2009-02-08, 00:41
Medlem
Körde ett "kopplingstest" precis. Bilen är från -00 och har, vad jag vet, inte bytt koppling sedan dess. Den är rätt härligt trimmad där effekten kommer på mycket låga varv. 330hk och 420nm. Som bäddat för kopplingslitage.

Fick höra av en mekaniker att jag ska stå i en uppförsbacke och först köra på ettan. Det gick perfekt.

Sen ska jag stanna, lägga i tvåan och starta. Gick också perfekt.

Sedan ska jag stanna, ha i trean och försöka starta. Det gick mindre perfekt. Slirade på låga varv och började stinka koppling utav fan.

Började inte lukta på de andra växlarna. Stannade en stund och kände efter. Hoppade ur bilen och luktade också.

Så, är det ett bra resultat? Kruxet är väl att kopplingen tar mindre "tydligt" när jag kör nu för tiden. Men om jag kör på tvåan i 50km/h och lägger i trean och släpper kopplingen fort, så den slår upp, så känner man hur det greppar. Och jag har provat maxgas på låga växlar. Inget slir överhuvudtaget. Den slirar alltså ALDRIG annars. Har inte kännt av det alls.

Så, är min koppling i bra skick? Hur vet jag att den börjar dö?

Visst ja, Saab 9-5 2.3T Aero -00 om det behövs!
Citera
2009-02-08, 00:51
Medlem
Cyruezs avatar
Det är väl kanske inte så konstigt att du måste slira en massa för att komma iväg på trean!!!
Tror inte att det är nåt fel på den med tanke på att den inte slirar när du släpper upp den snabbt efter att du växlat!
Citera
2009-02-08, 01:01
Medlem
Låter bra! =)
Citera
2009-02-08, 02:03
Medlem
Sliten koppling visar sig först på höga växlar. Om du ligger på varvtalet där motorn ger med vrid på högsta växeln så är det där kopplingen börjar slira först om den är sliten.

Det brukar också märkas att kopplingen inte hugger fast lika distinkt om du släpper den hastigt.

Mycket effekt och mycket vridmoment sliter inte mer på kopplingen så länge den inte slirar.
Citera
2009-02-08, 02:25
Medlem
Vridet kommer vid 1900 varv. Har provat 40km/h på femman och maxgas. Inget slir.
Citera
2009-02-08, 02:42
Medlem
Fuzzs avatar
Kör i typ 70-80 på fyran koppla ur gasa till motorn så den varvar upp släpp kopplingen. Hugger den direkt är den ok, vill den slira till så är den på väg.
Citera
2009-02-08, 10:04
Medlem
rückblendes avatar
kör det där testet i backen några gånger till, så vet du definitivt att kopplingen e kass.
Citera
2009-02-09, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
kör det där testet i backen några gånger till, så vet du definitivt att kopplingen e kass.

Kommer aldrig misshandla min älskling så igen.
Citera
2009-02-09, 03:07
Medlem
DenimDemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashki
Kommer aldrig misshandla min älskling så igen.

Var han verkligen mekaniker eller mekaniker på hobbynivå? Det där testet är som gjort för att förstöra kopplingen. Det du skulle gjort är som någon annan skrev att köra i en uppförsbacke snabbt ner med kopplingen och snabbt upp. Kopplingen ska hugga direkt.
Citera
2009-02-09, 18:03
Medlem
Ha motorn igång,koppla,lägg i högsta växeln och bromsa och gasa lite, sen släpper du upp koppligen. Dör bilen direkt är det inga fel på din koppling, men sjunker den långsamt är din koppligen trött.
Citera
2009-02-10, 09:33
Medlem
Dieselryttarens avatar
Fått lära mig att bästa sättet är att stå still på tomgång med foten lätt på bromsen osså släppa upp kopplingen. Dör motorn är kopplingen frisk, och annars hör du om den slirar.

Bara det faktum att du kan starta i tvåan i en backe tyder på att den är helt ok. Senast jag bytte koppling kunde man inte ens starta på planmark i ettan utan att den skrek lite.

sluta oroa dig, den bilen borde ha minst 10 år kvar till byte, (vet inte med saab:ar, men gissar lite)

// D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in