2009-02-13, 23:54
Medlem
Nibirus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belleza
Och allt blev bra till slut?

Nja, hade jag varit ldre skulle jag nog ha frsttt att pappan inte direkt var mannen i mitt liv, vilket var rtt uppenbart.
Jag har alltid haft rtt sund instllning som frlder, men det har varit vldigt jobbigt och jag har saknat mycket av det som "alla andra" jmnriga haft.
Tnk att bara g hem och stnga in sig i sitt rum, lgga sig p sngen och lsa en bok. Eller sova ver hos vnner, eller festa hela ntterna, resa.......
Tnk att bo i studentkorridor och lsa till det jag vill bli, eller kanske bo kvar "hemma" och lsa vilka kurser jag vill, bara att vlja och vraka.

Undrar om jag hade haft vett att uppskatta det om jag levt s?
Eller hade jag hela tiden tnkt att ngot annat ska gra mig lyckligare?

Min "lngtan ut" pverkade sklart henne, jag saknade ngot och hon kunde inte ge mig det.
Det var som tur var under en kort tid och idag har vi en mycket bra relation, och jag upplever att vi har det bttre n genomsnittet hr.
Citera
2009-02-13, 23:57
Medlem
milton76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Jag vet inte vad du menar med unga mammor men jag gr antagandet under 20 r. Utan att ha ngon statistik (s ni fr rtta mig) undrar jag om inte TS har en pong. Nmligen den att ven om medelldern p frstagngsfderskan r flera r hgre idag n fr 30 r sedan s har andelen "under 20-mammor" kat. Konstigt ?

Mjaej, kanske inte. Den socioekonomiska grupp som frr skaffade barn mellan 20-25 har flyttat upp till 25-30, den grupp som skaffade barn mellan 25-30 ligger nu p +30. Tillkommer en mycket hgre andel som fder barn efter 35.

Vi har ftt en ny underklass i invandrarmammorna som fder tidigt i livet.
WT-morsorna -20 fanns frr ocks, likas aborter. Dremot verkar det som om fenomenet "Jag r KVINNA, kan ta hand om mig sjlv, behver ingen man"-mentaliteten glorifieras i media och det frsker de unga slynorna ta efter utan att ha vare sig ldern, erfarenheten eller den sociala standarden att klara sig p egen hand.

Det finns en trd i Humor https://www.flashback.org/showthread.php?t=836405 dr vi har jkligt kul t dessa stackars smflickor.

Inte en av dessa bloggar r av invandrartjejer, de r av WT-tjejjer. Du borde kolla in den ...
Citera
2010-10-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chinemorail
Jag misstnker att mnet r tmligen uttjatat p det hr forumet men jag tycker nd att det kan vara intressant att diskutera detta.
Unga mdrar finns ju verallt, det r inget nytt direkt. Men om man kollar runt p bloggar mrker man att allt fler unga flickor blir mammor, tmistone mrks det p internet.
Men vad tycker ni egentligen om detta fenomen? Varfr vill man ha barn vid s tidig lder? r verkligen en 15 rig flicka kapabel till att ta hand om ett barn? Oavsett om hon
r mogen fr sin lder? Frstr hon sitt liv tror ni? Finns det ngon hr som t.o.m r ung mamma och har erfarenhet av detta? Mnga frgor, men som sagt diskutera p.

Majoriteten av unga tjejer r nog knappast mogna att skaffa barn vid 15 rs lder. Vissa mognar vl p sig under graviditeten, men de har utan tvekan stllt till det fr sig sjlva i ondan nd. Men dock br man inte dra dem alla ver en kant, fick sjlv barn som 14 ring och har lyckats bra och ftt det att g ihop med studier och ekonomin. Men graviditeten var d aldrig planerad heller s man fick bara gra det bsta av situationen d. Jag kan tycka att riskera en graviditet vid den ldern var ett stort jvla misstag, men mitt barn r det inte p tal om att ngra nd. Men de som faktiskt sitter och planerar en unge som 14-15 ring har utan tvekan mer n en skruv ls. Jag fattar verkligen inte hur fan ngon kan vilja gra allting s mycket besvrligare n vad det r ndvndigt. Visst, man KAN fixa det men varfr? Man lever ju i nog mnga r nd fr att hinna skaffa ungar nr man r vuxen. Finns inte ngon anledning att brdska.

Det finns nog olika anledningar till varfr unga tjejer vill skaffa barn. De vill ha ngon strre mening med livet eller s vill de bara ha en jvla massa uppmrksamhet. Det r en orovckande trend just nu att unga tjejer ska ha barn, de blir vl peppade av alla "ung mamma bloggare" och tnker att de ocks vill bli som dem.

