2015-09-11, 12:38
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSDPLRBR
Okej ifall det är en bättre idea att bara sväla pillret helt så kör jag på det.

Vad kommer jag känna av?
Ät en rejäl måltid. Ta ett piller, sen sätter du dig och pluggar. Gör inget annat innan du börjar plugga för då kommer du fastna med det.

Andra metoder för att ta Concerta använder man när man vill bli hög, inte för att plugga.
Citera
2015-09-11, 16:05
Medlem
Jo men medans jag pluggar vad kommer jag känna av?
Citera
2015-09-11, 16:23
Medlem
SalvadorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSDPLRBR
Jo men medans jag pluggar vad kommer jag känna av?

Fokus.
Citera
2015-09-14, 08:43
Medlem
Haft sjuka svårigheter i jobbet och hamnat i "transliknande tillstånd" då jag skulle lägga patienter för natten. Situationer som egentligen är självklara och ja vet exakt vad som gäller. Skall sätta in Ratalin eller motsvarande på mig nu vad det verkar.

Men jag funderar på om man får någon typ utav "humör uppiggande" effekt utav Ritalin?

Kan ofta känna mig ganska nedstämd då jag känner att jag inte uppnår till det som jag "egentligen" skulle klara av pga ADD:n. Men läste någonstans att man inte får kombinera Ritalin med ex Antidep?
Citera
2015-09-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leahna
Det är ju väldigt individuellt vilken som funkar bäst men just concerta brukar folk må dåligt väldigt dåligt av.
Jag har provat concerta, ritalin och elvanse och mår minst dåligt av elvansen.
Men dom brukar vilja att man börjar med concerta och sen byter om den inte passar en

Okej men om man vet till 100 % att man har problem med nedstämdhet sedan tidigare? Då bör det ju inte ens vara aktuellt eller värt att försöka med Concerta ens. ?
Citera
2015-09-14, 21:13
Medlem
TheBlackKnights avatar
Jaha då har man festat på Ritalin för första gången då och här kommer rapporten!

Stats.

Absolut ingen vardagspundare så är ej drog-van. Mer en periodare som kör ett par helger om året, kanske 10-15st max.
När jag väl festat på uppåt tidigare har det varit tjack.
Jag är cirka 25 år och väger runt 90 (ej fet)

Jag började med att slänga i mig 3st 10mg. Väntade en timma, hände inget.
Drack rätt mycket sprit under tiden.
slängde i mig 3st 10mg till, väntade en timma till, hände inget.
Nu hade det gått 2 timmar sedan första intaget så jag blev sne och slängde i mig 6st 10mg till.
Totalt 120mg hade jag slängt i mig på 2 timmar och började känna mig lite piggare i ögonen och lite mer pratsam. Inte alls att jag pratade snabbt utan bara att jag pratade mycket mer.
Drack på med spriten rätt mycket och slängde i mig 3st 10mg till efter ytterligare en timma.

Den pigga effekten fortsatte och jag var bara mer pratsam och mådde hyfsat bra, dock ingen euforisk känsla alls som man får på tjack och inga rysningar när man drar genom håret som tjack ger. Så jämfört med tjack ganska tråkig drog. Men klart bättre än alkohol only.

Körde rätt mycket kaffe och redbull till dom för att boosta lite och det fungerade okej.

Någon speciell avtändning fick jag inte så länge jag drack på med spriten. Jag festade i 12 timmar och körde bara på med Ritalin de 3 första timmarna så de satt väl i hela tiden antar jag. Det jag märkte var att när jag slutade dricka och alkoholen började att gå ur mig så gick det knappt att stänga ögonen. Hjärtat började en aning fortare och högre. Detta varade typ 3-4 timmar sen blev det bra. Det gick att somna till slut till och med. dagen efter var jag förbannat seg och ljuskänslig, typ som man kan bli på tjack med.

