Tänkte kolla om någon upplevt samma sak som mig med Concerta... Jag får alltså Concerta utskrivet som medicin och tar den dagligen. Har inte gjort det så länge, ungefär 6 veckor och har en utskriven dos på 72/mg om dagen.
Har vissa dagar tagit en del mer än jag ska bara för att ja, jag mår väl bra när jag gör det. Även om jag är lite emot att göra sånt så har de blivit så :P Men när jag tar min dos på 72mg när jag vaknar och kanske tar lite till när jag känner att den börjat verka så känner jag av att jag tar mer. Men om jag sen fortsätter under dagen att ta ännu mer så blir det inte någon ännu större effekt som jag känner. Är inte det lite konstigt?
Och det beror inte på att det ja tog när jag vaknade har gått ur kroppen.
Säg att jag har tagit 72mg när jag vaknar, sen när den börjar kännas tar jag 54mg till och några timmar senare kanske 72mg till. Då känner jag av en starkare effekt utav den 54mg jag tagit men känner inte ännu mer när jag lite senare tagit 72mg till bara att det håller i längre.
Någon som känner igen sig i detta? OBS: Jag krossar inte Concertan utan tar dom med vatten som dom är i sina kapslar. Vill inte ta dom med öl eller något då jag vill kunna köra bil och sånt på dagarna.
Men kan det vara så som jag beskriver, att det finns ett slags "max rus" man får utav Concertan eller inbillar jag mig bara för jag kanske förväntar mig en större effekt utav den?
En sak till, min läkare pratade lite om riskerna med min läkare sist så frågade hon om jag var medveten om vilka följder Concerta kunde ge. Ja svarade jag och sa att jag visste att man kunde få ångest med mera då jag läst om bieffekterna men då berättade hon om att den kunde ge stora hjärtproblem också och att den kunde sätta hjärtat i obalans. Att hjärtat kunde slå o otakt eller något sånt och förstora hjärtat. Undrade då såklart varför man inte fick höra om de innan man började med Concertan men aja. Hur vanligt är det att Concerta leder till såna här hjärtproblem som av det hon berättade kan vara jättefarliga, speciellt om hjärtat kom ur sin rytm och började slå o otakt med mera så kan man väl dö utav sånt?
Händer bara det om man redan har hjärtproblem om överdoserar Concertan väldigt mycket under en lång tid eller kan det hända en fullt frisk ung kille om man bara tar den dos man får utskriven?
Blev mer frågor än vad som va tänkt men man man kommer att tänka på massor med saker medans man skriver och det känns inte helt bra att inte ha full koll på vad som kan hända när man tar den medicinen som man förmodligen kommer äta under många år! Tack på förhand =)
Har vissa dagar tagit en del mer än jag ska bara för att ja, jag mår väl bra när jag gör det. Även om jag är lite emot att göra sånt så har de blivit så :P Men när jag tar min dos på 72mg när jag vaknar och kanske tar lite till när jag känner att den börjat verka så känner jag av att jag tar mer. Men om jag sen fortsätter under dagen att ta ännu mer så blir det inte någon ännu större effekt som jag känner. Är inte det lite konstigt?
Och det beror inte på att det ja tog när jag vaknade har gått ur kroppen.
Säg att jag har tagit 72mg när jag vaknar, sen när den börjar kännas tar jag 54mg till och några timmar senare kanske 72mg till. Då känner jag av en starkare effekt utav den 54mg jag tagit men känner inte ännu mer när jag lite senare tagit 72mg till bara att det håller i längre.
Någon som känner igen sig i detta? OBS: Jag krossar inte Concertan utan tar dom med vatten som dom är i sina kapslar. Vill inte ta dom med öl eller något då jag vill kunna köra bil och sånt på dagarna.
Men kan det vara så som jag beskriver, att det finns ett slags "max rus" man får utav Concertan eller inbillar jag mig bara för jag kanske förväntar mig en större effekt utav den?
En sak till, min läkare pratade lite om riskerna med min läkare sist så frågade hon om jag var medveten om vilka följder Concerta kunde ge. Ja svarade jag och sa att jag visste att man kunde få ångest med mera då jag läst om bieffekterna men då berättade hon om att den kunde ge stora hjärtproblem också och att den kunde sätta hjärtat i obalans. Att hjärtat kunde slå o otakt eller något sånt och förstora hjärtat. Undrade då såklart varför man inte fick höra om de innan man började med Concertan men aja. Hur vanligt är det att Concerta leder till såna här hjärtproblem som av det hon berättade kan vara jättefarliga, speciellt om hjärtat kom ur sin rytm och började slå o otakt med mera så kan man väl dö utav sånt?
Händer bara det om man redan har hjärtproblem om överdoserar Concertan väldigt mycket under en lång tid eller kan det hända en fullt frisk ung kille om man bara tar den dos man får utskriven?
Blev mer frågor än vad som va tänkt men man man kommer att tänka på massor med saker medans man skriver och det känns inte helt bra att inte ha full koll på vad som kan hända när man tar den medicinen som man förmodligen kommer äta under många år! Tack på förhand =)
