2009-02-09, 23:33
Medlem
Jag lär vara en idiot

Men det har ett flertal gånger hänt att jag drömt en scen och sedan har det hänt på riktigt

Senast idag hände en sådan sak, och det var en lite för verklig sak för att bara blunda för..
För två veckor sedan drömde jag att min syster skulle få barn, jag hade tänkt att berätta detta för henne eftersom hon så gärna vill ha barn men hon och hennes kille är lite mer - njee vi tar det sen!
Nu har hon blivigt gravid trots p-plåster och varit gravid i några veckor!

Jag har drömt udda saker, en del drömmar har återkommigt.
Som när jag var mindre drömde jag ofta om hur en kompis fostersyster drack vatten ur en paprika, och berättade att vattnet smakar paprika bara för att paprikan luktar, och sedan skärde dom upp bitar och åt osv..
Detta hände mycket riktigt lite senare!

Jag har varit med om många drömmar som verkligen händer i verkligheten, det gör att jag självklart börjar fundera..

Eller så är jag bara en stor idiot

Någon som varit med om liknande?
Är det bra dåligt etc
Berättar jag mina drömmar för någon då händer dom inte på riktigt så det är svårt att "bevisa"..

Är det vanligt att det är såhär?
Citera
2009-02-10, 09:18
Medlem
Kaplas avatar
Äsch, vad som helst kan väl bli "sanning". It's up to you dude! Tycker det låter som en jungfrufödsel! Om hon tog preventinmedel måste ju den "helige anden" vara ansvarig!

Citera
2009-02-10, 12:54
Medlem
Adaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatismos12
Jag lär vara en idiot

Men det har ett flertal gånger hänt att jag drömt en scen och sedan har det hänt på riktigt

Senast idag hände en sådan sak, och det var en lite för verklig sak för att bara blunda för..
För två veckor sedan drömde jag att min syster skulle få barn, jag hade tänkt att berätta detta för henne eftersom hon så gärna vill ha barn men hon och hennes kille är lite mer - njee vi tar det sen!
Nu har hon blivigt gravid trots p-plåster och varit gravid i några veckor!

Jag har drömt udda saker, en del drömmar har återkommigt.
Som när jag var mindre drömde jag ofta om hur en kompis fostersyster drack vatten ur en paprika, och berättade att vattnet smakar paprika bara för att paprikan luktar, och sedan skärde dom upp bitar och åt osv..
Detta hände mycket riktigt lite senare!

Jag har varit med om många drömmar som verkligen händer i verkligheten, det gör att jag självklart börjar fundera..

Eller så är jag bara en stor idiot

Någon som varit med om liknande?
Är det bra dåligt etc
Berättar jag mina drömmar för någon då händer dom inte på riktigt så det är svårt att "bevisa"..

Är det vanligt att det är såhär?

Jag tror absolut inte att du är en "idiot" Du har en gåva, ta vara på den
Min flickvän har också drömt "sanndrömmar"
Det är bara vi i den matriella delen av världen som förnekar allt som man inte kan se eller höra, osv, då botar man det med medicin.. kontroll är ord som beskriver det bra. Det är dags att vi vaknar upp ur vår värld av form och inse att det finns mer än skalet. Jag tror att det är vanligare än vi vet, bara det att om alla håller tyst om det för att "passa in" och inte vara en som du kallar det "idiot" så kommer det aldrig fram och förträngs. att dom inte händer för att du berättar kan ha med att dom inte vill att det ska hända eller tvärtom kanske.. en tanke är en skapande kraft.

Det som du drömmer har nog med våran intution att göra kanske.. typ som när man får känsla av att något ska hända och så händer det i nästa sekund, sånt har hänt mig.. det är ett annat medvetande vilket är mer en känsla som jag tolkar det.

Ha det fint!
Citera
2009-02-13, 21:50
Medlem
intressant, jag har själv haft sånna konstiga drömmar, fast bara ett fåtal. tappade bort mitt guldsmycke, och kunde inte hitta det på 4 månader. sen drömde jag en natt att någon sa åt mej att kolla bakom sängen, intill väggen. vaknade så småningom och tänkte efter några timmar att jag skulle kolla bakom sängen, och trofan att det va där:O skumt:S
Citera
2009-02-15, 02:06
Medlem
Idioter är ni ju knappast, de flesta har nog upplevt precis det som ni här beskriver. Men vi kan ju kolla på förklaringar och hur pass rimliga de är.

1) Det ni drömmer, slår in.
- bara vissa saker?
- varför värdelösa saker såsom att er syster kommer få barn eller dylikt. Det är inte direkt någon kunskap som ni kan använda.
- Går helt emot allt vad vi vet om världen baserat på experiment och bekräftade observationer.

2) Det som kommer hända i framtiden, drömmer ni om.
- Så verkligheten går tillbaka i tiden och återspeglar sig i era drömmar?
- Kan det på något sätt hjälpa? Välj vilken tolkning som helst av tidslinjer, på inget sätt kommer ni faktiskt kunna ändra på något.
- verkligheten...