Summa summarum. Riatlin ger definitivt inte lika bra rus som tjack gör. Man får ta rätt mycket av det, för mig krävdes det 150mg innan jag var nöjd med effekten och då boostade jag ändå med redbull och kaffe. Jag kunde dricka mycket mer alkohol utan att känna mig det minsta full eller dålig av spriten. Detta var lite tråkigt för jag blev ju tvungen att punga ut med mer pengar i baren för samma fylla som utan Ritalin haha. Å andra sidan blev jag ju aldrig tokfull och slapp må dåligt av det. Helt klart bättre än att festa på alkohol only, för det är ju såååååå trist så man kan ju lika gärna skita i det, jag är inte typen som blir det minsta uppåt och glad på alkohol only utan snarare trött och vill gå och lägga mig. Ska jag ge Ritalin ett betyg i festarsyfte på en skala så blir det 3 poäng av 10 möjliga och för att jämföra med nåt så skulle jag ge tjack en 6a på den skalan. Det var inga problem med hungern på dem heller ska jag tillägga.

Det jag körde var alltså:
Alkohol
Ritalin
Redbull
Kaffe

Effekten: pigg och pratsam. Mådde bra.

Bieffekten: svårare att sova med pigga ögon och hjärtklappning som kom mer när alkoholen gick ur.
Tjackballe tyvärr ja, men tjack blir jag ändå kåt av och det blev jag inte på Ritalin så tjackballe utan att vara kåt får ändå räknas som värre än bara tjackballe. Lite huvudvärk men det löste sig bra med ibuprofen direkt. Något muntor med och märkte av att jag slickade mig runt ibland.

Mitt tips: Ta hellre bra tjack om du kan.
Senast redigerad av TheBlackKnight 2015-09-14 kl. 21:16.
Citera
2015-09-15, 16:51
Medlem
Folk tror jag är tjackad på min adhdmedicin

Jag äter ritalin 60 mg om dagen... Jag tycker att jag mår bättre, orkar fokusera etc i skolan men problemet är att när jag äter medicinen får jag en del tics. Spänner käken, petar på tänderna mm och kan få hjärtklappning så att jag blir ganska stissig. Det är klart negativa bieffekter men utan den så är jag bara all over the Place, i tankar och allt. Och kan inte koncentrera mig eller sitta still långa stunder. Men är inte stissig.

Häromdagen sa mina föräldrar att jag verkade speedad, och frågade ut vad jag hade gjort under helgen? Min kompis sa även att ah ibland ser du lite uppstressad och så ut.

Nån annan som blivit så på Ritalin, på dos i medicinskt syfte alltså? Det här känns inte bra? Framför allt inte bra för kroppen, och hjärnan etc. Nu när jag inte tar ritalinet blir mina adhdsymtom ÄNNU värre. Vilka andra meds skulle jag kunna byta till för att slippa detta?
Citera
2015-09-15, 16:53
Bannlyst
Kan väl börja med att gå ned i dos för att se om det blir bättre?
Citera
2015-09-15, 18:17
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Jag äter ritalin 60 mg om dagen... Jag tycker att jag mår bättre, orkar fokusera etc i skolan men problemet är att när jag äter medicinen får jag en del tics. Spänner käken, petar på tänderna mm och kan få hjärtklappning så att jag blir ganska stissig. Det är klart negativa bieffekter men utan den så är jag bara all over the Place, i tankar och allt. Och kan inte koncentrera mig eller sitta still långa stunder. Men är inte stissig.

Häromdagen sa mina föräldrar att jag verkade speedad, och frågade ut vad jag hade gjort under helgen? Min kompis sa även att ah ibland ser du lite uppstressad och så ut.

Nån annan som blivit så på Ritalin, på dos i medicinskt syfte alltså? Det här känns inte bra? Framför allt inte bra för kroppen, och hjärnan etc. Nu när jag inte tar ritalinet blir mina adhdsymtom ÄNNU värre. Vilka andra meds skulle jag kunna byta till för att slippa detta?
Du har ett par alternativ att välja bland:

1. Ta mindre Ritalin. Du lär bli mindre stissig.
2. Byt fabrikat. Jag blir stissig på Ritalin men är lugn som en filbunke på Medikinet.
3. Byt medicin. Nu finns Elvanse (lisdexamfetamin) och Attentin (dexamfetamin) som man kan få utan licens till skillnad från Metamina som var bökigt att få.
Citera
2015-09-17, 20:17
Medlem
Saizads avatar
Tja

Tog 4st 18mg Sandoz för drygt en timma sedan och har laddat upp med 2st 18mg till efter det men tycker inte att jag känner av något speciellt, hur lång tid brukar det ta innan det slår igång lixom?

