Citat:
Ursprungligen postat av
thelybingen
Jag äter ritalin 60 mg om dagen... Jag tycker att jag mår bättre, orkar fokusera etc i skolan men problemet är att när jag äter medicinen får jag en del tics. Spänner käken, petar på tänderna mm och kan få hjärtklappning så att jag blir ganska stissig. Det är klart negativa bieffekter men utan den så är jag bara all over the Place, i tankar och allt. Och kan inte koncentrera mig eller sitta still långa stunder. Men är inte stissig.
Häromdagen sa mina föräldrar att jag verkade speedad, och frågade ut vad jag hade gjort under helgen? Min kompis sa även att ah ibland ser du lite uppstressad och så ut.
Nån annan som blivit så på Ritalin, på dos i medicinskt syfte alltså? Det här känns inte bra? Framför allt inte bra för kroppen, och hjärnan etc. Nu när jag inte tar ritalinet blir mina adhdsymtom ÄNNU värre. Vilka andra meds skulle jag kunna byta till för att slippa detta?
Du har ett par alternativ att välja bland:
1. Ta mindre Ritalin. Du lär bli mindre stissig.
2. Byt fabrikat. Jag blir stissig på Ritalin men är lugn som en filbunke på Medikinet.
3. Byt medicin. Nu finns Elvanse (lisdexamfetamin) och Attentin (dexamfetamin) som man kan få utan licens till skillnad från Metamina som var bökigt att få.