2009-02-06, 22:55
Medlem
Ni som har haft b12 och folsyra brist, varför fick ni det? Hur lång tid tog det innan ni blev friska efter att ha medicinerat? För jag har medicinerat i 1,5 år, inte ett jäkla skit har hänt, mår lika dåligt fortfarande. Läkarna vet inte varför jag fick det ifrån första början ens.
Citera
2009-02-06, 23:20
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Ni som har haft b12 och folsyra brist, varför fick ni det? Hur lång tid tog det innan ni blev friska efter att ha medicinerat? För jag har medicinerat i 1,5 år, inte ett jäkla skit har hänt, mår lika dåligt fortfarande. Läkarna vet inte varför jag fick det ifrån första början ens.
Några frågor bara om tiden innan problemen startade. Din kosthållning bestod inte av några avvikelser, inga specialdieter - eller vegan/vegetariankost? Du drack inte större mängder alkohol (levern)? Inga återkommande UVI? Glutenintolerans?

Förstår jag dig rätt så har läkarna gjort en utredning på dig, men inte kommit fram till något? Har du genomgått en gastroskopi, eller liknande?
Citera
2009-02-06, 23:20
Medlem
fick b12 spruta i skinkan en gång när jag supit i en vecka!
Citera
2009-02-06, 23:21
Medlem
Heims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
fick b12 spruta i skinkan en gång när jag supit i en vecka!
Ett bra tecken på när det är dags för vit månad.
Citera
2009-02-07, 00:30
Medlem
Inget fel i magen, har gjort en gastroskopi. Ingen alkohol och jag äter kött varje dag.
Citera
2009-02-07, 00:38
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Inget fel i magen, har gjort en gastroskopi. Ingen alkohol och jag äter kött varje dag.

Ägnat dig åt överdrivna mängder lustgas?
Citera
2009-02-13, 12:33
Medlem
Ginnys avatar
Min bästa vän är vegan och fick b12brist. Satte sig på psyket direkt.
Diverse fobier och vanföreställningar. Läskigt det där med b12brist.
Citera
2009-02-13, 14:17
Medlem
DadsGirlIsBads avatar
..

Min mormor, mamma, bror och jag har det, så för mig är det ärftligt. Känner en brud som har det för henne är de med ärftligt vet jag. Jag har haft i flera år nu vi alla går på sprutor. Din kropp behöver de för att få tillräkkligt av det och inget som kommer igen lixom vad jag förstått med det. men om du känner symtom kanske du behöver större dos istället??
Citera
2009-02-22, 15:36
Medlem
Citat:

För att du ska kunna ta upp B12 måste du ha ett visst protein i magsäcken. Saknas detta måste du alltså äta B12 tabletter resten av livet. Normalt kollar man detta vid en gastroskopi. Vet du med säkerhet att du har detta?

Om du har medicinerat med B12 - är det behepan eller liknande du tar då? - hur ser dina värden ut när du tar tabletterna regelbundet? Är de ok? Någon förändring?
Citera
2009-03-12, 10:33
Medlem
Har du tillräcklig B12- och folsyra-behandling?

Citat:

B12-brist är antagligen mycket mer vanlig än vad vi tror i vårt land.
Orsakerna till brist kan vara många.
Autoimmuna sjukdomar,atrofisk gastrit,resektion av ventrikel,strikt vegankost,
rökning,alkoholkonsumtion,,behandling med vissa läkemedel,tromboembolisk sjukdom,kardiovaskulär sjukdom.
Kvinnor i fertil ålder har troligen större risk att drabbas av B12-brist.

Symtom som kan vara misstanke på B12-brist

Yrsel.trötthet,viktminskning,minnesstörningar,,tun gsveda,håravfall,nedsatt köldtålighet i fingrar och tår,muskel- och ledvärk,smärtor från fingerleden,
stickningar och domningar i händer och fötter,balansrubbningar mm.

Misstänker man B12-brist ska man inte börja behandla själv utan gå till doktorn och ta prov.HAr man brist kan man behöva injektioner.
Det är viktigt med tidig och adekvat behandling .När man väl börjat behandling kan proverna vara normala ganska tidigt.Men behandlingen ska göras efter symtom och besvär.
I Kina/Japan få patienter med B12-brist 1000 ggr högre B12 än vi.
Det gäller också hitta balansen mellan B12 0ch folsyra.
Det finns läkare som anser att man kan behöva andra tillskott som B6.
B12 är helt ofarligt men B6 och andra kan man få för mycket av.
Det finns patienter som fått diagnos utmattningsdepression som efter ca 1 år fått genomgå prov på B12-brist och det har visat sig vara B12-brist!
B12-brist är ffa ett neuropsykiatriskt problem.Det finns läkare som behandlar
depression med enbart B12-behandling.
I normal fall tar det ca 3 år att få B12-brist men det kan också gå fortare när situationen inte är normal.
Citera
2009-03-12, 10:45
Medlem
blåljuss avatar
Citat:

Har Chrons syndrom.

Ätit Folsyra sedan tio år tillbaka. B12 har jag nyss fått tillsammans med järntabletter men jag mår sjukt dåligt av det. Spyr hela nätter etc så vågar inte ta dom längre.
Citera
2009-03-12, 12:47
Medlem
HAr du testat injektioner?

Citat:
Ursprungligen postat av blåljus
Har Chrons syndrom.

Ätit Folsyra sedan tio år tillbaka. B12 har jag nyss fått tillsammans med järntabletter men jag mår sjukt dåligt av det. Spyr hela nätter etc så vågar inte ta dom längre.

Har du testat behepan-injektioner eller andra injektioner?
Har du brist kan du inte sluta med B12 då kommer du att må ännu sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in