2009-02-07, 15:46
Medlem
mr.arnes avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2437049.svd

Vilken typ av hundras hade varit bäst lämpad att förekomma inbrottet?
Citera
2009-02-07, 15:49
Medlem
4283s avatar
Jag skulle säga att vilken hund som helst som skäller skulle gjort att inbrytarna valde att tänka efter innan de gick framåt i sin planering. Men ju större och mer kraftfull bild den har av sig själv är självfallet ett steg i rätt riktning för att hitta den rätte rasen.

Rottweiler?
Citera
2009-02-07, 15:56
Medlem
mr.arnes avatar
Fast om man bortser från vanliga varningsskall och "skit också de har hund, vi drar någon annanstans" och tänker oss att de verkligen skulle göra inbrott just här. Rottweiler vet just jag inte hur den hade agerat, däremot tror jag alldeles säkert att en Riesenschnauzer hade både kunnat varna och avvärja själva ingreppet genom att bita inkräktarna.
Citera
2009-02-07, 16:59
Medlem
bessies avatar
om en hund ska hjälpa i det läget , är det en skällig en som gäller, de ser ju inte hunden ,men hör hur den låter.
Citera
2009-02-07, 17:50
Medlem
Molson Canadians avatar
Rasen spelar nog inte så stor roll, snarare typ av hund och hur den är tränad. Det är bara en av våra som står för vad han säger när han attackerar. De andra två låter mest och visst, den ena skulle också bita på kommando, men ge sig vid för kraftigt motstånd. Och det är alla tre av samma ras.
Citera
2009-02-08, 02:47
Medlem
Det är ytterst få normala hundar som angriper ngn endast för att personen tränger in i dennes bostad eller liknande. Att hund skäller och lever rövare betyder inte att den går hela vägen ut. Även hundar som polis och väktarhundar angriper ofta inte i ett sånt läge. Det krävs att de blir hotade eller kommenderade att angripa. Möjligen också om personen försöker springa ifrån hunden.
Citera
2009-02-08, 11:14
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Rasen spelar nog inte så stor roll, snarare typ av hund och hur den är tränad. Det är bara en av våra som står för vad han säger när han attackerar. De andra två låter mest och visst, den ena skulle också bita på kommando, men ge sig vid för kraftigt motstånd. Och det är alla tre av samma ras.

Precis så är det, det beror väldigt mycket på individ o egenskaper.
Det kräver en hel del dådkraft att stå fast o fortsätta en attack om de får motstånd. Sen har naturligtvis rasen betydelse oxå, en del raser är avlade på mer skärpa o försvar tex.
Citera
2009-02-08, 12:30
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Precis så är det, det beror väldigt mycket på individ o egenskaper.
Det kräver en hel del dådkraft att stå fast o fortsätta en attack om de får motstånd. Sen har naturligtvis rasen betydelse oxå, en del raser är avlade på mer skärpa o försvar tex.

Jovisst - jag ville bara rucka på föreställningen att vissa raser är "farligare" än andra. Nu är jag som bekant schäferidiot och inom schäferrasen är det särdeles tydligt vilken typ av egenskaper man avlar på beroende på syfte med hunden. Min pubertala ärthjärna blir en utmärkt spårhund, men jag har just skrattat högt åt hans försök att utmana tjänstehunden som lugnt markerar varpå ärthjärnan undergivet tvärkastar sig på golvet. Nu tror jag inte att det spelar så stor roll i TS situation eftersom somliga raser har just den effekten att de "skrämmer" genom sitt blotta utseende. Det märker man ju inte minst när man är ute och går sent på lördagkvällen och buset liksom förflyttar sig 10 meter i sidled när man kommer gåendes. Men skulle rånarna vara väl bevandrade i hundvärlden så skulle de tämligen snabbt veta om hunden är något att oroa sig för eller inte. Själv skulle jag vara helt klart mer brydd av att möta en gapande Jack Russell än en schäfer.
Citera
2009-02-08, 15:13
Medlem
Man behöver en lättränad hund, sen behöver hunden en massa träning.
Schäfer & malle är det polisen använder initialt för skyddsträning, dom är lätta att träna och tycker om det.
Annars så duger vilken normalstor hund som helst så länge den har ett ordenligt skall.
Jag har nu 2 Amstaff, läser du pressen kallas dom mördarhundar, frågar du mig kallar jag dom knähundar, men, när det ringer på dörren så står bägge och skäller mot dörren, hittintills har ingen klivit in utan att utan att vi först öppnat dörren åt vederbörande, inte ens svärmor!
Skallet i sig är väldigt avskräckande för personer som inte vet att hundarna inte utgör ngn fara.

//M_M
Citera
2009-02-08, 15:29
Medlem
Tror det är ytterst få som skulle få för sig att bryta in hos mig tack vare min hund. Han är en mellanpinscher hane på 8 år och 17kg. (Bild: Mellanpinscher) Han är inte så stor men han låter som en hel rottweiler om det är en vaktsituation. Hade en idiot till tidningsbud som tyckte det var jätteskoj att gå och krafsa på dörren 4 på morgonen vilket han reagerade väldigt på.. Det är imponerande vilka avgrunds-skall (riktigt djupa och kraftiga) han kan få ur sig. Fångade tillslut tidningsbudet på bar gärning och skällde ut honom, sen blev det bra.

Om någon däremot skulle bryta sig in så har jag ingen aning om hur han skulle reagera. Han skulle nog fortsätta vakta, men han är jäkligt harig så vette tusan om han verkligen skulle angripa - sen är han ju inte så jättestor precis så när man väl ser honom så tror jag många skulle se honom som ett mindre hot..

MEN.. jag hörde om en fyra månaders mastiff (kommer inte ihåg vilken sort) som minsann hade jagat inbrottstjuvar på flykt. Det var i USA har jag för mig, paret som ägde hunden hade varit ute och ätit middag. När de kommer hem så var det tecken på inbrott och så hittar de sin lilla 4 månaders valp blodig - så de rusade till veterinär där man kunde konstatera att det var inte valpen som blödde.
Citera
2009-02-09, 00:05
Medlem
Jag skulle ha känt mig hyfsat trygg med t. ex en Komondor eller en Maremma eller en Kuvasz.
Citera
2009-02-09, 00:19
Medlem
Tror nog det hade räckt med vilken hund som helst med ett lite starkare skall. Det avskräcker nog rätt mkt och leder till att det finns enklare offer att ge sig på.

Min Rottweiler markerar oftast bara med ett skall (iaf när vi e hemma, annars vaktar han mer har jag hört från kompisar som varit förbi =) när han hör nåt i trapphuset, så jag vet inte hur mkt det avskräcker. Däremot tror jag absolut han skulle försvara mig/sambon och hemmet om det blir handgemäng, han markerar väldigt tydligt om jag och tjejen skojbråkar, samt att han är på sin vakt ibland när han är ute med henne och märker att hon är lite smårädd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in