2009-02-09, 17:07
Medlem
Kl1cks avatar
Hej ja behöver feting hjälp med min USB hårddisk av märkte WD, 500 Gb EXtern.

Den bara dog och varken usb eller nätverksporten funkade att komma in i hårddisken. Jag skruvade isär skiten o plockade ur sata disken i, kopplade in i datorn med vanliga Sata kabeln, men kmr inte in i hårddisken kan varken allkolera eller initiera den, kan bara välja "Ta bort volym" ja skiter i hårddisken, det e just alla filer som ja har på den som ja vill åt "grejer ja samlat på mig under många år" som inte går få tag i, Om du tror du kan hjälpa mig kan du väl svara här, eller kanske skicka ett pm om min MSN adress, smidigare kanske. Grymt jävla tacksam för hjälp som kan fås!!

/Mvh Klick
Citera
2009-02-10, 05:30
Medlem
tempeZZts avatar
Har du testat med något data recovery-program?

GetDataBack t.ex.
Citera
2009-02-10, 21:28
Medlem
Kl1cks avatar
Japp har kört getbackdata, och det verkar inte hitta ett smack. Kanske ja som gjort fel?
Citera
2009-02-10, 22:29
Medlem
Kl1cks avatar
Hejsan, Ska vara så kortfattad som möjligt. Jag behöver hjälp med att få
tillbaks mina filer ur hårddisken, det är viktiga saker jag samlat på mig under årens lopp. jag är mycket tacksam för all hjälp eller tips som finns att få!

1#Min externa 500 gb Western Digital Hårddisk slutade att fungera "varken genom nätverks kabel eller usb uttag"

2#jag har nu tagit ur hårddisken ur skalet, det är en sata disk. den sitter inkopplad till min dator genom sata kabeln.

3#jag hittar hårddisken både i bios och på (hantera>Diskhanteraren)Men Jag kan inte komma in på hårddisken, varken Initiera eller allokera, endast "ta bort volym"(vägrar)

4# disken ser ut att vara uppdelad i 5 st slags partioner på Diskhanteraren. På 4 st står det "felfri primär partition" förutom den 5:e som är på 24mb, det står att den är "inte allokerat"

5# jag sitter nu fast och vet inte vad jag ska göra, har även prövat (getbackdata) program som ska återställa data, är inte så haj på det, men hittar partioner på 2gb till 16 gb 5 st, varav en lyser grönt. trycker ja vidare finns ingen data att hämta. osb ingen licens utgåva heller.

Lite bättre förklaring på läget.
Citera
2009-02-11, 02:08
Medlem
Alltså nu är detta ett riktigt lekmanna svar och inget du ska grunda allt på.
Men jag har för mig att sådana där program ta tillbaka data från formaterade diskar. Vänta tills du får ett bättre svar o ngn kanske mer kunnig.
Citera
2009-02-11, 10:18
Medlem
galaktoss avatar
se mitt inlägg i denna nyligen skapade tråd, jag rekommenderar en rad olika program där:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=847103
Citera
2009-02-11, 13:50
Medlem
hottentotts avatar
du kan använda getdataback du måste dock formatera hårddisken först, så det gäller att ha lite is i magen, jag har gjort detta ett par gånger med getdataback.
Första gången testade jag på ett usb-minne.
Allt funkade att återskapa, så jag gjorde stortestet på min 400gb disk som krasha, så jag formade den och körde igång programet och kunde sedan återställa _alla_ filer som tidigare funnits på disken.
Observera att jag endast körde en quick format.
Sedan måste man flytta över all data man vill ha sparat till en annan hårddisk än den som man hämtar informationen ifrån.
så det gäller att ha en annan stor disk som man kan flytta över allt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in