2009-02-09, 22:49
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Equity är skillnaden mellan ett tillgångar och skulder för ett företag, en person eller en förening.

Det vill säga ”eget kapital” i balansräkningen.

I det här fallet handlar det emellertid inte om eget kapital i någon bokföringsteknisk mening utan om en ganska godtycklig faktor, nämligen det anseende marknaden tillmäter ett visst varumärke.

Som jumpcat tidigare föreslagit och som korroberas av ovan anförda hänvisning till svenska akademiska examensarbeten kallas detta på svenska ”varumärkesvärde”.
Citera
2009-02-10, 21:33
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Det vill säga ”eget kapital” i balansräkningen.

I det här fallet handlar det emellertid inte om eget kapital i någon bokföringsteknisk mening utan om en ganska godtycklig faktor, nämligen det anseende marknaden tillmäter ett visst varumärke.

Som jumpcat tidigare föreslagit och som korroberas av ovan anförda hänvisning till svenska akademiska examensarbeten kallas detta på svenska ”varumärkesvärde”.

Javisst, men det var ju redan besvarat. Tyckte det var värt att förklara innebörden av equity så som det vanligtvis används i engelskan. Detta av två skäl; dels för att topic får läsaren att tro att det handlar om vanlig equity, men också för att jag själv länge klurade på betydelsen av equity.
Citera
2009-02-10, 21:45
Medlem
Ska inte "equity" gällande varumärken egentligen kallas "goodwill"?
Citera
2009-02-10, 22:16
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Ska inte "equity" gällande varumärken egentligen kallas "goodwill"?

Goodwill tror jag mer gäller ett företag som helhet, medan brand equity avser specifika varumärken. Ett företag med hög goodwill kan nog ha ”brands” med sunkig ”equity” i sin påse.
Citera
2009-02-11, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Goodwill tror jag mer gäller ett företag som helhet, medan brand equity avser specifika varumärken. Ett företag med hög goodwill kan nog ha ”brands” med sunkig ”equity” i sin påse.
Ja, jag tänkte mest på det abstrakta och flyktiga i tillgången. I och för sig kan ju varumärken säljas och skiljas från sitt företag, till skillnad från personalen, arbetsglädjen, företagskulturen och sådant, så de flyter lite mittemellan. Det märks ju ibland att värdet diffunderar iväg när märken byter ägare.

"Goodwill" är ju det värde som överstiger summan av världsliga tillgångar i ett bolag eller en annan verksamhet, och varumärket är symbolen för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in