Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-14, 20:17
Medlem
amnies avatar
Har ett XP Home Edition som ja, vägrar starta.
Jag kommer till Windows XP rutan med de tre fyrkanterna som rör sig i sidled, men efter det så blir rutan svart-blå.
Datorn stängs inte ner eller så utan den arbetar fortfarande, men ingenting händer på skärmen.
Verkar som att de söker efter någon fil eller så som den inte hittar.
Någon som har något tips på vad man kan göra?

Systemåterställning fungerar inte alls.
Citera
2009-02-14, 20:55
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amnie
Har ett XP Home Edition som ja, vägrar starta.
Jag kommer till Windows XP rutan med de tre fyrkanterna som rör sig i sidled, men efter det så blir rutan svart-blå.
Datorn stängs inte ner eller så utan den arbetar fortfarande, men ingenting händer på skärmen.
Verkar som att de söker efter någon fil eller så som den inte hittar.
Någon som har något tips på vad man kan göra?

Systemåterställning fungerar inte alls.
Har du testat med andra OS? Annars kan du inte utesluta hårdvarufel..
Citera
2009-02-14, 23:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Hacka på F8 under uppstarten och prova felsäkert läge och sen Start->Kör: CHKDSK C: /F så körs en diskkontroll vid nästa uppstart.

Funkar inte det, boota upp på din CD-skiva med XP och hacka på F10 (recovery console) när "Starting Windows" syns och kör sen CHKDSK C: /F

Prova sen att starta normalt. Funkar det inte nu. Köp en ny hårddisk att installera XP på och använd din gamla hårddisk som data-disk om du vill försöka rädda datat på din gamla hårddisk.
Citera
2009-02-15, 04:23
Medlem
hände för mig också.. hd surface errors som blev "lagade" (men ändå inte). antar att du har det däringa som gör att uppstartsfiler hamnar först på disken. och också har trasiga sektorer där.

om du inte "orkar" göra nått..... så bruka skiten hoppa igång iaf. efter ett par omstarter och väntan i typ 5 minuter. du kan juh också testa o "laga" hdn, man kan juh ha tur.. men om det börjat fukka ur så brukar hdn vara på gång o lägga av helt. köp en ny.....
Senast redigerad av nalle1969 2009-02-15 kl. 04:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in