt när hon frågade mig.
Citera
2009-02-15, 23:29
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säta
Jag går i skolan, och hittills så har jag aldrig fått lära mig eller blivit uppmanad till att tänka själv förutom när det gäller någon enstaka uppgift. Har enbart blivit tillsagd att vara källkritisk gällande hemsidor på internet, men det läraren säger är alltid rätt.

Har faktiskt blivit utslängd ur klassrummet efter att jag kommit med egna teorier om hur dinosaurierna dog ut. Lite lustigt med tanke på att läraren samma lektion bad oss fundera själva varför de dog ut, men mina teorier var tydligen inte rätt när hon frågade mig.

OK om ni inte märkt av det i skolan, har ni inte märkt av detta fenomen i övriga samhället?
Citera
2009-02-16, 00:01
Medlem
Jag tror att det skolan vill är inte att få eleverna att ifrågasätta utan snarare att vara kritisk och inte fult ut tro på allting, så att de skall lära sig att tänka själva istället för att tro på allt alla säger.
Citera
2009-02-16, 00:03
Bannlyst
Både du och krenek är ju inne på samma saker egentligen, krenek ser det som att alla egentligen INTE är ifrågasättande. Medan du mrdominik anser att dom är för ifrågasättande och därför blir en del av den stora massan till slut ändå. Jag ser ditt resonemang mrdominik, att allt blir som en spiral som fortsätter i all oändlighet. Men vad är det som skapar behovet av att vara unik då? Samhället skapar det, eftersom vi blir mer och mer icke tänkade blir vi mer och mer som robotar.

Vi har kommit så långt att vi har börjat generalisera hela nationer, svenskar rent generellt uppfattas som blyga och inåtvända. Amerikaner som kaxiga och som tror dom är bäst. Japaner är smarta.... Anledningen till att vi tycker så är för att vi har blivit tillsagda att tänka så. Våra egna tankar är inte längre viktiga. Det viktiga är vad andra tycker om oss. Det är som du säger mrdominik, dom "originella" försöker bara leva upp till hur andra tänker sig att "originella" ska vara som. Alltså rättar dom sig bara i ledet och är som alla andra. Det vi söker är belöningar, det är bara betingade responser. Vi har lyckats betinga hela nationer så det är gått längre än vad vi är medvetna om.
Citera
2009-02-16, 00:52
Medlem
_-olle-_s avatar
Jag håller generellt sett med om vad du säger. Har alltid anat en vag rädsla att livet plötsligt skulle rinna ut ens händer, en rädsla jag tror många bär på. Men kanske är det så att många inte egentligen strävar efter att vara fruktansvärt originella, utan snarare mer eller mindre annorlunda. Att gå upp i en livsstilskultur kanske inte här helt originellt, men kanske kan det kännas som modigt och differensierande.
Så, jag håller med dig om att originallitet är ett ideal, håller även med om att det är ett missvisande ideal, som döljer ett annat ideal.
Ren originallitet är nog oerhört skrämmande om man inte är riktigt robust, alla som någonsin formulerat originella tankar, utifrån samhällets perspektiv, har råkat ganska illa ut. Nu tillåter jag mig naturligtvis en generallisering och det finns säkert många exempel som tyder på motsatsen, men då har ofta ideen snabbt absorberats in bland alla andra kollektiva antaganden relativt fort.
Jag tror det skulle vara mycket välgörande för vårt samhälle om vi kunde formulera parallella ideal för hur en människa kan leva ett lyckligt och givande liv.
Citera
2009-02-16, 19:42
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Apropå naturkunskap och ifrågasättande... http://www.equil.net/?p=815
Citera
2009-02-16, 20:38
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
T.ex. så fick jag denna känsla av henne som spelade psykiskt sjuk för konstens skull, jag tror ärligt talat att det inte är det att hon verkligen brann för konsten utan det är ett "TittaPåMigJagÄrSåOriginell". Nu kan jag inte vara säker på det, min känsla kan ha fel.
Själv tänkte jag på den nya stjärnan på konstfack som klottrade i en spårvagn och slog ut rutan för att kunna filma det hela och kalla det konst.
Sedan har vi så klart punkarna och emo's som klär sig likadant för att vara unik och "utanför det vanliga samhället". Vad en del glömmer bort är att folk faktist efterapar varandra för att en produkt är bra eller en aktivitet är rolig tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in