Har kört på 2x54mg Concerta förut och 6x18 borde ju va samma sak eller?
Citera
2015-09-19, 10:55
Medlem
Tjena! Jag blev i sommar diagnoserad ADHD och började ta ritalin som hjälp inför sista året i gymnasiet. Just nu ligger jag i upptrappningsfasen. Började ta vanliga 10mg tabletter, ökade till 2 st 10mg(20mg) tabletter andra veckan men kände inte någon som helst effekt annat ön biverkningar som ångest, svettningar och lite nedsatthet i aptit. Var nyss på rutinkoll och allt såg bra ut, jag sa uppriktigt att det inte kändes något, osv. Hon svarade att hon skulle kolla med läkaren vad som blir nästa steg. Samma dag ringer sjuksköterskan och säger att jag kommer börja ta 20mg(kapslar) och EN 10mg vid behov.
Min fråga är hur 20 mg kapslar är någon upptrappning? Så som jag förstår det innebär kapslar att det sakta fördelas under en längre tid. 20mg korttids tabletter hade jag ingen effekt på, hur ska 20mg(kapslar) ha det? Vet att det är just upptrappning, men hur gills det som någon UPPtrappning. Jag kanske uppfattas som väldigt otålig, men vill bara få in en dos som förbättrar mig i studierna.
Edit: Tog 20mg kapslar idag och kände väl inget särskilt än normalt. Den ända skillnaden är att ångesten avtog lite, men att aptitlösheten blev värre.
OBS: Skrev på mobilen, ber om ursäkt om det är oklart någonstans!
Citera
2015-09-19, 11:17
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRillsson
Tjena! Jag blev i sommar diagnoserad ADHD och började ta ritalin som hjälp inför sista året i gymnasiet. Just nu ligger jag i upptrappningsfasen. Började ta vanliga 10mg tabletter, ökade till 2 st 10mg(20mg) tabletter andra veckan men kände inte någon som helst effekt annat ön biverkningar som ångest, svettningar och lite nedsatthet i aptit. Var nyss på rutinkoll och allt såg bra ut, jag sa uppriktigt att det inte kändes något, osv. Hon svarade att hon skulle kolla med läkaren vad som blir nästa steg. Samma dag ringer sjuksköterskan och säger att jag kommer börja ta 20mg(kapslar) och EN 10mg vid behov.
Min fråga är hur 20 mg kapslar är någon upptrappning? Så som jag förstår det innebär kapslar att det sakta fördelas under en längre tid. 20mg korttids tabletter hade jag ingen effekt på, hur ska 20mg(kapslar) ha det? Vet att det är just upptrappning, men hur gills det som någon UPPtrappning. Jag kanske uppfattas som väldigt otålig, men vill bara få in en dos som förbättrar mig i studierna.
Edit: Tog 20mg kapslar idag och kände väl inget särskilt än normalt. Den ända skillnaden är att ångesten avtog lite, men att aptitlösheten blev värre.
OBS: Skrev på mobilen, ber om ursäkt om det är oklart någonstans!

Ge det lite tid så höjer dom nog mer. Tycker också att en 20mg kapsel och en 10mg om dagen låter lite när du har ätit den såpass lång tid. När jag tog ritalin fick jag börja med 30mg kapsel i en vecka sedan fick jag höja själv till 90mg per dag. 3 30mg kapslar per dag. Biverkningarna försvinner oftast med tiden men det är segt att vänta. Försök härda ut bara. Testa experimentera själv och höj dosen för att se hur det blir om du känner för det. Kan annars tipsa om elvanse. Det är en bra adhd medicin utan licens krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in