2009-02-07, 21:42
Medlem
InjectMeWithHIVs avatar
Hejsan, tänkte höra om det är nån som har erfarenheter av Elive? (http://en.wikipedia.org/wiki/Elive). tänkte mest på om det är lika lätt att installera som ubuntu? och kanske lika lätt använligt? tacksam för svar
Citera
2009-02-10, 11:41
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Har du ens kollat att länken funkar? projektets officiella(?) hemsida http://www.elivecd.org/

Elive är först och främst en liveskiva, därav namnet. Det går att installera på disk men jag skulle misstänka att nybörjare skulle finna det en smula tradigt. Installerar du enlightenment och tar bort en massa större paket ur ubuntu så har du ju i stort sett samma sak. Vill du verkligen installera så rekommenderar jag dig att läsa dokumentationen kring det. I övrigt så är repos uråldriga till elive, jag snackar 2-3 år nu. Jag vet, laga inte något som inte är trasigt, men 2-3 år? That's just careless.

Vad hoppas du att åstakomma? Något som är mindre påfrestande än Ubuntu?
Citera
2009-02-14, 17:01
Medlem
InjectMeWithHIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Har du ens kollat att länken funkar? projektets officiella(?) hemsida http://www.elivecd.org/

Elive är först och främst en liveskiva, därav namnet. Det går att installera på disk men jag skulle misstänka att nybörjare skulle finna det en smula tradigt. Installerar du enlightenment och tar bort en massa större paket ur ubuntu så har du ju i stort sett samma sak. Vill du verkligen installera så rekommenderar jag dig att läsa dokumentationen kring det. I övrigt så är repos uråldriga till elive, jag snackar 2-3 år nu. Jag vet, laga inte något som inte är trasigt, men 2-3 år? That's just careless.

Vad hoppas du att åstakomma? Något som är mindre påfrestande än Ubuntu?

nja jag har som redan kört ubuntu och fann elive mycket snyggt och prydligt(iaf vad jag tyckte av bilder/filmer).
Citera
2009-02-14, 22:19
Medlem
Jag provade elive för något år sedan, tyckte inte det var någon höjdare till dist överlag (då iaf). Vad har du för krav på ditt OS?
Citera
2009-02-15, 11:44
Medlem
InjectMeWithHIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Jag provade elive för något år sedan, tyckte inte det var någon höjdare till dist överlag (då iaf). Vad har du för krav på ditt OS?

jadu, jag vet inte om jag har några speciella krav, men jag gillar ubuntu och tyckte att elive såg rätt snyggt ut. men är det lika bra som ubuntu eller?
Citera
2009-02-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InjectMeWithHIV
jadu, jag vet inte om jag har några speciella krav, men jag gillar ubuntu och tyckte att elive såg rätt snyggt ut. men är det lika bra som ubuntu eller?
Varför inte installera enlightenment i ubuntu istället? Du kan få vilket dist som helst att se ut som vilken annan dist som helst. Det är bara att installera vad som behövs.
Citera
2009-02-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InjectMeWithHIV
Personligen tycker jag bättre om ubuntu, har många nybörjarvänliga lösningar samt väldigt bra paket-databaser (reps). Ganska bra community och dokumentation också

Som ph1ber går det fint att installera vilket grafiskt gränssnitt man vill till vilken dist man vill (mer eller mindre). Enlightenment installerar du enkelt i ubuntu genom att skriva
Citat:
sudo apt-get install enlightenment
i en terminal. Finns några paket till för extra teman och sånt (tryck tab efter du skrivit ovanstående så får du förslag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in