2009-02-11, 02:29
Medlem
Beskkovs avatar
Nått jag har suttit och funderat på nu ett par dagar är, Varför blandar man inte kvinnor och män inom sporten? Det är ju det jämnställdhet handlar om, att män och kvinnor ska vara lika. Men sen om man skulle göra det så skulle kvinnorna säkert gnälla och säga att vi diskriminerar dom för att dom inte kan hålla samma tempo inom sporten som män. Men om rätt ska vara rätt så tycker jag att kvinnor borde få spela med män. Inte för att vara elak nu, men kolla på kvinnlig fotboll, ja all sport med kvinnor är tråkig. Skulle man där emot blanda in lite kvinnor inom tex hockey så skulle det vara sjukt kul att sen en riktigt kraftig man tackla fruntimret. Det är det jag kallar sport och jämnställdhet.
Citera
2009-02-11, 02:32
Medlem
micaeles avatar
Sport med kvinnor : fruktansvärt impopulärt.
Sport med karlar: fruktansvärt populärt.
Sport med kvinnor och karlar: något populärt.

I sport som är något populär finns inga tittarsiffror eller stora sponsorpengar...
Citera
2009-02-11, 02:43
Medlem
moderatswings avatar
Hur skulle det fungera med fördelningen?
Så som det är idag inom herridrott så rekryterar man ju för att toppa laget och väljer således ut så bra herrar som möjligt. Men om man blandar könen, ska man då välja ut de bästa oavsett vilket kön de har?

Med tanke på hur du uttrycker dig om kvinnliga idrottare antar jag att du har uppfattningen att de är sämre än manliga idrottare. Jag delar i så fall den uppfattningen och många med mig.
Detta gör då att även om man rekryterade från båda könen så skulle detta inte ha någon påverkan inom elitidrotten för herrarna. Däremot skulle ju den damidrott som faktiskt finns idag på elitnivå försvinna då alla idrott skulle vara 'mixed' vilket skulle få som följd att de flesta kvinnliga idrottare skulle återfinnas på mycket lägre nivåer.

Alltså blir syftet det motsatta. Att blanda könen i idrott är ett väldigt effektivt sätt att eliminera damidrottande på elitnivå. Damer kan ju glömma ett fotbolls-VM utan istället som bäst dyka upp i Sveriges division 4.

För att kunna mixa könen på en elitnivå så skulle det krävas kvotering och jag ser inte riktigt syftet med något sådant. Det är lite som att kvotera fram fler gravida män.
Citera
2009-02-11, 02:46
Medlem
PhantomBlots avatar
Självfallet så bör kvinnor och män tävla på lika villkor. Att t.ex Susanna Kallur kan gå runt och titulera sig världrekordhållare i 60 m häcklöpning när det finns kanske 2000 män som har spungit snabbare (hittar bara topp 1500, och där skulle hon inte platsa) är ju löjligt. Hon är, jämfört med väldigt många andra elithäcklöpare, ganska kass på det där med att hoppa häck.

Tänk om det skulle vara samma sak i arbetslivet, att kvinnor skulle behöva jobba mycket mindre än män för att få samma lön, eller att de inte skulle behöva vara lika bra i skolan för att få samma betyg.
Citera
2009-02-11, 03:27
Medlem
dobbelinas avatar
Får man duscha i samma omklädnings rum efter matchen ?
Citera
2009-02-11, 03:34
Medlem
Jag kan inte riktigt hålla med, visst är idrott roligast när man kollar på dom bästa men dom bästa är oftast inte svenskar och en herr match blir lätt det tråkigaste du nånsin sett då dom har brutit benen 411 gånger och därför räcker det med att peta på dom så är dom borta en månad. Nu har jag inte kollat överdrivet mycket på dam fotboll en som jag såg så kunde man verkligen se vem som hade talang och visade gjorde riktigt snygga mål och passningar, det är mer individuellt i damfotboll än i herr och det kan hända mera. helt enkelt mycket roligare att titta på.
Förövrigt så har vi väl inget herrlandslag i fotboll? det är väl mest zlatan och ett gubbdagis som leker runt på planen innan höftoperationen :P

