2009-02-06, 16:53
Medlem
Niders avatar
Hej, jag hade tänkt formatera datorn, det är dags.. Hur som helst, när jag start upp datorn har jag Windows skivan i. Men datorn hittar inte skivan, datorn startas upp som vanligt..

Någon som känner till detta problem?, jag har nämligen formaterat om samma dator tidigare, och då gick då hittade datorn Windows skivan.

Glömde skriva att jag använder mig utav Windows XP Home.

Mvh.
Citera
2009-02-06, 16:55
Medlem
Testa att hålla in F12 under uppstart, välj sedan boot från CD/DVD
Citera
2009-02-06, 16:56
Medlem
Niders avatar
Tack ska testa nu på direkten, återkommer om det inte fungerar.
Citera
2009-02-06, 16:58
Medlem
hottentotts avatar
alla datorer har inte samma bootkommandon
men kort sagt kolla bootordningen i bios alternativt kolla i uppstarten vad du ska trycka för att få upp bootmenyn (om du hinner)
Citera
2009-02-06, 17:02
Medlem
Niders avatar
Testade hålla in F12 under uppstart med Windows skivan i, fungerade inte.

Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
alla datorer har inte samma bootkommandon
men kort sagt kolla bootordningen i bios alternativt kolla i uppstarten vad du ska trycka för att få upp bootmenyn (om du hinner)

Förklara mer vad jag ska göra i bios, är ingen direkt super proffs.
Citera
2009-02-06, 17:07
Medlem
hottentotts avatar
först måste du veta vilken knapp du ska trycka på för att komma in i bios det står direkt när du startar upp datorn, nuförtiden är det dock lite svårt att se eftersom den rutan brukar försvinna rätt fort.
Det finns knappar du kan testa som t.ex del, F2, F10 om ingen av dem funkar testa köra en ctrl+alt+del så du startar om igen (obs måste göras innan windows loggan kommer upp), på så vis kan du få en ny chans att försöka se vad det står i första uppstartsrutan utan att behöva försvinna in i windows igen.
När du sedan lyckas komma in i bios ska du leta efter nått som det står "boot order" eller secuence nått liknande iaf, sedan sätta cd'n som första boot device.
Det går tyvärr inte att säga exakt hur du ska leta eftersom biosen ser olika ut beroende på dator, moderkort och biosversion.
Citera
2009-02-06, 17:24
Medlem
Niders avatar
Tack, men jag fixade det själv, gick in i Bios och ändrade ordningen vid starten, sitter på bärbara nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in