2009-02-11, 16:39
Medlem
Shrink in spes avatar
Jag och min sambo skall i dagarna ta ett bostadslån på ca 1.4 mkr.

Tidigare har vi tänkt fördela lånet 50% rörligt och 50% bundet, men p.g.a. riksbankens räntesänkning idag känns det som att läget är lite annorlunda.

Som jag har förstått det innebär detta att framför allt den rörliga räntan kommer att sjunka (ser nu att Swedbank sänkt tremånaders och ettårs med 0.60%) medan den bundna (på längre tid) inte påverkas så markant.

Innebär detta att det är idiotiskt att ta något annat än helt rörligt lån om ens ekonomi tillåter att den rörliga går upp till i alla fall 4%?
Citera
2009-02-11, 16:46
Medlem
MrLis avatar
Svårt att svara på, mitt råd är att du tar rörligt och sparar det du tjänar på att ha rörligt på ett bra konto. Men vill du veta exakt vad lånet ska kosta de närmsta åren så är det bara ta fast. Hur riskaversiv är du?
Citera
2009-02-11, 17:08
Medlem
Shrink in spes avatar
Det är ju det - visst känns det bra att vara hyfsat säker på att räntan inte gör ett jättehopp uppåt, men samtidigt vill jag ju inte betala en tusenlapp eller mer i månaden om det kan tänkas att räntan kommer vara fortsatt låg närmsta året/åren.

Jag vet inte riktigt hur riskbenägen jag är. Eftersom jag är student så har vi inte allt för stora marginaler om pokerspelandet skulle gå sämre (får en del inkomst därifrån). Vi skulle kunna betala kanske 5, max 6 procent i ränta om vi ska ha ett drägligt liv.
Citera
2009-02-11, 17:22
Medlem
UffeButts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Det är ju det - visst känns det bra att vara hyfsat säker på att räntan inte gör ett jättehopp uppåt, men samtidigt vill jag ju inte betala en tusenlapp eller mer i månaden om det kan tänkas att räntan kommer vara fortsatt låg närmsta året/åren.

Jag vet inte riktigt hur riskbenägen jag är. Eftersom jag är student så har vi inte allt för stora marginaler om pokerspelandet skulle gå sämre (får en del inkomst därifrån). Vi skulle kunna betala kanske 5, max 6 procent i ränta om vi ska ha ett drägligt liv.

5-6% max? Då får du se till att låsa räntan. Som student är det ju inget vidare om räntan börjar stiga...
Citera
2009-02-11, 17:34
Medlem
MrLis avatar
Ja då bör du binda räntan det närmsta året, desperata pokerspelare vinner sällan.
Citera
2009-02-11, 17:38
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UffeButt
5-6% max? Då får du se till att låsa räntan. Som student är det ju inget vidare om räntan börjar stiga...

Nej, det är ju inte det - men frågan är hur mycket den riskerar att stiga. Självklart förstår jag att ingen på FB "vet", men vore ändå bra med hyfsat initierade gissningar hur ränteläget kan se ut de närmsta månaderna/åren.
Citera
2009-02-11, 17:42
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Ja då bör du binda räntan det närmsta året, desperata pokerspelare vinner sällan.

Jag är inte desperat, men vill ändå känna mig hyfsat säker på att inte ta några förhastade beslut. Vad gäller mitt pokerspelande har jag varit vinnande i 4 år (46/48 månader) och jag har bra koll på money management där, så tror inte det skall vara en avgörande faktor eftersom de pengarna inte är något vi räknar med.
Citera
2009-02-11, 17:46
Medlem
MrLis avatar
Enligt en artikel jag läste ansågs det att 6-7% var "normalnivå" för räntan.
Som det sett ut tidigare har man i princip tjänat på att låna pengar då inflationen och skatteavdraget "ätit upp" kostnaden, bara man klarat av kassaflödet. Nu dyker dock inflationen pga. lågkonjunktur och då sänks räntan ytterligare.

Bind nu och bli sur om räntan går ner 0,5% till, ha rörlig och bli sur om räntan går upp 2 % om ett år.
Citera
2009-02-11, 17:50
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Enligt en artikel jag läste ansågs det att 6-7% var "normalnivå" för räntan.
Som det sett ut tidigare har man i princip tjänat på att låna pengar då inflationen och skatteavdraget "ätit upp" kostnaden, bara man klarat av kassaflödet. Nu dyker dock inflationen pga. lågkonjunktur och då sänks räntan ytterligare.

Bind nu och bli sur om räntan går ner 0,5% till, ha rörlig och bli sur om räntan går upp 2 % om ett år.

Det är väl något sånt man får göra - hur man än vänder har man röven där bak. Till syvende og sidst är det ju ändå privatekonomin som får väga tungt i det egna beslutsfattandet. Eftersom jag är klar med min utbildning om 2 år känns det vettigt att åtminstone (kanske inte nu, men om ett tag) binda i alla fall en del av lånet för att safa lite, för att senare kunna gambla lite mer än nu när vi bara har en inkomst att leva på.
Citera
2009-02-11, 22:02
Medlem
jag har inte så bra koll på ekonomi så jag tänkte fråga er här s man inte blir för lurad på banken, jag ska iaf ta ett lån nu på ca 400 000. jag tycker det vore självklart att ha bunden ränta eftersom den är så låg nu men har jag helt fel? vad bör man tänka på?
Citera
2009-02-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lassebajs
jag har inte så bra koll på ekonomi så jag tänkte fråga er här s man inte blir för lurad på banken, jag ska iaf ta ett lån nu på ca 400 000. jag tycker det vore självklart att ha bunden ränta eftersom den är så låg nu men har jag helt fel? vad bör man tänka på?

Du har nog inte alla hästarna hemma idag. Tror du inte banken räknar med att räntan kommer stiga under 4 år om du till exempel binder ditt lån på 4 år? Men visst är det lite lägre ränta nu som du kan binda ett långt lån till. Men det traditionella många dumma är e att till exempel binda lånet på exempelvis 3 år nu. Kruxet är väl att det med stor sannolikhet då säkerligen kommer vara en högkonjunktur eller i alla fall en början till det med en förmodligen ganska hög räntesats då det lånet går ut. Så att de riskerar att få en chockhöjning av räntesatsen.

Det här i alla fall mina tankar, det finns alltid många lösningar på det hela och ibland har man fel och ibland rätt. Själv är jag väldigt nöjd för tillfället i alla fall. Skattesänkningarna ser ut att göra gott för min ekonomi. Mitt ena stora bundna lån går ut i Juli och mitt andra stora lån går ut i Juni 2010. För egen del hoppas jag på låga räntor fram tills dess. Då har jag även chansen till att omförhandla mina lån en hel del till bättre banker och rent av bjuda ut mig till andra banker.
Citera
2009-02-13, 12:27
Medlem
Codens avatar
Jag har ett i sammanhanget litet bolån på knappt 750000 till 100% rörlig ränta(3 mån) och har ända sen jag tog det för drygt 2 år sedan lagt undan pengar varje månad motsvarande 6-7% ränta.
Jag får pengar över varje månad om räntan är lägre och slipper ge bort mina surt förvärvade slantar till banken men har ändå säkerhet mot räntehöjningar i de undanlagda pengarna då jag i praktiken har en fast boendekostnad trots rörlig ränta.
Efter senaste säkningen får jag över, i runda slängar, 3000 pix i månaden.
Rörlig ränta ftw!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in