2009-11-09, 10:17
Medlem
Ferry31s avatar
1998 var det bästa enligt mig. Ett VM som hade allt, skrällar, toppmatcher, genombrott för spelare, fina mål, roligt gruppspel etc.

Är personligen Holland-supporter så det hjälper nog till en hel del
Citera
2009-11-09, 10:24
Medlem
serbers avatar
94a och 98a var riktigt fina mästerskap.
Citera
2009-11-09, 10:31
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
94a och 98a var riktigt fina mästerskap.

Givet, som svensk får man väl säga 1994, men ska man se på det från neutral synvinkel säger jag 1998
Citera
2009-11-09, 11:07
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
På något vis är det som om VM 1974, och särskilt finalen mellan det som då kallades Västtyskland och Holland, även om man sett skeendet i efterhand, etsat sig fast som "det mest klassiska". Allt gick så mycket långsammare, men där fanns profiler och finesser i överflöd...Annars tror jag generellt faktiskt, åtminstone i den nära framtiden, att det blir bättre och bättre mästerskap:

http://easyweb.easynet.co.uk/~goldkeep/Holland74/WGermany.htm

Mitt första VM som jag följde och var dessutom på plats och fick uppleva detta.
Så av den anledningen så är det väl det bästa VMet.

Fast -98 var jäkligt grymt det med.
Citera
2009-11-09, 16:37
Medlem
KinkigaKerstins avatar
VM 1998 är det bästa jag upplevt. Är för ung för att ha upplevt 1986, och andra bra år.
Citera
2009-11-09, 18:53
Medlem
vm 86 är det första slutspel jag har riktiga minnen från så det är lite speciellt därför.
Annars tyckte jag att vm 90 i Italien var spännande. Kanske inte så jäkla välspelat men tighta matcher och många profiler som utmärkte sig på olika sätt. Milla i Kamerun, Valderama i Colombia, Maradona, Gary Lineker, Klinsman m.fl. Ett riktigt "slutspels-vm"
Citera
2009-11-24, 21:57
Medlem
NWOBHMs avatar
VM 98 är det bästa jag har sett, fast jag har iof bara följt 3 st slutspel.
Citera
2009-11-24, 23:02
Medlem
Trillskes avatar
Sen behöver man ju inte dissa -94 med rädslan att vara partisk. Det var en riktigt härlig turnering, oavsett om man är svensk eller ej.

Men ja, den tråkiga finalen gör väl att den omöjligt kan bli etta ändå.

Själv har jag svårt att välja. Känns som många turneringar har sin "grej" de var bäst på. USA -94 var ju tex en oväntad publikfest som bjöd på härlig fotboll fram tills ett totalt antiklimax för semifinal och final. Finalen har redan nämnts, men ena semifinalen innehöll dessutom inte så mycket mer än ett brasilianskt landslag, en målram, någon form av repellerande målinje och thomas ravelli.
Citera
2009-11-25, 11:37
Medlem
heyyoutheres avatar
VM 1994 utan tvekan och det beror givetvis mest på Sveriges framgångar där. Men det finns mycket annat att minnas från den turneringen som Salenkos fem mål i en match, Maradonas trista sorti från fotbollsvärlden och Baggios förvandling från gruppspelet till slutspelet.
Citera
2009-11-25, 11:41
Medlem
1998 för det var på den tiden jag började bli fotbollsintresserad. Kommer aldrig glömma Davor Suker och har fortf. ingen aning om varför jag höll på Kroatien i vm98. Försökte träna upp min vänsterfort tom. då Suker var vänsterfotad(jag är höger).

Thuram avgör semin med de enda 2 mål han någonsin gjort i landslaget haha och vem glömmer kung Zidane och att brassarna inte värmde upp i finalen pga. Ronaldo.
Senast redigerad av D1990 2009-11-25 kl. 11:43.
Citera
2009-11-25, 15:15
Medlem
VM 1982 är det avlägsnaste vm:et jag kan minnas. Visste inget om fotboll innan men drogs med i Brasilienhysterin. Jag minns också hur Italien och Polen kritiserades, dögrävargruppen kallades det visst. Även västtyskland fick duktigt med kritik inledningsvis.

När sen Brasilien skulle möta Italien (den vackra mot den fula) så kunde det bara gå på ett sätt. Jag minns att farsan gnydde något om att det är inte alldeles säkert att Brasilien vinner. O gud så korkat tänkte jag för mig själv. Nå det gick som det gick och jag var helt förstörd efter den matchen. Jag kunde inte fatta att detta dödgrävargäng hade kunnat besegra Brasilien. Att även Polen (en annan dödgrävare) och västtyskland sen gick bra bra blev en tidig aha-upplevelse och har nog format min syn på fotbollen. Under första gruppspelet kunde man omöjligtvis ana att Italien och Polen skulle ta guld och brons.

En liknande förvandling stod Danmark för i vm-98. Uselt spel i gruppepelet och inför matchen mot Nigeria så var de utdömda. Sen vinst 4-0 och alla undrade vad som hänt. En helt suverän match mot Brasilien som de ändå förlorade (tyvärr).

Dessa 2 vm-slutspel klassar jag högt. Även -86 var riktigt bra men jag har svårt med Maradonas hand.

Vm-94 och vm-2002 är sämst. Flera lag kändes väldigt tröga -94 och det tände bara aldrig till. Jag är inte svensk så jag tändes inte precis av Sveriges spel heller. Jag såg det snarast Sveriges framgångar som ett tecken på att detta vm är lite halvkasst.

Den årgången av Brasilien ogillade jag speciellt mycket, så jag hoppades hårt på Sveriget när de mötte Brasilien (trots att Sverige inte är mitt favoritlag). Men den matchen förstörde domaren genom en absurd utvisning på Thern. Det känns som om ett halvmediokert Brasilien vann den turneringen utan att sättas på prov.

Vm-2002 var det lite samma sak. Många lag kändes trötta. Italien och Spanien saknade speed och Brasilien vann vm:et ganska enkelt. Tyskland var inte speciellt bra faständ de tog sig till final. Sydkoreas "skräll" ger jag inte mycket för. Domaren gav dem segern mot Italien. När Italien borde ha haft straff så fick de spelare utvisad för filmning istället. Ett mycket intetsägande vm med "skrällar" som egentligen berodde på domare och allmänt trötta/dåliga etablerade lag.

Min rangordning av vm-slutspel är då (1982 och framåt).

1. vm-98
2. vm-82
3. vm-86
4. vm-2006
5. vm-90
6. vm-94
7. vm 2002
Citera
2009-11-25, 15:43
Medlem
VM-slutspel längre tillbaka kanske känns roligare på grund av nostalgin men jag måste ändå säga att 1998 var lyckat trots att Sverige inte kvalfiicerade sig. Var i Holland när de de slog Argentina i kvartsfinalen så jag minns stämningen och att det var väldigt påtagligt att VM ägde rum. Sedan minns jag Danmarks match mot Nigera, Norge mot Brasilien samt Argentina-England. Ronaldo var riktigt stor med som jag tycker hade betydligt mer stjärnstatus än vad någon fotbollsspelare har idag.

Hade jag varit äldre så hade jag naturligtvis sagt 1994. Blev istället att man sett VM-krönikan från 1994 x antal gånger. VM i Tyskland var väl egentligen ingen riktig höjdare, då känner jag mer för förra EM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in