Som svar p frgan, visst finns det tjejer som fixar det men att leva p bidrag blir en sjlvklarhet tills man har jobb, om man inte r dum nog att skaffa nnu ett barn eller skiter i studierna och inte fr ngot jobb, d sitter man dr med sina bidrag resten av livet.
Citera
2010-10-11, 13:03
Medlem
MammaBeccas avatar
Jag r ung mamma, var (och r fortf) 19 nr min son fddes, inte s ungt i mina gon. Jag och pappan var tillsammans sedan drygt ett r tillbaka och planerade barnet. Jag hade redan flyttat hemifrn och levde redan p soc, fick drygt 6000:- per mnad. Som mamma fr jag 7000:- UTAN soc, och klarar mig p det... Eftersom det verkar vara viktigt att man kan frsrja sig och sitt barn kan jag ju sga att det fr mig gr bttre nu n innan min son fddes....

Och menar ni d att ett 35-rigt par inte ska skaffa barn om de inte har jobb?
Citera
2010-10-11, 13:24
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaBecca
Jag r ung mamma, var (och r fortf) 19 nr min son fddes, inte s ungt i mina gon. Jag och pappan var tillsammans sedan drygt ett r tillbaka och planerade barnet. Jag hade redan flyttat hemifrn och levde redan p soc, fick drygt 6000:- per mnad. Som mamma fr jag 7000:- UTAN soc, och klarar mig p det... Eftersom det verkar vara viktigt att man kan frsrja sig och sitt barn kan jag ju sga att det fr mig gr bttre nu n innan min son fddes....

Och menar ni d att ett 35-rigt par inte ska skaffa barn om de inte har jobb?
Verkligen smart och genomtnkt att skaffa barn innan man har ett tryggt leverne med fast jobb och sdana saker! White trash personifierad...
Citera
2010-10-11, 13:36
Medlem
MammaBeccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Verkligen smart och genomtnkt att skaffa barn innan man har ett tryggt leverne med fast jobb och sdana saker! White trash personifierad...

terigen, ska man inte skaffa barn nr man r 35 heller om man inte har fast inkomst?
Citera
2010-10-12, 12:57
Medlem
davkeis avatar
Man br alltid befinna sig i en sdan situation att man kan frsrja sig, tminstone en av frldrarna jobbar. Skaffa barn bara fr att va trotsig eller tro att fan vad bra jag kommer gra ifrn mig r ju befngt. Anvnd skydd fr fan varfr r det ett enda stort fail p er tonringar? Man behver inte vara 35 men fan inte 15 heller.
Citera
2010-10-13, 07:26
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaBecca
terigen, ska man inte skaffa barn nr man r 35 heller om man inte har fast inkomst?

Precis. Kan man inte frsrja sig sjlv r man bara egoistisk om man skaffar fler munnar att mtta.
Citera
2010-10-13, 07:50
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chinemorail
Jag misstnker att mnet r tmligen uttjatat p det hr forumet men jag tycker nd att det kan vara intressant att diskutera detta.
Unga mdrar finns ju verallt, det r inget nytt direkt. Men om man kollar runt p bloggar mrker man att allt fler unga flickor blir mammor, tmistone mrks det p internet.
Men vad tycker ni egentligen om detta fenomen? Varfr vill man ha barn vid s tidig lder? r verkligen en 15 rig flicka kapabel till att ta hand om ett barn? Oavsett om hon
r mogen fr sin lder? Frstr hon sitt liv tror ni? Finns det ngon hr som t.o.m r ung mamma och har erfarenhet av detta? Mnga frgor, men som sagt diskutera p.

Jag tycker det r vidrigt med s unga mammor. En 15 ring r absolut INTE kapabel att ta hand om ett eget barn. Klart hon frstr fr sitt liv hon mste ju i princip hoppa av skolan. Sen ska hon som efterbliven 2 barns mamma klaga p att det inte finns ntt jobb resten av livet.
Citera
2010-10-13, 12:22
Medlem
Bamsefars avatar
14 r och gravid!!

http://youngandpregnant.blogg.se/

Borde fr fan vara olagligt?
Citera
2010-10-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsefar
14 r och gravid!!

Men oj oj oj har sex och samlevnadsundervisningen uteblivet p vissa skolor? Fast frmst frldrarnas ansvar, samtidigt som det skert kan g vl med bde den unga mamman och barnet s lr det frmodligen frmja barnet (dvs. unga mamman) om hon vxer upp utan att vara mamma sjlv...
Citera
2010-10-13, 23:20
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsefar
14 r och gravid!!

Med tanke p att man inte r byxmyndig frrn man fyller 15, s r vl risken verhngande att det r olagligt (beroende p faderns lder, naturligtvis).

Edit: Enligt bloggen s r han 18, vilket enligt svensk lag betyder att han har gjort sig skyldig till vldtkt mot barn. Sedan kan man frga sig om det r vettigt att sprra in karln, nr han faktiskt r den ende vuxne frldern, och "vldtkten" var ett frivilligt samlag.

Men jo, sexualundervisningslraren borde f sig ett snack, precis som flickans frldrar.

Ang. en ung flickas frmga att ta hand om ett barn, s varierar det nog ifrn individ till individ. Mnniskan r anpassad till att vara knsmogen ifrn 15-16 rs lder, men med tanke p de omgivningar som vsterlndska ynglingar vxer upp i idag, s vetefan om de klarar det sjlv.
Senast redigerad av 6E303062 2010-10-13 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in