2009-02-08, 23:40
Medlem
Ettan1s avatar
Jag är medveten om att det existerar trådar, men förhoppningsvis ingen som ni tycker täcker det jag efterfrågar. Jag har nämligen ett antal frågeställningar som går att diskuteras mycket väl och kan ge väldigt intressanta svar (med källor).

John F Kennedy mördades den 22 nov. 1963 i Dallas, Texas. Polisen arresterade Lee Harvey Oswald, en före detta marinkårsoldat, för mordet. Två dagar senare sköts denna i sin tur ihjäl av nattklubbsägaren Jack Ruby. En undersökningkommission, Warrenkommissionen, tillsattes, och i dess rapport, publicerade i sept. 1964, fastslogs att Oswald avlossat de skott som dödat K. Resultatet har ifrågasatts av många, men de alternativa lösningar som presenterats har inte kunnat ledas i bevis.

Med hjälp av dessa hjälpfrågor besvara på hur brottet kan beskrivas och förklaras utifrån det historiska sammanhang där det begås.

1. Hur påverkar och skapar omvärlden förutsättningar för brottet? (Edit: Peka på händelserna och skeenden, praktiska förhållanden (t.ex. ekonomi, kommunikationer) som påverkar. Lyft fram några viktiga aspekter.)

2. Vilka värderingar påverkar de inblandade? (Edit: Synliggör åsikter, ideologier och uppfattningar som påverkar de inblandade. Finns det krockar mellan brottslingens personliga önskemål och samhällets åsikt?)

3. Hur värderas brottet och straffet i förhållande till andra brott och straff? (Edit: Hur motiveras brottet och straffet i sin samtid?)

Edit: Lite ledning.
Senast redigerad av Ettan1 2009-02-09 kl. 00:06.
Citera
2009-02-10, 02:09
Medlem
Nu har jag fascinerats av JFK under många år och
läst allt om mordet på denne inklusive hela Warrenrapporten.
Svaren på dina frågor skulle kunna bli hur långa som helst men för att hålla svaren korta så anser jag följande:

1.Givetvis så skapade revolutionen på Kuba samt hanteringen av Bay of pigs händelsen förutsättningar för brottet. Utan dessa så hade nog aldrig brottet begåtts. Samtidigt så gjorde även slumpen så att LHO fick ett arbete
i en byggnad som låg längst kortegens rutt, men detta visste han ju inte något om när han tog jobbet.

2. Samhället vid den tiden var som i alla tider delat i två läger, de som älskade JFK och de som hatade densamme och ansåg honom vara en förrädare. JFK vann ju trots allt med en knapp marginal gentemot Nixon i presidentvalet. Fbi avslöjade även via telefonbuggningar mordplaner mot JFK som skulle ske under hans besök i Miami endast månader innan han mördades i Dallas så det fanns många som ville honom illa.

Vad LHO ansåg om JFK är ju ganska uppenbart.
Vad Jack Ruby ansåg om LHO och JFK är ju även det uppenbart och finns med i de vittnesmål som han gav inför Warrenkommissionen.
Han mördade LHO på grund av sympati gentemot Jackie och han tog JFK:s död hårt. Som du säkert redan vet så kom man fram att det inte fanns några kopplingar mellan Jack Ruby och LHO och heller inga kopplingar mellan Jack Ruby och maffian som det påstås i bla filmen JFK som är full av faktafel och är baserad på en bok av Jim Garrison.

3. Jag förstår inte riktigt vad du menar med den tredje frågan. LHO hann ju aldrig få sitt straff vilket utan tvekan hade blivit en dödsdom för två mord. Jack Ruby hann heller inte få sin morddom verkställd eftersom han dog i cancer några år senare.
Senast redigerad av Matadoren 2009-02-10 kl. 02:25.
Citera
2009-02-10, 09:42
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadoren

Vad LHO ansåg om JFK är ju ganska uppenbart.
Vad Jack Ruby ansåg om LHO och JFK är ju även det uppenbart och finns med i de vittnesmål som han gav inför Warrenkommissionen.
Han mördade LHO på grund av sympati gentemot Jackie och han tog JFK:s död hårt. Som du säkert redan vet så kom man fram att det inte fanns några kopplingar mellan Jack Ruby och LHO och heller inga kopplingar mellan Jack Ruby och maffian som det påstås i bla filmen JFK som är full av faktafel och är baserad på en bok av Jim Garrison.
Detta var inte enda orsaken som Ruby påstog låg bakom hans agerande.
Bland annat ska han ha velat visa att han som jude avskytt mordet lika mycket som någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Matadoren
3. Jag förstår inte riktigt vad du menar med den tredje frågan. LHO hann ju aldrig få sitt straff vilket utan tvekan hade blivit en dödsdom för två mord. Jack Ruby hann heller inte få sin morddom verkställd eftersom han dog i cancer några år senare.

Ruby fick sin morddom verkställd, då han dog i cancer i fängelset.

Citat:
On March 14, 1964, Ruby was convicted of murder with malice, for which he received a death sentence.

Citat:
Eventually, the appellate court agreed with Ruby's lawyers for a new trial, and on October 5, 1966, ruled that his motion for a change of venue before the original trial court should have been granted. Ruby's conviction and death sentence were overturned. Arrangements were underway for a new trial to be held in February 1967, in Wichita Falls, Texas, when, on December 9, 1966, Ruby was admitted to Parkland Hospital in Dallas, suffering from pneumonia. A day later, doctors realized he had cancer in his liver, lungs, and brain.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ruby#Murder_of_Oswald

Dödsdomen blev 1966 borttagen eftersom man förväntade sig göra en ny undersökning, men att Ruby dog innan.
Citera
2009-02-10, 16:24
Medlem
Ettan1s avatar
Tack för svaren. Jag undrar om Matadoren har några källor till svaren eller om det bara var så du kom ihåg det från när du har läst på om det.
Citera
2009-02-16, 18:40
Medlem
[quote=Targenor]Detta var inte enda orsaken som Ruby påstog låg bakom hans agerande.
Bland annat ska han ha velat visa att han som jude avskytt mordet lika mycket som någon annan.

Ruby sa inför Warrenkommissionen att mordet på LHO inte hade något att göra med någon Judegruppering. Han poängterade detta väldigt noga.

Ruby fick sin morddom verkställd, då han dog i cancer i fängelset.
Ja han dog i fängelset.
Senast redigerad av Matadoren 2009-02-16 kl. 18:49.
Citera
2009-02-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan1
Tack för svaren. Jag undrar om Matadoren har några källor till svaren eller om det bara var så du kom ihåg det från när du har läst på om det.
Jag kan tyvärr inte peka på några direkta avsnitt i Warrenkommissionens rapport eftersom det är inscannade dokument som jag läst för flera år sedan, men läs gärna hela Warrenrapporten så förstår du vad jag menar. De finns på http://www.history-matters.com/
Senast redigerad av Matadoren 2009-02-16 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in