2009-02-10, 21:50
Medlem
Aerialss avatar
Fler trådar har tagit upp guld som fysisk investering, har tidigare funderat att investera i lite guld, ingen större mängd, närmare 50-100 gram. Är det läge att investera nu eller bör jag vänta tills priset fallit ytterligare. Har googlat på historiska prislistor men hittar inget konkret, kollat både på keito och guldcentralen men det framgår ej om priset är lågt just nu eller förhållandevis genom tiderna.
Tack för svar!
Citera
2009-02-10, 23:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Historiskt sett ganska högt just nu. Det som talar för guld i portföljen är naturligtvis att en fördjupning och förlängning av finanskrisen skall dra investerare till det "säkra guldet".

På medelsikt är jag dock tveksam. Flera år av mkt höga priser har gjort prospektering lockande och nya fyndigheter brytvärda, borde ge ett ökat utbud, tämligen snart. Dessutom är man på producentsidan mer splittrad - det var enklare för Sydafrika och CCCP att agera kartell när de hade bortemot halva världsproduktionen för några decennier sedan, så ser det inte ut längre. Så mina fem krügerrand ( ) lyder: avstå.
Citera
2009-02-15, 20:37
Medlem
När man läser på guldcentralens hemsida/Dagens ädelmetallnoteringar så står det
LONDON...USD/Oz.....SEK/Kg....USD/Oz.....SEK/Kg
Silver........13,40......3 606.......13,37.......3 602

Min fråga är följande:
Var handlar man för dom priserna när guldcentralen själv tar över 5k?

Nästa fråga vad är skillnaden mellan dessa hos guldcentralen förutom priset
silver är väl silver?

Övriga 1 kg
Silvertacka Övriga 1kg
5 178 SEK

KAR 1 kg
Silvertacka KAR 1kg
5 403 SEK
Senast redigerad av Dalles 2009-02-15 kl. 20:40.
Citera
2009-02-15, 20:50
Medlem
Förbannads avatar
Fan vad svårt det verkar vara att hitta statistik för några år tillbaka angående priserna då. Denna idé lät ju lockande.
Citera
2009-02-15, 21:17
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Fler trådar har tagit upp guld som fysisk investering, har tidigare funderat att investera i lite guld, ingen större mängd, närmare 50-100 gram. Är det läge att investera nu eller bör jag vänta tills priset fallit ytterligare. Har googlat på historiska prislistor men hittar inget konkret, kollat både på keito och guldcentralen men det framgår ej om priset är lågt just nu eller förhållandevis genom tiderna.
Tack för svar!
Priset är högt jämfört med silver, platina och olja. Lågt med hänsyn till medelinkomsten och huspriser. Jag har svarat på ett liknande inlägg tidigare i tråden "Guldinvesteringar", men jag antar att du redan läst där.
Citat:
Ursprungligen postat av Dalles
När man läser på guldcentralens hemsida/Dagens ädelmetallnoteringar så står det
LONDON...USD/Oz.....SEK/Kg....USD/Oz.....SEK/Kg
Silver........13,40......3 606.......13,37.......3 602

Min fråga är följande:
Var handlar man för dom priserna när guldcentralen själv tar över 5k?
Med London menas det pris medlemmarna i LBMA handlar med varandra för. Det är en samling banker som dagligen hittar på ett pris och inget guld flyttas någonsin rent fysiskt. De banker som sätter priset är
Nova Scotia
Barclays
Deutsche Bank
HSBC
Soc Gen
UBS
och JP Morgan Chase förstås.
Mer info finns på http://www.lbma.org.uk
Kartellen har en lång historia och verkar fortfarande ha en förtjusning med medeltida mystik såsom alkemi och maskerader.
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Fan vad svårt det verkar vara att hitta statistik för några år tillbaka angående priserna då. Denna idé lät ju lockande.
http://www.kitconet.com/charts/metals/gold/2a-euro-us-5y-Large.gif
Citera
2009-02-15, 21:35
Medlem
Tack för den infon.

När det gäller pris skillnaden på de 2 tackorna jag skrev om då?
Jag kan inte hitta vad skillnaden är förutom priset.
Massa konstiga frågor om silver när det verkar vara guld som gäller idag, men jag gillar silver.
Citera
2009-02-15, 23:45
Medlem
Citat:
Tack för den infon.

När det gäller pris skillnaden på de 2 tackorna jag skrev om då?
Jag kan inte hitta vad skillnaden är förutom priset.
Massa konstiga frågor om silver när det verkar vara guld som gäller idag, men jag gillar silver.

Skillnaden är att två olika företag har gjort två olika tackor men med samma vikt.

Guldpriset är väldigt högt idag historiskt sett.
Citera
2009-02-16, 00:08
Medlem
Lite konstigt tycker jag att det är olika priser på dessa då silverpriset styrs av världs marknaden.

Vad händer om jag smälter om en vanlig gjuten silvertacka så att stämpelm försvinner, skunker priset ännu mer då?
Citera
2009-02-16, 09:26
Medlem
Citat:
Lite konstigt tycker jag att det är olika priser på dessa då silverpriset styrs av världs marknaden.

Vad händer om jag smälter om en vanlig gjuten silvertacka så att stämpelm försvinner, skunker priset ännu mer då?

Att göra en tacka kostar ju mer än bara materialet, olika firmor har olika omkostander och därmed olika priser.

Ja det gör det. Folk är benägna att betala mer för en "riktig" tacka med tillverkarstämplar och silverstämplar. Detta gäller ju vid privathandel. Säljer du till stora uppköpare typ guldcentralen påverkas inte priset (vad jag vet), utan dessa brukar enbart gå på vikt. Möjligtvis skulle guldcentralen kunna dra bort reningsavgifter och liknande för sådana tackor. Men sitter man på riktiga tackor tjänar man mer på att sälja dom via privathandel.
Citera
2009-02-25, 20:48
Medlem
Guldpriserna nära ATH i SEK

Nedan finns ett diagram över guldpriserna historiskt i SEK sedan 2000 och dessa är nära ATH men tror man att valutorna kraschar och vi går tillbaks till en guld/silver standard kan guld och särskilt silver vara en bra investering. Silver eftersom det passar bättre som betalningsmedel eller bytesmedel.

http://www.libertysilver.se/pages.php/page/guldsek
Citera
2009-02-25, 21:06
Medlem
Dr.Houses avatar
Kolla Tavex.se

http://tavex.se/index.php?main=133&sess=dd8426e2cdaee130b47e8eba53 057914

Köp inte guld om du endast vill tjäna pengar på kort sikt, se det mer som om du vill säkra en del av ditt kapital mot inflation och dagens sedelpressar.
Citera
2009-04-22, 08:52
Bannlyst
Kan man köpa guldmynt och få högre värde på dom sen? Är även intresserad av silvermynt, tackor av guld och silver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in