2009-02-10, 22:48
Medlem
Hej!

Jag har hålla ett tal på 2-3 inför min klass på högskolan.

Det jag ska tala om är att man ska sänka åldern för systembolaget till 18.

Hittils ska ska man det pga man kan köpa psriv osv. när man är 18 år överallt. Sen så lär man sig av sina fel.

Har ni några tips på hur jag ska göra ett argument för att sänka åldern på systemet?

Mvh
Citera
2009-02-10, 22:54
Medlem
Ireqoms avatar
Får inte en 18åring gå in på systemet och handla på egen hand används kriminella gäng till att smuggla sprit och man köper dem utan att betala skatt och Sverige går bara back på det.

Jag är 19 år och köper min öl mycket billigt via kontakter. Och hur dem får tag på denna vill jag inte gå in på men det är långt i från lagligt.

Jag tycker verkligen att man bör få gå in på systemet som 18åring.
Den enda nackdelen jag ser är att en 18åring är inte mogen nog att säga nej till att köpa ut till minderåriga. Och kan då få stora problem när de minderåriga hamnar illa ute på fyllan och sedan bussar polisen på 18åringen.

Men då får man helt enkelt fixa hårdare straff för langning av alkohol till minderåriga.

Men som sagt. Man får tag på sprit vilket som även om man inte kommer in på systemet så varför inte släppa in oss så vi kan köpa vår öl på lagligt sätt och Sverige får sin jävla skatt.. Och förhindrar nästa generations 18åringar att behöva ta kontakt med kriminella för att langa in massa alkohol i Sverige.

Hoppas det var till en liten hjälp iaf.
Citera
2009-02-10, 22:55
Bannlyst
Får man köra bil får man väl köpa öl själv?
Citera
2009-02-11, 07:43
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik23
Hittils ska ska man det pga man kan köpa psriv osv.

Men psriv är ju jättefarligt! Det är bara bra om 18-åringar håller sig borta från sånt.
Citera
2009-02-11, 08:56
Medlem
Traxdatas avatar
När man är 18år är man myndig. Är man myndig ska man få köpa sprit på systemet.

För övrigt tycker jag att alla som har ett arbete oavsett om de är 16 eller 65 ska få köpa sprit på systemet. Arbetslösa i alla åldrar borde portförbjudas på systemet.
Citera
2009-02-11, 09:14
Medlem
Kyscs avatar
Anspela på att det säkert minskar drickandet att sätta minimum åldern till 20 men att det trots det inte är rätt och riktigt att vägra myndiga personer ifrån att köpa alkohol. Antingen så är man myndig eller så är man det inte. Fria människor tar större ansvar, annars kan vi lika gärna höja minimumåldern för alkohol till 35; det skulle säkerligen minska drickandet.
Citera
2009-02-11, 10:51
Bannlyst
Några ideer:

Jämnför med andra saker/skyldigheter man har/får när man är 18. Värnplikten exempelvis. (Varför skyldigheten att kanske tvingas dö för sitt land, men inte få köpa sig en öl)

Exemplifiera från utlandet, exempelvis att på kontinenten har dom en mer avslappnad attityd gentemot alkohol, något som en 18-årsgräns skulle kunna gynnas i Sverige.

Dessutom kan du påtala att spriten är så dyr så att de flesta ungdommar inte har råd att dricka så värst mycket.

Den illegala försäljningen kommer ochså att minska, och statens intäkter att öka.

Till sist kan du erindra dig om att sverige har bland de högsta dödstalen bland narkomaner i Europa. Slutklämmen blir därvidlag att restriktiva lagar och bestämmelser inte alltid leder till önskat resultat.
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-11 kl. 10:56.
Citera
2009-02-11, 11:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Några ideer:

Jämnför med andra saker/skyldigheter man har/får när man är 18. Värnplikten exempelvis. (Varför skyldigheten att kanske tvingas dö för sitt land, men inte få köpa sig en öl)

Exemplifiera från utlandet, exempelvis att på kontinenten har dom en mer avslappnad attityd gentemot alkohol, något som en 18-årsgräns skulle kunna gynnas i Sverige.

Dessutom kan du påtala att spriten är så dyr så att de flesta ungdommar inte har råd att dricka så värst mycket.

Den illegala försäljningen kommer ochså att minska, och statens intäkter att öka.

Till sist kan du erindra dig om att sverige har bland de högsta dödstalen bland narkomaner i Europa. Slutklämmen blir därvidlag att restriktiva lagar och bestämmelser inte alltid leder till önskat resultat.

Jag vet inte riktigt om varnpliktsjamforelsen ar sa himla bra anda. Det ar ju trots allt sa att man ar under uppsikt under sin varnplikt, vilket ar samma argument de anvander for att tillata artonaringar att dricka sprit pa krogen - de ar under uppsikt.

Hur manga generationers skrumplever tror du det kravs for att svenskarna ska fa samma installning till alkoholen efter att ha haft starkt begransad tillgang till den under lang tid? Dessutom borjar sydeuropeiska ungdomsalkoholismen oka drastiskt. Som lite kul sidoinformation tror man att det beror pa den oppna installningen till alkohol kombinerad med att fler och fler fran vodkabaltet (skandinavien och UK) flyttar soderut och lar dem bingedrinking. I stallet for att dricka lite varje dag eller mycket en gang i veckan sa dricker de mycket varje dag, typ

Nu har visserligen Sverige extremt hoga priser jamfort med andra lander, men 200 spann for en sjuttis ar inte mycket, ens for en artonaring.

Skattemassigt ar det visserligen fullstandigt korrekt, men det ar ju minst lika intressant att reflektera over huruvida ungdomsalkoholismen kommer oka och kosta mer skattepengar an de far in... Dessutom finns det ju sa pass gott om exempel pa att folk inte slutar kopa smuggelsprit eller hemkort bara for att de far handla pa systemet.

Nar det galler de hoga dodstalen bland narkomaner i Sverige sa handlar det inte om den restriktiva narkotikapolitiken, utan den sjukt bristfalliga vardpolitiken nar det galler narkomaner. Bland annat sa delas det i andra lander ut gratis kanyler till sprutmissbrukare for att minska riskerna pa en enormt mycket storre skala an i Sverige.
Citera
2009-02-11, 12:05
Medlem
Hur ligger det till, får en 18-åring öppna en bar? Isf får han ju ha ansvar för andras alkoholkonsumtion men inte sin egna.
Citera
2009-02-11, 12:16
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helter
Hur ligger det till, får en 18-åring öppna en bar? Isf får han ju ha ansvar för andras alkoholkonsumtion men inte sin egna.

Du ser ingen skillnad pa att vara nykter och att driva ett stalle som blir av med tillstandet om nagon dricker for mycket, och pa att tro att man klarar av att halla koll pa sin egen konsumtion nar man fyllnar till?

Dessutom far en artonaring dricka pa krogen.
Citera
2009-02-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helter

Riktlinjen för att få utskänkningstillstånd för ett ställe du äger är att du är 20 år, skötsam och ostraffad. Däremot kan serveringspersonal (ansvariga utskänkare för kvällen, men inte tillståndshavarna) vara 18 år. Jag var precis på en utskänkningskurs hos polisen där de sa det här, men de hänvisade inte till någon speciell lag, så jag tror inte det är omöjligt för en 18-åring att få utskänkningstillstånd, men lite knepigare lär det bli.
Citera
2009-02-11, 14:49
Medlem
Snoppzors avatar
Du får komma in på krogen och köpa alkohol, i princip tills du blir utslängd och inte kan stå på dina ben. Men du får inte köpa på Systembolaget 50 meter därifrån. Sjukt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in