2009-02-07, 15:28
Medlem
Hej
Jag skall skriva ett arbete om hur man går till väga för att starta en snabbmatskedja, tex McDonalds. I arbetet ska all information som kan tänkas vara nödvändig för en uppstart av en restaurang vara med.
Skulle behöva se något exempel på en sådan här uppsats(eller liknande) för att få lite inspiration om hur man bör lägga upp det. Måste ju finnas många som skrivit liknande saker. Vilken typ av restaurang det handlar om spelar inte så stor roll, vill bara få en uppfattning om vad som kan tänkas vara viktigt att ta med. Har försökt googla men inte hittat vad jag söker. Någon som kan hjälpa?

Mvh
Citera
2009-02-07, 15:30
Medlem
I boken "Fast food nation" beskrivs en hel del om hur bla McDonalds växte fram. Intressant läsning.
Citera
2009-02-07, 15:44
Medlem
Lite oklart om hur du vill lägga upp det. Vill du undersöka hur man gå tillväga för att starta en restaurang så är väl det lämpligaste att intervjua folk som startat restauranger, bara att kolla i telefonkatalogen efter restauranger, eventuellt går det att se på hemsidorna om det är den nuvarande ägaren som startat den, och sedan är det bara att ringa/maila ett antal och förhoppningsvis ställer någon/några upp för en intervju.

Vill du istället undersöka hur snabbmatskedjor utvecklats får du söka efter information om hur exempelvis Mc Donald´s, Burger King m.fl. utvecklats med tiden, exempelvis genom boken som "internet" föreslog, på deras hemsidor bör det även finnas information.

Jag hoppas verkligen att du förstår skillnaden mellan att starta en restaurang och att "starta McDonald´s." Så stora kedjor är inget man bestämmer på en eftermiddag hur man startar och sedan kollar upp hur man gör. Precis som Microsoft, Ericsson m.m. så startade det i liten skala, och genom hårt arbete, skicklig marknadsföring, nödvändigt kapital, nödvändig kunskap, och en del tur, så lyckades det växa till vad det är idag. Det finns tusentals, internationellt sätt kanske t.om. miljontals, restauranger, som startats av förhoppningsfulla företagare som inte lyckats bli i närheten så stora som McDonald´s, men sådana får man aldrig läsa om, det är bara de som blir extremt framgånsrika som blir kända i media.
Citera
2009-02-07, 15:54
Medlem
Nej nej nu förstod ni mig lite fel. Jag skall alltså undersöka hur man blir franchisetagare för någon kedja tex. McDonalds. Jag ska ta reda på hur man skulle starta en restaurang på något köpcentrum eller liknade.

Jag har det mesta av informationen jag behöver, avtal, finansiering, avgifter mm, men behöver tipps på hur andra har lagt upp det och presenterat.

Mvh
Citera
2009-02-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sifon
Nej nej nu förstod ni mig lite fel. Jag skall alltså undersöka hur man blir franchisetagare för någon kedja tex. McDonalds. Jag ska ta reda på hur man skulle starta en restaurang på något köpcentrum eller liknade.

Jag har det mesta av informationen jag behöver, avtal, finansiering, avgifter mm, men behöver tipps på hur andra har lagt upp det och presenterat.

Mvh

Vilken nivå snackar om om, gymnasie eller universitet?
Jag kan aldrig i världen tänka mig att det är ok att skriva en akademisk uppsats om hur man gör för att bli franchisetagare i en snabbmatskedja. De dokumenten finns ju redan och det tillför absolut inget till vetenskapen. Det kan vara intressant ifall du får till någon tvist på det hela men som sagt så finns det manualer från företagen precis för hur man går tillväga.

Angående att läsa andra liknande alster. Det finns en risk att din uppsats blir väldigt lik den du har kikat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in