• 4
  • 5
2021-01-02, 21:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Stefan Ekengren från Hantverket har (till viss del) populariserat metoden att fritera hasselbackspotatisarna i år. Kanske kan vara något.

Tack för det inlägget. Det första jag ska testa i min nya Airfryer.
Citera
2021-01-02, 22:08
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tack för det inlägget. Det första jag ska testa i min nya Airfryer.

Testade själv för första gången idag faktiskt, sviiiingott. Genomknapriga, gyllenbruna och inte alls sega. Såg precis ut som på bilden nedan.

Utgick mer eller mindre från detta:
https://www.koket.se/hasselbackspota...om-och-smetana

Kokade dock mina potatisar i 5 minuter och lät dem sedan ligga i vattnet i 30 min.
Citera
2021-01-02, 22:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Testade själv för första gången idag faktiskt, sviiiingott. Genomknapriga, gyllenbruna och inte alls sega. Såg precis ut som på bilden nedan.

Utgick mer eller mindre från detta:
https://www.koket.se/hasselbackspota...om-och-smetana

Kokade dock mina potatisar i 5 minuter och lät dem sedan ligga i vattnet i 30 min.

Intressant. Får se om det blir till att testa imorgon eller om jag väntar en vecka.
Citera
2021-01-16, 18:10
Medlem
Gothenburgers avatar
Jag håller på och gör hasselback i detta nu. Jag skar till potatisen (delikatesspotatis), tunna flikar ska det va och lät dom koka i 5 min och nu ligger dom och svalnar i kokvattnet.
Sedan ska jag sänka ner potäterna i brynt smör för att sedan köra in i ugnen (varmluftsugn) längst ner.
Där får dom gå i +40 min på ca 220grader. Under tiden skall en utmärkt bit entrecote tillagas på grillen.
jag brukar pensla på brynt smör 2-3 ggr.
När jag vet att köttet bara har några minuter kvar på grillen så pudrar jag på skorpmjöl och flyttar upp potatisen högst upp i ugnen och drar på järnet. i mitt fall 250gr och låter det gå där i ca 10min eller tills jag är nöjd med ytkrispet.

Wish me luck (jävla skit att grilla när det är -10 ute...men men).
Citera
2021-01-16, 19:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det bästa är om du har riktigt smör. Och ja, du öser potatisen med smöret som smält.

Svartpeppar brukar kategoriseras som grovmalen, finalen och hel. Det brukar räcka
Bregott ÄR smör, med lite rapsolja också.

Jag kör olivolja och rapsolja, marinerar sen detta och potatisen med salt och svartpeppar.
Kör i ugnen en sväng, sen finriven parmesan/pecorino och så får det en lagom färg när det är klart.
Kör alltid king edvard eller annan mjölig potatis.

Och rätt skoj se folk ta hasselbackspotatisen, då de jagar efter den knapriga osten som runnit ned i formen.
Citera
2021-01-16, 20:12
Medlem
Citat:
Stefan Ekengren från Hantverket har (till viss del) populariserat metoden att fritera hasselbackspotatisarna i år. Kanske kan vara något.

Fast då är det ju inte hassebackspotatis längre utan pommes frites. Om det nu är det man vill ha så är det inget att skämmas över. Du gör hemgjorda pommes frites. Smaklig måltid!
Senast redigerad av TigerKid2 2021-01-16 kl. 20:14.
Citera
2021-01-16, 23:34
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Fast då är det ju inte hassebackspotatis längre utan pommes frites. Om det nu är det man vill ha så är det inget att skämmas över. Du gör hemgjorda pommes frites. Smaklig måltid!

Intressant.

Så hasselbackspotatis kan alltså inte friteras. Men förmodar att du skulle säga att pommes frites både kan tillagas i ugn som fritös. Konstigt.

Om man skulle fråga 100 personer vad som definierar en hasselbackspotatis - så kan vi nog vara överens om att de flesta skulle nämna utseendet, mer än att det är en potatis som tillagats specifikt i ugn.

Smaklig spis!
Citera
2021-01-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenFalskeProfeten
Det blev inte så gott tbh, dom ser bra ut på bild tror jag iaf. Dom översta delarna var mer krispiga, men dom nedre delarna vara bara som vanlig kok potatis typ? La en klick smör på varje potatis, och salt över det, efter 20 min i ugn tog jag ut allt och smälte bregott smör i micron, sen hällde jag över och in i ugn igen 20 min, jag hällde inte flingsalt, ville testa som det var, men jag önskade att det skulle vara mer krispigt och ha mer smak, trots att jag hällde smör och salta i början.

det var mer mjukt än krispigt...

https://i.imgur.com/YI4pwWR.jpg

det är för att du inte använde pensel
Senast redigerad av nykines 2021-01-17 kl. 13:58.
Citera
2022-12-06, 17:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag förväller heller inte mina hasselbackar. Dock brukar jag ha en egen procedur.

Jag skalar och snittar dem. Sedan får de ligga i kallt vatten ett tag. Därefter tar jag ut dem och kör in dem i ugnen på ca 125 grader så att de torkar något. Därefter tar jag ut dem och penslar dem med vitlöksolja som man antingen kan köpa eller laga själv. På med saltet och tillbaka in i ugnen.

Nu höjer jag tempen till runt 190 grader och kör i ca 20 minuter till. Därefter tar jag ut dem igen och penslar samt saltar lätt en gång till. Efter det får de gå till slutet. Hur lång tid det tar beror på storleken på potatisen och vilken sort det handlar om.

~Paul~

Ströbröd är ju ett måste på, men den vitlöksoljan skall jag testa.
Citera
2022-12-06, 17:51
Medlem
Deagle66s avatar
Jag gör Hasselbackpotatis i ugnen med texmex ost eller annan god ost på.
Penslar på smör 2 ggr och osten åker på vid sista penslingen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in