2009-02-07, 21:01
Medlem
Ernie Balls avatar
Har Telias digital-tv (adsl) och är inte alls nöjd med bildkvaliteten. Modemet är bytt, splitterdosan likaså. Både boxen och tvn är inställda på 1080i. Problemen finns på alla kanaler i varierande grad och påminner mest om en hårt komprimerad nerladdad film. Framförallt mörka partier i bilden blir väldigt grovt pixlade. Telia säger att det inte är nåt fel på uppkopplingen. Ska det vara så här? Kollar just nu på melodifestivalen och det är inget vidare (ur flera aspekter). Kanske är det läge att kräva en ny box? Nån annan med liknande problem?
Citera
2009-02-07, 23:05
Medlem
gammgubbes avatar
Telia sänder inte i HDTV. Sitter du med en HDTV och ser vanlig digitaltv kommer det se dåligt ut. Vill du ha bra bild finns bara ett alternativ och det är att skaffa HDTV kanaler - antingen via comhem, viasat eller canal digital. Boxen måste naturligtvis kunna ta emot HDTV sändingen och kopplar du boxen till teven med hdmi kabel får du bästa kvaliten. Tyvärr är kanaloperatörerna giriga och slänger in 5 kanaler och mer på samma transponder vilket innebär bandbredden för varje kanal blir ganska liten - bilden blir inte så bra som den hade kunnat vara. Men dock bra mycket bättre än vanliga digitala kanaler.
Citera
2009-02-08, 05:10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Att det ser hårt komprimerat ut är kanske inte så konstigt. Marksänd digitaltv har ruskigt låg bitrate.
Svt kanalerna kör med 5 mbit/s, vilket är jämförbart med en dvd, medans 6:an och 4:an kör med 2,88 mbit/s.

Sen får man ju inte glömma att filmer och tvprogram kan komprimeras i flera pass vilket gör underverk för kvalisorten 2,5 mbit mpeg2 video komprimerad i 9 pass är jämförbart med 5 mbit i ett pass.

Har ingen aning om vad de använder för hårdvara eller mjukvarulösningar men när det gäller videomaterialet som hamnar på kommersiella dvd:er så komprimeras den i många fall med CCE http://www.cinemacraft.com/eng/sp.html i 9 pass, någonting säger mig att livematerial som sportsändningar och tv galor inte hinner gå igenom en sådan behandling innan de pushas ut och komprimeringen blir ju väldigt uppenbar när det är mycket liv och rörelse i bilden som vid snabba panoreringar och actionsekvenser.
Citera
2009-02-08, 06:16
Medlem
Ernie Balls avatar
Jag har varken HD-box eller fullHD-tv, så någon HD-kvalitet har jag inte väntat mig, bara att bilden ska vara bättre än en 700MB stor divX-film. Killen på Telia menade att de inte alls får mycket klagomål angående detta vilket betyder antingen att det är något fel på min bild, eller att folk nöjer sig med rätt dålig bild utan att gnälla. Ni andra med Telia adsl digital-tv, hur upplever ni bilden?
Citera
2009-02-08, 12:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Ernie Ball, du kan skaffa parabol istället.

Där är det bra bild även om det inte är HDTV, dessutom skaffar man CDs familjepaket eller vad det heter får du dessutom tillgång till HDTV kanalerna. Dom ingår.

Kräver iofs en HDTV dekoder men sådant erbjuder ju CD. Telia kommer nog aldrig erbjuda HDTV via ADSL (IPTV), även om det blir av, lär ju komprimeringen vara ganska hög.
Citera
2010-03-22, 19:28
Medlem
gastlys avatar
Dags att bumpa denna tråd! Har själv precis samma problem som TS. Har bytt box, haft tekniker på besök m m. En tekniker som för övrigt menade att bilden kan ha blivit sämre för att fler skaffat Telia, då de däriegnom måste komprimera hårdare. Det är fan inte ok! Nån mer som haft samma problem på sistone med Telias digital-tv?
Citera
2010-03-22, 21:30
Medlem
En relevant fråga, men vad har du för TV?
Citera
2010-03-23, 15:41
Bannlyst
Hmm jag kommer troligen få byta till Telia snart, är det mycket sämre än Tele2 som jag har i nuläget?

mvh
Citera
2010-03-23, 19:21
Medlem
DennisOlofs avatar
auto407578, nej sämre är det nog inte.

Däremot skillnad i teknik. Telia är ju IPTV över ADSL, Fiber eller vad man nu har. Tele2 är ju kabel-TV, mer beprövad teknik och inte lika känsligt för störningar (om man har ADSL).

Plus det kostar bandbredd att köra IPTV om man använder Internet parallellt, så är det inte med Kabel-TV. Plus Tele2 har ju fortfarande analoga kanaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in