2009-02-06, 22:57
Medlem
Hejsan, vi är fyra polare som jobbar på ett mindre familjeföretag. Det är fast extrajobb som gäller varje helg. Arbetet och lönen är för nuvarande utformat som så att vi har en fast lön för utfört arbete, oavsett hur långt tid det tar. Detta gör att vi ibland har låg timlön, och andra gånger litet högre. Företaget innefattas av handels, och min fråga är nu om de har rätt att neka oss facklig minimilön även om vi inte är anslutna till facket? Min tanke var som sådan att om företaget är ansluten måste de leva upp till fackets riktlinjer?

Vi är samtliga över 20, och studerar, så att gå med i facket och betala är inget alternativ.

Vi ska löneförhandla snart, så min fråga är vad vi kan göra för att motivera, enligt lagar och regelverk, för att vi ska få timlön (fackenlig sådan, med OB)

Tack på förhand för alla svar, allt är välkommet och uppskattas förutom sarkasm och gnäll.
Citera
2009-02-06, 23:38
Medlem
[quote=Divve]
Vi ska löneförhandla snart, så min fråga är vad vi kan göra för att motivera, enligt lagar och regelverk, för att vi ska få timlön (fackenlig sådan, med OB)
QUOTE]

Föhandla? Ge dem ett erbjudande de inte kan motstå. Hota med att säga upp er. Det finns inte så många andra adekvata och lagliga alternativ.
Citera
2009-02-07, 00:27
Medlem
Men är det lagligt för dem att hota med uppsägning (vilket de indirekt gjort) om man kräver högre lön? Tidigare samtal har alltid mynnat ut i att om vi kräver högre lön tar de in nytt folk...
Citera
2009-02-07, 01:00
Medlem
Tråknicks avatar
Hota med att gå till facket då, för jag förstår det som om företaget inte har kollektivavtal. Förhoppningsvis pallar inte företaget stå ut med facktjafset och höjer era löner.

Tycker gott att du kan skriva vad jobbet går ut på och i vilken bransch det är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in