Citat:
Ursprungligen postat av Dr.J
jag har det här tvättmedlet "Skona parfymfri kulörtvätt",
kan jag alltså bara tvätta de färgade kläderna med detta?
Nejdå, du kan tvätta vittvätt med det också, men inte tvärtom, dvs vittvättmedel till kulörtvätt. Skilnaden är att vitvättmedlet innehåller blekmedel. Och jag antar att du inte vill bleka dina färgade kläder, medan du inte bryr dig så mycket om fläckarna på det vita försvinner med hjälp av blekmedlet?
Annars är det följande som gäller:
Skurtrasor och annat du använt för städning, 90 grader
Lakan, handdukar och underkläder, 60 grader. Det går bra att blanda dessa kategorier (så länge du skiljer på ljus, mörkt och vitt) med varandra, men tänk på att lakanen kan fylla nästan hela maskinen själv.
Vanliga kläder, 40 grader. Separera ljust, mörkt och vitt.
Och glöm för tusan inte att du inte ska köra en nyköpt röd handduk med annat ljust, då blir allt rosa. DÄremot kan du köra den med det mörka, det syns ju inte att det mörkfärgade blir rosa!
Använd inte sköljmedel på kläderna som sitter närmast kroppen, framförallt inte underkläder. Man kan utveckla överkänslighet och allergier oavsett vad tillverkarna säger.
Om du sen vill spara lite pengar så går det faktiskt att tvätta wettextrasor i maskin. När trasorna är torra sen kan du använda dem när du städar på toaletten, och sedan slänga dem. Tvätta dem dock separat...
Slutligen, vik och sortera tvätten meddetsamma när den är torr. Det är så satans tråkigt att göra det senare, och risken finns att det aldrig blir gjort!