• 1
  • 2
2009-02-12, 14:58
Medlem
sLmoN.incs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Det beror antagligen på att du installerat ubuntu alltför långt bak på hårddisken. Det tar nämligen betydligt längre tid att läsa filer därifrån.
Det är antagligen sant, jag installerade den på D: och det är ju väldigt långt bak
Citera
2010-02-11, 20:10
Medlem
Phazarans avatar
Hej!

Ledsen att jag bumpar en gammal tråd men jag har exakt samma problem fast med en följdfråga.

Jag har nu tagit bort de partitioner som ubuntu fanns på men nu är det massa ledigt utrymme som jag skulle vilja lägga på min C:-disk. Hur gör jag detta?

En bild på hur det ser ut: http://data.fuskbugg.se/skalman01/spaceproblem.JPG

Tack på förhand.
Citera
2010-02-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phazaran
Hej!

Ledsen att jag bumpar en gammal tråd men jag har exakt samma problem fast med en följdfråga.

Jag har nu tagit bort de partitioner som ubuntu fanns på men nu är det massa ledigt utrymme som jag skulle vilja lägga på min C:-disk. Hur gör jag detta?

En bild på hur det ser ut: http://data.fuskbugg.se/skalman01/spaceproblem.JPG

Tack på förhand.
att lägga det på c-disken kommer kanske att bli ett ganska riskabelt projekt, då du har d-disken som ligger i vägen. det du skulle behöva göra är att flytta ner d: (och alla filer som finns på d behöver därför flyttas, vilket kan innebära en och annan korrumperad fil om du har otur) och sen öka utrymmet på c, men i o m att det är d-disken som behöver flyttas ska det inte vara några system-filer som är i risk-zonen.
du kan antingen använda partitionmagic och flytta utrymmena så att det passar dig, annars, om du har en liveskiva/usb med ubuntu kan du starta den och köra programmet gparted och göra ändringarna med det. men gör backup innan.
Citera
2010-02-11, 20:43
Medlem
Phazarans avatar
Tack för svaret!

Just nu har jag ingenting på D:
Jag ska testa det du sa, tack!
Citera
2010-02-11, 20:46
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Just nu har jag ingenting på D:
Jag ska testa det du sa, tack!
då vore väl kanske det smartaste att ta bort d, utvidga c och skapa en ny d-partition... lycka till!
Citera
2010-02-11, 21:42
Medlem
Phazarans avatar
Jag tyckte det såg väldigt rätt ut när jag tryckte men det blev fel! När jag nu försöker köra datorn får jag upp:
GRUB loading stage 1.5
GRUB loading
Error 22

Och när jag sätter i min XP-skiva och försöker reparera/installera om så får jag bara upp att den inte hittar någon hårddisk.

Det är en gammal skoldator så den kanske är låst på nåt sätt.

Får nog lämna den till någon polare och se om dom klarar fixa det.
Aja, det var värt ett försök iallafall!
Citera
2010-02-12, 00:07
Medlem
Citat:
Jag tyckte det såg väldigt rätt ut när jag tryckte men det blev fel! När jag nu försöker köra datorn får jag upp:
GRUB loading stage 1.5
GRUB loading
Error 22

Och när jag sätter i min XP-skiva och försöker reparera/installera om så får jag bara upp att den inte hittar någon hårddisk.

Det är en gammal skoldator så den kanske är låst på nåt sätt.

Får nog lämna den till någon polare och se om dom klarar fixa det.
Aja, det var värt ett försök iallafall!
http://www.microsoft.com/resources/d....mspx?mfr=true
följ denna...

det här är ju tyvärr ett vanligt problem då man tar bort linux på en dual-boot... men som sagt; ovanstående länk - fixar biffen.
Citera
2010-02-12, 12:02
Medlem
Phazarans avatar
Tack för svaret! Eftersom jag är värdelös på datorer så fick jag följa denna guiden för att komma in där http://pcsupport.about.com/od/fixthe...s/rconsole.htm . Och när jag försökte komma åt Recovery Console genom att trycka på R när CDn var i så får jag fram en text med "Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn". Någon lösning för det?

Tack på förhand.
Citera
2010-02-16, 11:02
Medlem
Phazarans avatar
Ingen som har ett sista tips innan jag lämnar in den för service?

Tack på förhand.
Citera
2010-02-16, 12:29
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Bränn ut "Parted Magic" på en CD. Boota från den, starta programmet GParted och justera storlekarna som du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in