Citat:
Ursprungligen postat av lassebajs
jag har inte så bra koll på ekonomi så jag tänkte fråga er här s man inte blir för lurad på banken, jag ska iaf ta ett lån nu på ca 400 000. jag tycker det vore självklart att ha bunden ränta eftersom den är så låg nu men har jag helt fel? vad bör man tänka på?
Du har nog inte alla hästarna hemma idag. Tror du inte banken räknar med att räntan kommer stiga under 4 år om du till exempel binder ditt lån på 4 år? Men visst är det lite lägre ränta nu som du kan binda ett långt lån till. Men det traditionella många dumma är e att till exempel binda lånet på exempelvis 3 år nu. Kruxet är väl att det med stor sannolikhet då säkerligen kommer vara en högkonjunktur eller i alla fall en början till det med en förmodligen ganska hög räntesats då det lånet går ut. Så att de riskerar att få en chockhöjning av räntesatsen.
Det här i alla fall mina tankar, det finns alltid många lösningar på det hela och ibland har man fel och ibland rätt. Själv är jag väldigt nöjd för tillfället i alla fall. Skattesänkningarna ser ut att göra gott för min ekonomi. Mitt ena stora bundna lån går ut i Juli och mitt andra stora lån går ut i Juni 2010. För egen del hoppas jag på låga räntor fram tills dess. Då har jag även chansen till att omförhandla mina lån en hel del till bättre banker och rent av bjuda ut mig till andra banker.