3) Ni drömmer en massa olika saker, och ibland så händer något liknande med det som ni drömde.
- Kan givetvis hända, man drömmer ju ibland om helt vardagliga saker såsom att träffa en viss person eller göra en viss sak som faktiskt har en reell möjlighet att inträffa.

4) Det är luddigt vad ni faktiskt drömmer och ni efterkonstruerar era minnen efter vad som händer senare.
- Enligt forskare så är det precis så vårt minne fungerar, man har visat att minnen skapas när man minns tillbaka.

Alla får ju göra sin egen rimlighetsbedömning, men jag tycker ju personligen att alternativ 3 och 4 verkar "vettigare" än 1 och 2.
Citera
2009-02-15, 02:10
Bannlyst

Déjà vu kallas det, kolla wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu
Citera
2009-02-15, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11ftpole
Idioter är ni ju knappast, de flesta har nog upplevt precis det som ni här beskriver. Men vi kan ju kolla på förklaringar och hur pass rimliga de är.

1) Det ni drömmer, slår in.
- bara vissa saker?
- varför värdelösa saker såsom att er syster kommer få barn eller dylikt. Det är inte direkt någon kunskap som ni kan använda.
- Går helt emot allt vad vi vet om världen baserat på experiment och bekräftade observationer.

2) Det som kommer hända i framtiden, drömmer ni om.
- Så verkligheten går tillbaka i tiden och återspeglar sig i era drömmar?
- Kan det på något sätt hjälpa? Välj vilken tolkning som helst av tidslinjer, på inget sätt kommer ni faktiskt kunna ändra på något.
- verkligheten...

3) Ni drömmer en massa olika saker, och ibland så händer något liknande med det som ni drömde.
- Kan givetvis hända, man drömmer ju ibland om helt vardagliga saker såsom att träffa en viss person eller göra en viss sak som faktiskt har en reell möjlighet att inträffa.

4) Det är luddigt vad ni faktiskt drömmer och ni efterkonstruerar era minnen efter vad som händer senare.
- Enligt forskare så är det precis så vårt minne fungerar, man har visat att minnen skapas när man minns tillbaka.

Alla får ju göra sin egen rimlighetsbedömning, men jag tycker ju personligen att alternativ 3 och 4 verkar "vettigare" än 1 och 2.

Jag har haft en "sanndröm", det som skiljer från en vanlig dröm är att den inte var konstig eller absurd på något sätt. Knivskarp och klar kort sekvens nästan bara som en bild eller foto. Vill inte kalla det dröm.
Jag berättade för min omgivning om denna bild. Cirka två veckor efter denna nattliga bild så inträffar den i verkligheten.

Så jag svarar 2.
Citera
2009-02-15, 11:18
Medlem
Enkelbrektiuss avatar
Kan väl säga som så att jag har haft något som liknar det här lite.

När jag var liten (vi snackar dagisåldern) så brukade jag ibland drömma kameravinklar (till exempel att jag stod utanför dagiset och såg några jämnåriga cykla förbi på sparkcyklar) som sedan efter en tid kom upp i verkliga livet. Då snackar vi om de exakta kameravinklarna som jag hade drömt. Varenda liten detalj - fast bara i någon sekund.

Jag har inte haft något liknande nu när jag är äldre, vilket är tur. Hatar sådant i min omgivning som man inte kan förklara.
Citera
2009-02-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IliricumSacrum

Déjà vu kallas det, kolla wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

Deja vu handlar ju om saker som inträffar i vardagen som man är säker på att man varit med om tidigare. Det han beskrev är inte riktigt samma sak eftersom han hade en dröm som blev verklighet.
Citera
2009-02-15, 17:29
Medlem
Axvaldos avatar
I natt drömde jag att några forskare hade upptäckt att syret på jorden skulle ta slut inom kort. Därför byggdes det en stor syrebrunn (eller vad fan det var) som man var tvungen att befinna sig vid när syret skulle ta slut. Anledningen till syrebristen var för att vi hade minskat våra koldioxidutsläpp så mycket som med 100% p.g.a. våran intensiva rädsla för klimatförändringar.

Och idag stod det i tidningen att forskarna hade en lösning på hur vi kunde minska våra utsläpp med 40%

Min dröm kommer bli verklig!

Eller inte
Citera
2009-02-16, 11:20
Medlem
dagisåldern, tvärsäker.

Om du verkligen är intresserad av att få det förklarat så leta reda på några artiklar över hur vårt minne verkar fungera.
Citera
2009-02-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11ftpole
dagisåldern, tvärsäker.

Om du verkligen är intresserad av att få det förklarat så leta reda på några artiklar över hur vårt minne verkar fungera.

ok, hur förklaras sanndrömmer med hur minnet fungerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in