2009-02-12, 13:29
Medlem
Tänkte tvätta för första gången ikväll (nyss flyttat till eget) och behöver lite råd om vad man ska tänka på. Och då menar jag ALLT. Har verkligen noll koll på vad man ska göra.

Den viktigaste frågan är väl sorteringen (både färg och plagg). Kan man t ex tvätta ett blått lakan med en blå t-shirt? och i vilket hög lägger man exempelvis en gul t-shirt; bland färgat, vitt eller helt för sig själv?

Aja, kom med alla tänkbara tips ni kan. Gärna steg-för-steg på vad man ska göra och vad man ska tänka på.

Tjarå!
Citera
2009-02-12, 13:36
Medlem
Blått lakan och blå T-shirt- ja, om de kan tvättas i samma grader.

Fördela tvätten efter tvättråden, 60 grader, 40 grader, 30/ylle/hand (beror på vilka program som finns på maskinen också, 60 & 40 finns på alla, men den sista där kan vara lite knepig).

Sen ska man inte blanda ljusa och mörka färger.

Och så vill vissa inte blanda underkläder med handdukar/sängkläder, men det gör man väl lite som man vill. Jag har läst att sköljmedel försämrar handdukarnas uppsugningsförmåga, så personligen använder jag aldrig sköljmedel till dem.
Citera
2009-02-12, 14:27
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Tänk på att om kläder/lakan/handdukar är nya så färgar dom av sig ganska så lätt i början.Tvättas då gärna separat första gången.
Citera
2009-02-12, 15:39
Medlem
hookis avatar
Mitt bästa råd för din första tvätt: Kryp till korset och ring din mamma eller vem som nu har tvättat åt dig innan, och fråga om råd.
Citera
2009-02-12, 17:33
Medlem
nazipoliss avatar
finns två tvättmedel, ett för vitt och ett för färgat!

vitt går under vitt
och färgat går under dem andra färgerna
vita kläder med smås tryck går under vitt även detta

strumpor, underkläder, lakan/sängkläder och vissa tröjor kör jag alltid i 60 grader

vanliga tröjor och övrigt, brukar bli 40 grader
Citera
2009-02-12, 20:11
Medlem
Aiolis avatar
Jag brukar göra så här: En hög med 60 grader, där lägger jag alla underkläder. Sen en hög med 40 grader, där hamnar resten. Färgsortering struntar jag i. Easy peasy.
Citera
2009-02-13, 12:36
Medlem
Dr.Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
finns två tvättmedel, ett för vitt och ett för färgat!

vitt går under vitt
och färgat går under dem andra färgerna
vita kläder med smås tryck går under vitt även detta

strumpor, underkläder, lakan/sängkläder och vissa tröjor kör jag alltid i 60 grader

vanliga tröjor och övrigt, brukar bli 40 grader

jag har det här tvättmedlet "Skona parfymfri kulörtvätt",
kan jag alltså bara tvätta de färgade kläderna med detta?
Citera
2009-02-13, 12:56
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.J
jag har det här tvättmedlet "Skona parfymfri kulörtvätt",
kan jag alltså bara tvätta de färgade kläderna med detta?

Nejdå, du kan tvätta vittvätt med det också, men inte tvärtom, dvs vittvättmedel till kulörtvätt. Skilnaden är att vitvättmedlet innehåller blekmedel. Och jag antar att du inte vill bleka dina färgade kläder, medan du inte bryr dig så mycket om fläckarna på det vita försvinner med hjälp av blekmedlet?

Annars är det följande som gäller:

Skurtrasor och annat du använt för städning, 90 grader
Lakan, handdukar och underkläder, 60 grader. Det går bra att blanda dessa kategorier (så länge du skiljer på ljus, mörkt och vitt) med varandra, men tänk på att lakanen kan fylla nästan hela maskinen själv.
Vanliga kläder, 40 grader. Separera ljust, mörkt och vitt.

Och glöm för tusan inte att du inte ska köra en nyköpt röd handduk med annat ljust, då blir allt rosa. DÄremot kan du köra den med det mörka, det syns ju inte att det mörkfärgade blir rosa!

Använd inte sköljmedel på kläderna som sitter närmast kroppen, framförallt inte underkläder. Man kan utveckla överkänslighet och allergier oavsett vad tillverkarna säger.

Om du sen vill spara lite pengar så går det faktiskt att tvätta wettextrasor i maskin. När trasorna är torra sen kan du använda dem när du städar på toaletten, och sedan slänga dem. Tvätta dem dock separat...

Slutligen, vik och sortera tvätten meddetsamma när den är torr. Det är så satans tråkigt att göra det senare, och risken finns att det aldrig blir gjort!
Citera
2009-02-13, 19:15
Medlem
Snurrens avatar
Bra tips!!!
Citera
2009-02-14, 08:12
Moderator
Tystnads avatar
vita fläckar på mörka plagg efter tvätt

Ibland kan man upptäcka vita partier eller streck speciellt på färgade kläder(mörka),vilket kan vara tecken på att man har fått tvättmedelsrester på kläderna. De främsta orsakerna till att det händer är att man har haft överfylld maskin (rekommenderar att man fyller maskinen 3/4 del), valt fel tvättprogram (tex för kort eller kallt program), överdoserat tvättmedel eller fel på tvättmedlet. Tvättmedelsrester går bort genom tvålgnuggning och om-tvätt. Genom att använda ett flytande tvättmedel för mörk kulörtvätt kan man undvika problem med tvättmedelsrester på kläderna.
Finns olika benämningar hos olika tillverkare men några jag själv använt är:
Exempel på flytande tvättmedel är Via Color Flytande, Via Sensitive Flytande eller Via Black Velvet Flytande .
Citera
2009-02-14, 08:21
Medlem
tvättar allt i 40 grader. aldrig varit några problem, mina kläder pajar aldrig, ibland blir det nästan tråkigt eftersom man aldrig kan köpa nytt
Citera
2009-02-14, 09:11
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
tvättar allt i 40 grader. aldrig varit några problem, mina kläder pajar aldrig, ibland blir det nästan tråkigt eftersom man aldrig kan köpa nytt
underkläder och strumpor kräver i regel mer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in