2009-02-09, 22:00
Medlem
Okej, snart dags för sommarjobb, och de ständiga grubblerierna över hur man ska gå till väga är i full gång. Jag har kommit på att jag skulle vilja prova att arbeta i reception på något hotell i sommar. Gick in på Gula sidorna, och här finns ju massor av hotell. Först och främst undrar jag om någon har någon erfarenhet från hotellbranschen, anställer man sommarvikarier i reception, generellt sett? Räcker det med "personlig lämplighet" eller krävs någon utbildning?

Andra frågan är: hur söka? Det finns ju tre alternativ - mail, post eller gå dit. Vilket ger bäst utdelning? Gå dit antar jag, men ska man ringa något innan, eller ska man skicka ett brev först, och följa upp med besök/samtal?

Mitt huvud är helt tomt för tillfället, skulle gärna uppskatta tips på fler branscher där man kan jobba med något slags serviceyrke, som inte kräver någon specifik utbildning.
Citera
2009-02-09, 22:06
Medlem
aq10s avatar
Ring gärna först, och sedan gå dit. Du kan ju fråga, "Jag tänkte skicka in min CV till er, jag kommer gärna förbi med den eller föredrar ni att jag mailar den?" eller något i den stilen. Bara du märker ut dig från mängden.
Citera
2009-02-09, 23:33
Moderator
evilhoneys avatar
Jag jobbar som receptionist på hotell. =)

Ja, man anställer vikarier inför sommaren men hotell har i allmänhet relativt hör omsättning på personal så du kan söka när som helst (även om behovet givetvis är störst på sommaren). Personlig kontakt slår alltid högt men glöm inte att ha med dig ett CV med referenser som de kan kika på efter eran första kontakt. Det är ju inte säkert att personalansvarig är där just när du väljer att komma förbi.
Givetvis kan du ta kontakr per telefon också men då kommer du förmodligen bara få en uppmaning om att skicka ditt CV.

Personlig lämplighet är det viktigaste, enligt min erfarenhet, visst är det bra med utbildningar men med sunt förnuft och servicemind så kommer man väldigt långt.
Citera
2009-02-09, 23:42
Medlem
Du har inte funderat att sommarjobba som bagagepojke eller doorman på något fint hotell? Jag jobbade som doorman på Grand Hôtel i Stockholm och under sommaren så får du minst 400kr om dagen i dricks, dom bästa dagarna är det väl över 1000kr, bara i dricks. Tro mig det är mycket mer välbetalt och stimulerande än att stå i receptionen. Under sommarmånaderna så jobbade jag ungefär 15/20 dgara i månaden, fick då ut ca 14-15000kr + all dricks, det blir en jääääkla massa pengar vill jag lova! Och att få jobbet där var inga problem alls, dom anställer sjukt mycket!
Citera
2009-02-10, 18:05
Medlem
Okej, tack för tipsen.

Hur mkt kan man tänkas tjäna som hotellreceptionist, ingångslön utan erfarenhet? Och vilka hotell ska man satsa på, de större eller de mindre, vilka har störst jobbchanser tror ni, om man ska gå runt och lämna CV? De större hotellen har ju hemsidor med avdelningar som "lediga jobb", men inga sommarjobb utlystes än så länge. Kan man ändå ge sig på ett personligt besök, även om de har sådana grejer på hemsidan?

Bagagepojke och doorman... Det låter väldigt manligt, men det kanske går ändå, även om man är kvinna? Jag tänker mig också att det ska vara ett riktigt fint hotell för att ha sådana tjänster, vet inte om vi har nåt så snajdigt här i Örebro. ...Scandic, är det fint nog tro?
Citera
2009-02-10, 18:19
Medlem
Just det, kom på en till sak: är det värt (den stora) ansträngningen att läsa in sig på varje hotells profil, och försöka anpassa ansökningsbrevet efter det? Är det värt mödan, eller duger ett generellt ansökningsbrev tror ni?
Citera
2009-02-10, 18:28
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amöban
Just det, kom på en till sak: är det värt (den stora) ansträngningen att läsa in sig på varje hotells profil, och försöka anpassa ansökningsbrevet efter det? Är det värt mödan, eller duger ett generellt ansökningsbrev tror ni?

Det är alltid bra att anpassa brevet till just det företaget. Kräver inte mycket jobb när du kommer in i det handlar det om minuter för varje företag bara för att ge ett bra första intryck.

Gör inte misstaget bara som många gör och skriver en bred ansökan utan specificera vad du vill jobba med så mycket som möjligt det gillar dom har jag läst många gånger
Citera
2009-02-10, 23:26
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amöban
Okej, tack för tipsen.

Hur mkt kan man tänkas tjäna som hotellreceptionist, ingångslön utan erfarenhet? Och vilka hotell ska man satsa på, de större eller de mindre, vilka har störst jobbchanser tror ni, om man ska gå runt och lämna CV? De större hotellen har ju hemsidor med avdelningar som "lediga jobb", men inga sommarjobb utlystes än så länge. Kan man ändå ge sig på ett personligt besök, även om de har sådana grejer på hemsidan?

Bagagepojke och doorman... Det låter väldigt manligt, men det kanske går ändå, även om man är kvinna? Jag tänker mig också att det ska vara ett riktigt fint hotell för att ha sådana tjänster, vet inte om vi har nåt så snajdigt här i Örebro. ...Scandic, är det fint nog tro?
Det är ganska låg lön egentligen: se hotell och restaurangsfackets hemsida för aktuella avtag. Givetvis kan man ju försöka förhandla men rent generellt är lönerna låga och dålig OB. Dricks är inget att tala om i just receptionen heller.

Du kan absolut ge dit runt på en "sökajobb-turné" även om de inte har tjänster utlysta; det är ju snarare positivt att du kommer dit ändå.
Citera
2009-02-11, 16:17
Medlem
Jag jobbade i receptionen på en lite bättre camping med ca 500husvagnsplatser och ett 60tal stugor under ett par somrar. Jag måste säga att bortsett från att det inte var särskilt bra betalt (men många sommarjobb är ju inte direkt välbetalda) så var det ett helt underbart jobb

Träffa mycket folk och efter kl 16:00 så skötte man i stort sett alla sysslor som finns på en camping eftersom vaktmästare mfl gick hem då.
Citera
2009-03-19, 11:50
Medlem
ikwis avatar
Jag har jobbat på hotell! Förra året skickade jag bara ut brev till alla hotell i hela stan, hade ingen erfarenhet alls. Fick svar från typ 5 st och började jobba på ett ställe. Hade hand om frukosten.
I år ska jag jobba på ett annat hotell med frukost & reception, jag mailade det stället och frågade om de behövde personal. Sååå man behöver inte gå dit =)
Ett väldigt bra tips för de som inte fått sommarjobb. Bara maila alla hotell i hela stan. Förra året var jag jättesent ute, typ april. Men det gick ändå.
Citera
2009-03-24, 15:36
Medlem
för att jobba som en så kallad "doorman" tror ni att hotellen har krav att man är över 18 år ??
Citera
2009-03-24, 19:01
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipita
för att jobba som en så kallad "doorman" tror ni att hotellen har krav att man är över 18 år ??

Avslöjad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in