2009-02-06, 19:24
Medlem
Adidass avatar
Tjena! Finns knappt någon tråd där man inte kan läsa om hur lite företagen anställer, finanskris osv. Är det någon insatt som "vet" hur det kommer se ut när undertecknad är klar med sin utbildning om ca 2 år? Pluggar ekonomi och tänker jobba med ekonomi, i någon form. Kommer krisen vara lika påtaglig då?
Citera
2009-02-06, 19:45
Medlem
kallepets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Tjena! Finns knappt någon tråd där man inte kan läsa om hur lite företagen anställer, finanskris osv. Är det någon insatt som "vet" hur det kommer se ut när undertecknad är klar med sin utbildning om ca 2 år? Pluggar ekonomi och tänker jobba med ekonomi, i någon form. Kommer krisen vara lika påtaglig då?

Ekonomer är de sista som blir anställda så ta och utbilda dig till något seriöst, typ städare. Jag behöver en avdragsgill slav....
Citera
2009-02-06, 20:27
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallepet
Ekonomer är de sista som blir anställda så ta och utbilda dig till något seriöst, typ städare. Jag behöver en avdragsgill slav....

?
Citera
2009-02-06, 20:59
Medlem
Seanbanan2s avatar
Ekonomer gör inget, en civilingenjör kan lika bra runda upp ekonomernas arbetssyssla på 10 min efter jobbet och tjäna dubbel lön...
Citera
2009-02-06, 21:20
Medlem
Så sant, om något har väl den kris vi har nu visat hur meningslöst ekonomskrået är. En ingenjör och en dator ersätter tusentals ekonomer.
Citera
2009-02-06, 21:41
Medlem
Adidass avatar
Jag ber om ursäkt om jag gav intrycket av att jag ville veta ekonomers betydelse eller om de behövs! (väldigt stor ironi)

Om någon känner att de kan svara på det jag frågade vore jag tacksam!
Citera
2009-02-06, 22:21
Medlem
Astromans avatar
det är nog tyvärr ingen som kan svara på den frågan... rätt mycket kan hända på två år. krisen kan fördjupas (i värsta fall) eller så är det precis till att bli på bättringsvägen då. det kan nog bli tufft för ekonomer en tid framöver, men det beror väl vad man har tänkt sig att arbeta med. allt berörs ju men i olika utsträckning. Jag håller hoppet uppe och tror inte att det kommer se nattsvart ut
Citera
2009-02-06, 22:59
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Om du nu pluggar ekonomi så bör du väl kunna svara på den frågan lika bra som någon annan här?
Citera
2009-02-06, 23:10
Medlem
CitySoundtracks avatar
Finanskrisen och lågkonjunkturen är som bekant två skilda händelser. Angående finanskrisen så ser det enligt många mycket bättre ut redan i nu januari.

Att en ingenjör skulle hantera en ekonoms uppgifter, i synnerhet marknadsfrågor, vore företagsmässigt självmord. Inget ont om ingenjörer, men de gör sig bäst isolerade med en räknesticka.

Kompetenta civilekonomer är alltid eftertraktat, oavsett konjunktur.
Citera
2009-02-06, 23:41
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Finanskrisen och lågkonjunkturen är som bekant två skilda händelser. Angående finanskrisen så ser det enligt många mycket bättre ut redan i nu januari.

Att en ingenjör skulle hantera en ekonoms uppgifter, i synnerhet marknadsfrågor, vore företagsmässigt självmord. Inget ont om ingenjörer, men de gör sig bäst isolerade med en räknesticka.

Kompetenta civilekonomer är alltid eftertraktat, oavsett konjunktur.
I vilken värld lever du?
Citera
2009-02-06, 23:44
Medlem
CitySoundtracks avatar
Verkligheten, i detta fall Stockholm.
Citera
2009-02-07, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Så sant, om något har väl den kris vi har nu visat hur meningslöst ekonomskrået är. En ingenjör och en dator ersätter tusentals ekonomer.

Så möjligheten för en civilingenjör utbildad på t.ex. KTH, har lika stor sannolikhet att få samma jobb som en ekonom utbildad på Handels i sthlm?
kan ingenting om sånt här så snälla upplys mig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in