2009-02-14, 13:14
Medlem
Tjena, blir inte klok på en uppgift jag har i skolan, någon duktig som vet hur man använder satsen till detta problem?

Betrakta funktionen g(z) = z^5-e^z*sin(z)-i*6*z-6*z

Jag skalll nu med papper och penna samt Rouchés sats visa att g(z) har 5 nollställen i en cirkelskiva med |z| < 3.

Någon som har en ide?
Citera
2009-02-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JOggen
Tjena, blir inte klok på en uppgift jag har i skolan, någon duktig som vet hur man använder satsen till detta problem?

Betrakta funktionen g(z) = z^5-e^z*sin(z)-i*6*z-6*z

Jag skalll nu med papper och penna samt Rouchés sats visa att g(z) har 5 nollställen i en cirkelskiva med |z| < 3.

Någon som har en ide?

Förenklat kan man säga att Rouchés sats innebär att du har två funktioner f och g som båda är analytiska innanför kurvan du tittar på. Om |f+g|<|g| för ett givet |z| så har f och g lika många nollställen innanför |z|.

g(z) = z^5-e^z*sin(z)-i*6*z-6*z

Principen för denna typ av lösning med Rouchés sats är att välja f(z) så att f(z) består av polynomdelen, i g(z), med det största värdet för ett givet |z| men med ett negativt tecken.
Dvs i din uppgift är väljs f(z)=-z^5 då detta ger det största värdet för |f(3)|. (Tänk på att Rouchés sats här inte räknar med ett eventuellt nollställe på |z|=3, utan endast innanför, |z|<3).

Använd nu |f+g|<|g|

=> |-z^5+z^5-e^z*sin(z)-i*6*z-6*z|=|-e^z*sin(z)-6iz-6z|<

<|z^5-e^z*sin(z)-6iz-6z|

Sätt in |z|=3 för att se om olikheten stämmer. Om den gör det innebär det, enligt satsen, att g(z) har lika många nollställen som f(z). f(z)=-z^5 vilket innebär att f(z) har 5 nollställen.

Hoppas du är nöjd med svaret!
Citera
2009-02-16, 10:12
Medlem
Tror jag hänger med, skall sätta mig med det nu igen.

Tack så mycket för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in