2009-02-13, 13:37
Medlem
Behöver man en grafräknare i matte C kursen på gymnasiet? Jag har bläddrat i boken lite grann men hittar inget kapitel där man behöver en.

Kursen börjar först om någon vecka men jag köpte en miniräknare för ett tag sedan på öppet köp, så jag skulle behöva lämna tillbaka den snarast om det är så att jag inte kommer att använda den i kursen.
Citera
2009-02-13, 13:37
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Karlsson
Behöver man en grafräknare i matte C kursen på gymnasiet? Jag har bläddrat i boken lite grann men hittar inget kapitel där man behöver en.

Kursen börjar först om någon vecka men jag köpte en miniräknare för ett tag sedan på öppet köp, så jag skulle behöva lämna tillbaka den snarast om det är så att jag inte kommer att använda den i kursen.

Den kommer att behövas, så du kan vara lugn!
Citera
2009-02-13, 13:45
Medlem
micaeles avatar
Även om det inte uttryckligen står att du behöver en, så skall du ha en för din egen skull - allt blir så mycket lättare. En grafräknare är nästan ett måste redan i B, så det är konstigt ifall du har kört den med en bok som inte har exempel för grafräknare.
Citera
2009-02-13, 13:47
Medlem
Skulle nog påstå att man klarar matte C utmärkt utan grafräknare. Om det på universitet inte är tillåtet med miniräknare på envariabelanalysen törs jag lova att Matte C är genomförbar utan grafritande miniräknare.
Citera
2009-02-13, 14:26
Medlem
Tillbakadragens avatar
Givetvis klarar du dig utan. Jag tog mig igenom MaA -> MaE + diskret utan något sådant (med goda resultat). Vid något enstaka tillfälle hade vi en inlämningsuppgift där det uttryckligen krävdes, men då använde jag bara en dator med lämplig mjukvara.
Citera
2009-02-13, 14:37
Medlem
Beror på ifall du går Sam eller Natur, på Natur är grafräknare (det var det iaf på min tid) obligatoriskt medan kursupplägget (prov osv) görs annorlunda för övriga som väljer till kursen Matte C och således behövs ingen grafräknare för dessa (Samhällsvetare, esteter mfl).
Citera
2009-02-13, 15:35
Medlem
jumpcuts avatar
Det finns ingen anledning att ha en grafritande raknare for C-kursen.

Anledningen till att vissa anvander grafritande raknare redan i C-kursen ar for att de ska lara sig anvanda den infor nastfoljande kurser.

Det racker med att kolla pa det nationella provet, det finns inga uppgifter dar som kraver grafritande raknare. Ergo, det behovs inte.
Citera
2009-02-13, 16:22
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Precis som andra säger så är grafritaren inget måste men det kommer att underlätta för dig själv om du har den.

Att man inte behöver det på universitetet beror på att alla uppgifter är "tillrättalagda" så man inte behöver den, mer eller mindre.

Har man hjälpmedel tycker jag att man ska utnyttja dem, är ju oerhört simpelt att lösa ekvationer med hjälp av grafen exempelvis.

/Bubba
Citera
2009-02-13, 16:24
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Precis som andra säger så är grafritaren inget måste men det kommer att underlätta för dig själv om du har den.

Att man inte behöver det på universitetet beror på att alla uppgifter är "tillrättalagda" så man inte behöver den, mer eller mindre.

Har man hjälpmedel tycker jag att man ska utnyttja dem, är ju oerhört simpelt att lösa ekvationer med hjälp av grafen exempelvis.

/Bubba

Fast det ar ju ratt korkat att anvanda grafritande raknare nar halva kursen gar ut pa att forsta hur man ska rakna ut ekvationerna sjalv? Eller?
Citera
2009-02-13, 16:28
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Fast det ar ju ratt korkat att anvanda grafritande raknare nar halva kursen gar ut pa att forsta hur man ska rakna ut ekvationerna sjalv? Eller?

Beror väl på om h*n vill förstå eller bara "bli av med skiten".

Sen är det ju ett ypperligt sätt att kolla sina egna resultat.

Grafritande kan man ju också undersöka så att derivataräkningen är korrekt, vilket det var en del av i C-kursen har jag för mig.

Återigen, varför inte använda sig utav de hjälpmedel som ges.

/Bubba
Citera
2009-02-13, 16:32
Medlem
Då får jag väl köpa en ny senare om det visar sig att den behövs! Jag gick igenom b-kursen utan så det bör väl gå förhoppningsvis.

Stort tack allihopa!

Kursen är förövrigt på komvux så jag har ingen kontakt med läraren än, om någon var nyfiken.
Citera
2009-02-13, 16:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Beror väl på om h*n vill förstå eller bara "bli av med skiten".

Sen är det ju ett ypperligt sätt att kolla sina egna resultat.

Grafritande kan man ju också undersöka så att derivataräkningen är korrekt, vilket det var en del av i C-kursen har jag för mig.

Återigen, varför inte använda sig utav de hjälpmedel som ges.

/Bubba

Det ar val bara jag som ar grinig. Jag valde att strunta i att lara mig definitionen av derivata, vilket har kommit tillbaka och bitit mig riktigt hart i arslet nu efterat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in