2009-02-07, 13:13
Medlem
Jag har länge funderat över vad man förväntas torka munnen med när man har servetten i knät på en lite flottare tillställning. Det kan ju inte vara tänkt att man ska använda servetten som ligger i knät, eller?
Citera
2009-02-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phagoufr
Det kan ju inte vara tänkt att man ska använda servetten som ligger i knät, eller?

Mm, jo.
Citera
2009-02-07, 13:17
Medlem
4283s avatar
Det gör alltid jag, och de som sitter bredvid mig... Sen kan man ju försöka att inte kladda som en bebis,
Citera
2009-02-07, 13:32
Medlem
Jag hittade en Ribbing-artikel om "Rätt servettstil" och där skriver hon följande i sitt svar:

Citat:
Orsaken till att man ska ha servetten i knät är att det är där den hör hemma, den används ju för att torka av munnen från klet och matrester och läggs tillbaka på bordet först sedan måltiden är helt avslutad.
Det låter ju rimligt men jag torkar normalt munnen varje gång jag ska dricka för att förhindra äckliga matfläckar på glaset och det känns lite fel och omständligt att plocka upp servetten från knät och torka sig medan man håller reda på vilken sida av servetten man torkat sig med, och sedan lägga tillbaka den i knät. Råkar man lägga fel sida nedåt så finns ju en överhängande risk för att man smutsar ner byxorna.

Hursomhelst, nu vet jag vad som gäller.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=821812
Citera
2009-02-07, 14:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag hittade en Ribbing-artikel om "Rätt servettstil" och där skriver hon följande i sitt svar:

Det låter ju rimligt men jag torkar normalt munnen varje gång jag ska dricka för att förhindra äckliga matfläckar på glaset och det känns lite fel och omständligt att plocka upp servetten från knät och torka sig medan man håller reda på vilken sida av servetten man torkat sig med, och sedan lägga tillbaka den i knät. Råkar man lägga fel sida nedåt så finns ju en överhängande risk för att man smutsar ner byxorna.

Hur eller vad ater du egentligen, om du har problem med matflackar pa glaset? Eller ar det drickandet du gor pa ett lustigt satt?
Citera
2009-02-07, 17:25
Medlem
CoopColas avatar
Förstår inte alls vad problemet är. Äckligaste som finns är ju folk som torkar sig runt munnen och sen lägger upp servetten på bordet.
Citera
2009-02-07, 17:33
Medlem
Som sagt så börjar man med att äta så att man inte sprider maten i ansiktet. Torkar sig gör man med servetten som när den inte förs till eller från munnen är placerad i knät. Om du av någon anledning måste lämna bordet en kortare stund så placeras servetten på stolen. Endast när måltiden är slut och det är dags att lämna bordet placeras servetten på bordet. Allt annat är en skymf mot värdparet.
Citera
2009-02-08, 10:13
Bannlyst
Var ute och åt med ett sällskap igår där merparten verkade tycka att servetten var för fint vikt för att användas,suck..
Citera
2009-02-08, 14:03
Medlem
Herr_Oins avatar
Ribbing har rätt. Servetten placeras i knät och används först efter att man ätit klart. Då placerar man den lämpligast lätt ihoprullad bredvid tallriken så att de andra närvarande slipper se mängden mat som missat munnen.
Citera
2009-02-08, 17:33
Medlem
KG_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Ribbing har rätt. Servetten placeras i knät och används först efter att man ätit klart.
Att den används först när man ätit klart måste ju vara en feltolkning. Servetten används när den behövs, vad skulle det vara för mening att sitta med mat runt munnen för att endast vid måltidens slut torka rent och sedan lägga servetten på bordet?
Citera
2009-02-08, 17:44
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredron
Var ute och åt med ett sällskap igår där merparten verkade tycka att servetten var för fint vikt för att användas,suck..
Bönder.
Citera
2009-02-08, 17:47
Medlem
Tolvans avatar
Citat:

väldigt lätt att undvika om man inte viker upp servetten helt när man ha den i knät och sedan när man torkar sig runt munnen använder insidan av servetten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in