Ja det är givetvis xandros på eeepc 900.
Här har du en guide!
http://wiki.eeeuser.com/how_to_install_amsn_0.97
lite småkrångligt för en nybörjare kanske men det ser ut att vara noobvänligt.
Men för att hjälpa dig megamycket så förklarar jag som jag gjort för min mamma.
(så gott jag kan. är bara allmän nörd och ej linuxproffs och min flickvän är trist nu och jag har inget att göra)
OBS: detta har jag inte testat själv men det borde funka.
1:Open a terminal (Alt+Ctrl+t) and type
sudo kwrite /etc/apt/sources.list
a: Terminalen är ett sätt att utföra saker i xandros (operativsystemet, linux. i windows så e det start->kör->skriv "cmd" och du har samma skit där)
Här kan du göra det mesta(om du vet hur man gör... brukar vara lurigt att lära sig det bara) som du gör i den grafiska miljön(det du brukar se när du startar). fast feedbacken är inte lika nybörjarvänlig om man säger så.
b: "sudo" vilket betyder i stort att du kör som administratör... mao du kan ändra allt...
Utan detta så säger systemet ifrån om du försöker ändra eller installera något för att du är inloggad som normal användare.
Detta märker man oftast inte i windows om man inte loggar in på en skola eller nåt företag osv...
I vanliga fall brukar man skriva in sitt inloggningslösen här om du har något.
c: "kwrite" textprogram som notepad(anteckningar, eller "enkel word") i windows.
d: "/etc/apt/sources.list" pekar på filen för källor till "apt" bla som kommer i steg 4.
Med källor menar jag en server med filer.
"/etc/apt/" är kataloger och
"sources.list" är en simpel textfil. Som du kan editera med kwrite.
Tror att filen kommer öppnas utanför terminalfönstret.... stäng inte terminalfönstret för det.
2: Add this line to sources.list:
deb
http://updates.xepc.org/ p701 main
skriv in detta ^^i botten på "sources.list" som du öppnat med "kwrite"
Se till att det är rätt stavat... Copy/paste e ju bäst.
3: Save sources.list and exit kWrite.
Du ska spara filen som i windows... spara över filen om det gnälls.
4: Staying in terminal type:
sudo apt-get update
Tebax till terminalen
"apt-get" är ett program för att hämta hem och installera programvara ifrån nätet.
"update" skriver man efter bara för att du precis lagt till(steg 1-3) en ny server i apt:s serverlista med det kommer en massa extra programvara och detta skall apt förstå innan installation.
5: Staying in terminal type:
sudo apt-get install amsn
Be apt att installera amsn på din dator....
Vänta.......
Klart!
Om det inte skulle funka så skulle du kunna testa att köra denna rad innan du stänger terminalen och köra steg 5 igen!
sudo apt-get remove amsn
Den tar bort amsn och sen kör du steg 5 för att återinstallera amsn.
Det kanske behövs men jag vet ej.
Om inte det funkar så posta vad som blir felmeddelande!