Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-08, 21:14
Medlem
Mackells avatar
Nej Little Snitch kostar $29.95 på Objective Developments webbplats

Att den sedan går att hitta på andra ställen är ju som vanligt en annan femma
Citera
2009-02-08, 21:15
Medlem
De flesta använder ens inte Little Snitch för att de känner sig otrygga när de surfar, utan för att blockera wärschade program från att få tillgång till Internet och kunna validera serienycklar.
Citera
2009-02-08, 21:29
Medlem
Virus är väl ganska ovanligt men det finns ju trojan.

Både Adobe CS4 och iWork från thepiratebay innehåller ju en trojan
Citera
2009-04-19, 23:00
Medlem
Varför finns det då inga virus till mac, är det ett skottsäkert OS eller är det ingen som känner för att utveckla virus?
Citera
2009-04-20, 08:26
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringla
Varför finns det då inga virus till mac, är det ett skottsäkert OS eller är det ingen som känner för att utveckla virus?

Andemeningen med virus är att de ska sprida sig själva, som att gå in på en site med skadlig kod och du omedvetet drar den på dig. Det är det väl ingen som lyckats att ordna på Mac OS X ännu. En del hävdar att det beror på Macs ringa marknadsandel, vilket jag inte tror på. Apple (Steve Jobs) har basunerat ut detta i snart 10 års tid och jag har väldigt svårt att tro att ingen av de mer prominenta virusskaparna inte velat knäppa Jobs på näsan. Och vilken trofé sen! Att i de kretsarna lyckas skriva det första självexekverande viruset till Mac skulle väl ge en en automatisk plats i deras eget hall of fame.

Skottsäkert tror jag verkligen inte att det är, som sagt, det finns trojaner och det indikeras om och om igen att det inte är helt hundra intrångsmässigt. Men jag känner mig betydligt säkrare på Mac än vad jag gör i Windows.
Citera
2009-04-20, 10:02
Medlem
Mackells avatar
Ars Techica, som jag tycker brukar skriva sansat, kom i veckan med en artikel
Evidence suggests first zombie Mac botnet is active
http://arstechnica.com/apple/news/20...-is-active.ars

som handlar om den tidigare omtalade trojanen som funnits (finns?) i iWork och Photoshop CS4 från vissa torrentsidor. Där finns även hur man testar om man fått den och hur man tar bort den.

Men som sagt har man inte ladda ner dessa eller varit på porrsidor och laddat ner "bilder" som måste installeras ( ) så är det lugnt
Citera
2009-04-20, 10:46
Medlem
torrenttobbes avatar
Precis man måste ju fortfarande installera det själv.

Om säkerheten läs här:
http://www.macgeekery.com/tips/secur..._os_x_security
eller gå in på macworlds forum och liknande där det har debatterats till döden.
I grunden kan man väl säga att det inte bara är marknadsandelar som gör det säkrare då unix är byggt med säkerhet först till skillnad från ni vet vad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in