Mycket text men helt enkelt så tycker jag ni ska ge sporter så som svenska damallsvenskan en chans
Citera
2009-02-11, 03:48
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panda212
Jag kan inte riktigt hålla med, visst är idrott roligast när man kollar på dom bästa men dom bästa är oftast inte svenskar och en herr match blir lätt det tråkigaste du nånsin sett då dom har brutit benen 411 gånger och därför räcker det med att peta på dom så är dom borta en månad. Nu har jag inte kollat överdrivet mycket på dam fotboll en som jag såg så kunde man verkligen se vem som hade talang och visade gjorde riktigt snygga mål och passningar, det är mer individuellt i damfotboll än i herr och det kan hända mera. helt enkelt mycket roligare att titta på.
Förövrigt så har vi väl inget herrlandslag i fotboll? det är väl mest zlatan och ett gubbdagis som leker runt på planen innan höftoperationen :P

Mycket text men helt enkelt så tycker jag ni ska ge sporter så som svenska damallsvenskan en chans

Huruvida damidrott är sevärt eller inte var ju inte frågan. En del kvinnor vill framhäva att kvinnor i allmänhet är lika bra som män i allmänhet och därmed är värda lika mycket, vilket rimligen borde innebära att alla människor skulle tävla på lika villkor. Carolina Klüft, systrarna Kallur och andra framgångsrika damidrottare är ju bara bra om man jämför dem med andra damer och inte om man jämför dem med personer som är riktigt bra på respektive idrott.

Särbehandling är tydligen bara bra ibland.
Citera
2009-02-11, 04:02
Medlem
neogeos avatar
jag förstår frågeställningen och har också tänkt på det

men säg t.ex. att svergie skulle plöstligt få en kvinlig fotbollspelare som var i klass med säg Zlatan

skulle hon kunna spela i Landslaget (inte den kvinliga utan den som tävlar i VM)
eller finns där skrivna regler som säger att de måste vara män ?
Citera
2009-02-11, 07:06
Medlem
Titus pollos avatar
De fysiska förutsättningarna sätter väl en del käppar i hjulet för kvinnor kan jag tänka mig. I sporter som det krävs kraft och tyngd i ligger de ju i lä känns det som. Så för att få det bästa laget är det nog inte optimalt att ta in kvinnor bara som kvotering rent generellt.

Men Curling är ett uppenbart exempel på en sport där könsuppdelningen bara verkar vara en principsak mer än någonting annat.

Men i vissa motorsporter finns det kvinnor som kan mäta sig med männen. Cart t.ex. kanske inte de bästa männen än dock, men det kommer nog.
Citera
2009-02-11, 07:14
Medlem
moderatswings avatar
OT raderat och rubrik korrigerad!

/mod
Citera
2009-02-11, 10:58
Medlem
Chattanogas avatar
Det mest jämlika är väl att den högsta/finaste serien i varje sport är öppen för alla. ALLA tävlar på lika villkor = maximal jämställdhet.
Detta leder oftast till att det bara är unga, friska män i toppen. Om man inte platsar där får man starta serier vid sidan av denna serie som bättre fångar upp den egna gruppen, ex handikapp, barn, ungdom, seniorer, kvinnor, lönnfeta 45-åringar (min grupp).

Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
jag förstår frågeställningen och har också tänkt på det
men säg t.ex. att svergie skulle plöstligt få en kvinlig fotbollspelare som var i klass med säg Zlatan
skulle hon kunna spela i Landslaget (inte den kvinliga utan den som tävlar i VM)
eller finns där skrivna regler som säger att de måste vara män ?

Om jag förstår saken rätt så får kvinnor spela i allsvenskan.
se punkt 4.2.3 : "Kvinnor får delta i herrlag. Män får inte delta i damlag."
http://www.svenskfotboll.se/files/%7B4CECF608-8F81-4A90-B0FD-9A56443C8254%7D.pdf

Hur det är med landslaget vet jag inte...
Senast redigerad av Chattanoga 2009-02-11 kl. 11:00.
Citera
2009-02-11, 11:56
Medlem
Aristotélēss avatar
Precis. Man kan inte bortse från det faktum att unga män tenderar att ha en
bättre fysisk beskaffning än alla andra grupper, kvinnor som män.

Av någon anledning som accepterar man detta i idrotten men inte i arbetslivet,
även fast precis samma sak naturligtvis gäller i yrken med hög grad av fysisk påfestning,
såsom rökdykare, vrakletare, marktrupper i militären, den manuella industrin etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in