2009-02-10, 21:15
Medlem
gakashins avatar
Tjenare. Har precis införskaffat Telia triple play! Har dock lite problem.

Internet fungerar bra men ip-telefoni och digital tv genom bredband fungerar inte heller.

Jag misstänker att det inte funkar för vi har inga vanliga telefonjacks uttag, utan endast rj45 uttag! När man ska koppla in så står det ju hur man gör med telefonuttag, man ska ju ha en splitter och en annan mojäng för ip telefonin, hur fan gör man om man inte har något telefonuttag?
Citera
2009-02-10, 21:17
Medlem
Prata med din fastighetsägare och fråga vad det är för operatör som finns i fastigheten.

Är det t.ex. bara BBB är du nog rökt.
Är det ett öppet nät där Telia finns med som ISP borde Telia kunna leverera via ett RJ45 jack
Är det t.ex. bara Telia så, ptja... borde det fungera.

Sätt in din dator i jacket och testa och surfa, har du tur kommer du till en portal som visar vad för tjänster du kan få.
Citera
2009-02-10, 21:38
Medlem
gakashins avatar
Huuuh? Jag har alltså Telia Bredband, Telia Digitaltv samt telia iptelefoni! Internet fungerar ypperligt men dom 2 andra vill inte funka. Jag har dessutom inget telefonjack att köra in dom i!
Citera
2009-02-10, 22:02
Medlem
Triple play är alla tjänster via ett hål typ...

Sätt en switch bakom ditt RJ45 jack och kolla in de andra sakerna.
Citera
2009-02-10, 22:47
Medlem
gakashins avatar
Har fått igång digital-tvn nu, var fel på ett utav uttagen i huset. När jag försöker aktivera ip telefonen så säger den att jag skriver in fel telefonnummer eller pin kod? jag har ju för fan pappret och har skrivit in det minst 30 gånger!
Citera
2009-02-10, 23:54
Medlem
Blackinsvs avatar
Ip tele

När det gäller ip-telefonin an det vara så att modemet inte har tagit SIP reggen. Eller att tjänsten inte är aktiverad från telias sida.

Hur många telefonjack har du i bostaden. om man inte har ett seriekopplat försajack så kommer det vara det första som Telia support kommer att be dig göra.

En beskrivning finns här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=6439268

Men testa att reseta modemet till at börja med. Fungerar det inte så bör du ta kontak med telia. (90200)
Citera
2009-02-11, 00:33
Medlem
IP-Telefonin går inte via telenätet...

Har har inte en kopparförbindelse för fast telefoni i sin bostad, utan det är bara RJ45 jack.

Förmodligen har du en "central" där man får patcha lite... Men att det inte tar telefon-numret är förmodligen som han ovan skriver...
Citera
2009-02-11, 01:50
Medlem
gakashins avatar
...

Jag skrev ju att vi inte har några telefonjack! I centralen så är det 8a uttag för telefon, det första av dom har jag kopplat in till Telia Smart routern, sen har jag dratt en patch kabel in på ethernet och den går till "omvandlaren" (ser ut som en router till!) och ifrån den har jag dragit till telefonen!
Citera
2009-02-11, 09:07
Medlem
Har du testat att ringa Telia?

Deras support på ställen som de är operatör på brukar de ha riktigt bra support ändå, de borde kunna hjälpa dig. Speciellt om de missat att konfigurera sin utrustning. Då finns det inget som vi på FB kan hjälpa dig med, för det låter ju som du inekligen har kopplat allt rätt och att du har kontakt då du får ett felmeddelande i telefonluren när du försöker registrera dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in