Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-13, 15:47
Medlem
brezahs avatar
Jag har precis installerat Windows 7 på min dator och valde att ha kvar XP också för jag ville kunna välja varje gång jag startar datorn,

men det visade sig vara för mycket att hoppas på för nu startar den automatiskt windows 7 när jag startar datorn, hur ska jag göra så att jag får välja ?

Jag har installerat dom på olika partioner, skulle de kanske hjälpa att installera dom på samma ?
Citera
2009-02-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brezah
Jag har precis installerat Windows 7 på min dator och valde att ha kvar XP också för jag ville kunna välja varje gång jag startar datorn,

men det visade sig vara för mycket att hoppas på för nu startar den automatiskt windows 7 när jag startar datorn, hur ska jag göra så att jag får välja ?

Jag har installerat dom på olika partioner, skulle de kanske hjälpa att installera dom på samma ?

Har samma problem fast med 7an och vista
Citera
2009-02-13, 15:53
Medlem
brezahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeAwZ
Har samma problem fast med 7an och vista

Har fått reda på nånstans att det ska finnas ett program som heter bcedit.exe som man ska kunna ändra boot inställningarna i, men jag lyckas inte hitta det
Citera
2009-02-13, 15:57
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Har fått reda på nånstans att det ska finnas ett program som heter bcedit.exe som man ska kunna ändra boot inställningarna i, men jag lyckas inte hitta det
Inte för att vara elak på något vis, men en sökning på Google på bcedit och bcedit download ger ju fantastiljoner med sidor som levererar bcedit och förklarar dess handhavande?
Citera
2009-02-13, 16:05
Medlem
brezahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Inte för att vara elak på något vis, men en sökning på Google på bcedit och bcedit download ger ju fantastiljoner med sidor som levererar bcedit och förklarar dess handhavande?

hahaha, asså grejen är att bcedit är inbyggt i vista och jag sitter tyvärr fast i windows 7 som inte har samma funktion, helt retarded är jag som tur är icke
Citera
2009-02-13, 16:18
Medlem
Raggrunks avatar
Citat:
hahaha, asså grejen är att bcedit är inbyggt i vista och jag sitter tyvärr fast i windows 7 som inte har samma funktion, helt retarded är jag som tur är icke

Funkar ju exakt som i vista, cmd > bcdedit...
Citera
2009-02-13, 16:28
Medlem
brezahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggrunk
Funkar ju exakt som i vista, cmd > bcdedit...

När ja testar det så kommer det upp nånting i ungefär en tiondels sekund o sen händer absolut ingenting :S
Citera
2009-02-13, 16:33
Medlem
Raggrunks avatar
startar du programmet från cmd eller sökboxen?
Citera
2009-02-13, 16:42
Medlem
Targenors avatar
Funkar inte högerklick på den här datorn och egenskaper -> Avancerade systeminställnigar sedan Avancerat och Start och Återställning.

Där kan man ställa in inställningar för standardos och hur lång tid listan på installerade os ska visas.

Obs beskrivningen är för vista, men det finns i xp med, liknande väg dit.
Citera
2009-02-13, 16:54
Medlem
brezahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggrunk
startar du programmet från cmd eller sökboxen?

CMD

Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Funkar inte högerklick på den här datorn och egenskaper -> Avancerade systeminställnigar sedan Avancerat och Start och Återställning.

Där kan man ställa in inställningar för standardos och hur lång tid listan på installerade os ska visas.

Obs beskrivningen är för vista, men det finns i xp med, liknande väg dit.

Windows XP finns inte med i listan över os .. :S

Skulle de kunna ha o göra med att de är installerade på olika pertitioner?
Citera
2009-02-13, 17:03
Medlem
Targenors avatar
Citat:
CMD

Windows XP finns inte med i listan över os .. :S

Skulle de kunna ha o göra med att de är installerade på olika pertitioner?

Det skulle kunna vara det ja, jag hade xp och 2000 ett tag på samma partion och då funkade denna meny utan problem
Citera
2009-02-13, 17:07
Medlem
Raggrunks avatar
fungerar bra för mig, annars kan du testa någon gui för bcdedit, som easybcd eller nåt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in