2009-02-07, 00:35
Medlem
Hejsan
Jag tog studenten i våras men kommer nog inte att börja plugga vidare förrän om ett par år. Därför gäller frågorna främst hur betygsräkningen och utbildningen ser ut 2010 och 2011. Hursomhelst är läkarutbildningen den som lockar mest i nuläget. Jag har de rätta betygen -men saknar tyvärr behörigheten i följande ämnen: MaD, BiB, KeB, FyA och FyB. Då antagningsprocessen är ganska tajt till den utbildningen, vill jag vara säker på att jag väljer det 'rätta sättet' att läsa in ämnen på.

Exempelvis, behöver jag ha högsta betygen eller räcker g i betyget för de upplästa ämnena? Hamnar man i samma kvoteringsgrupp vid antagning oavsett om man läser naturvetenskapligt basår eller komvux? Läser man basår på ett visst universitet kan man ofta få garanterad plats på en utbildning där -gäller detta även läkarn? Vilket av dessa två sätt tror ni blir minst tufft? Kan man förresten plugga dessa ämnen på distans utomlands (på gymnasiet vet jag iaf att laborationer och en del praktiska var nödvändiga för att få betyg i ämnena!)?

Oj många frågor där. Kan ju hoppas att någon snäll själ kan svara på dem eller bara ge någon rekommendation i ämnet
Citera
2009-02-07, 11:00
Medlem
Sosabowskis avatar
Du kommer inte hitta något universitet eller högskola som ger dig platsgaranti till läkarprogrammet, det är en sak som är säker.

Som det ser ut kommer du hamna i Grupp II (kompletteringsgruppen) hur du än gör.. Men, om du nu har 20.00 bör du läsa in behörigheten på en högskola/universitet, ett naturbasår där. Se bara till att du är behörig på alla högskolor/universitet med det basåret och att de även har KemiB och BiologiA och BiologiB, alla har inte det.
Läser du in behörigheten på högskola/universitet så får du behörigheten men inte gymnasiebetygen - dvs kan inte sänka ditt betygssnitt!

Sedan är det inte heller säkert att högskolor och universitet kommer att ha basår alls eller i mindre skala i fortsättningen. Inte deras jobb att utbilda på gymnasienivå eller något sådant skall ha uttalas.

Så, i korthet, jag är ganska säker på att du kommer hamna i Grupp II, kanske bör du överväga att fixa ett riktigt bra högskoleprovsresultat också?
Citera
2009-02-08, 21:29
Medlem
Tack för svar..

Speciellt sista upplysningen att det finns risk för att natur-basåret tas bort inom en snar framtid. Typiskt sak som är bra att veta! Ifall du är insatt eller har hört något; kommer det att vara svårare att komma in på högskoleutbildningar via kompletteringsgrupp 2 i framtiden? Som jag har fattat det verkar det i nuläget nämligen finnas flera som är kritiska till denna väg in på universitet..

Hursomhelst, tänkte också dubbelkolla så att jag har förstått det rätt. Läser jag basår på en högskola kan jag inte förändra mitt betygssnitt men väljer jag att läsa upp kurserna på komvux kan mitt snitt förändras beroende på de nya betygen?

Tack!
Citera
2009-02-08, 21:41
Medlem
Sosabowskis avatar
Det råder lite delade meningar om det första. Det är uttalat att det inte är högskolans jobb men det tar ju tid att avskaffa en sådan sak, oftast.. HT 2009-VT 2010 känns väl ganska "safe" men jag skulle inte vänta och riskera att missa chansen (då finns iofs KomVux kvar som dock de kan dras ner på etc.). Det bästa tipset är väl att ta tag i det ASAP!
Men kanske kommer de finnas kvar länge till, högskolornas basår, vem vet?

Ja, det sista stämmer. På högskolans basår får du behörigheten men inga betyg så kan inte höja och riskerar inte att sänka. På KomVux får du betygen och kan höja eller sänka.

Nej.. Jag är inte superinsatt, bara läst mig till en del för egen info nyligen.. Platsgarantier efter baår är en annan grej som kan försvinna (alltså även om basåren finns kvar), jag har hört rykten om det.. Rykten..

Och beroende på vad du skall läsa, så kommer det bli svårare om du hamnar i grupp II. Men är det ingen stor konkurrens så bör du klara dig.
Skall du bli läkare blir det dock tuffare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in