2009-02-06, 16:00
Medlem
Om en person kan/har tillgång till mitt namn och efternamn, personnummer och bankkontonummer, kan den personen på något sätt komma åt mina pengar på bankkontot?

Svara gärna ni som kan det här. Tacksam för svar!
Citera
2009-02-06, 16:08
Medlem
Såvida de inte har förfalskat din legitimation är svaret nej. Sådana uppgifter är ju något som alla anställda ger till sin arbetsgivare, och det enda arbetsgivaren kan göra åt detta är att sätta in pengar på kontot, inte ta ut.

Ditt kortnummer är det däremot viktigt att du håller hårt i, med det kan man köpa vad som helst och således tömma kontot.
Citera
2009-03-13, 01:58
Medlem
Om någon trots allt har gjort en internetbetalning från mitt bankkonto, utan tillgång till min dosa, utan tillgång till min dator, och utan att ha varit i mitt hem - HUR kan detta ha gått till?!

Jag har råkat ut för det och skulle gärna vilja veta hur det kan hända? Är man inte längre säker från stöld någonstans? Ska man börja förvara pengarna i madrassen som de gjorde förr?! Det blir ju bara så jobbigt att betala räkningar.
Citera
2009-03-13, 11:06
Medlem
qpXs avatar
trojan på din burk ?
om du går på toaletten fortfarande inloggad på banken och någon styr din dator medans du fortfarande är inloggad kanske ?

vad har du för bank förresten ?

swedbank har haft lite konstiga saker , betalningar som ändrar belopp efteråt och ändrar datum. mycket konstigheter har jag märkt hos dem på senaste månaderna.
Citera
2009-03-14, 01:20
Medlem
Jo, jag har Swedbank.

Jag går aldrig ifrån när jag är inloggad.

På den aktuella dagen när jag blev bestulen var jag inte inloggad alls på internetbanken.

Finns det nån möjlighet att spåra den dator som använts vid intrånget?
Citera
2009-05-15, 21:04
Medlem
Är det bara jag i hela landet som blivit bestulen på detta viset?

Jag håller fortfarande på att gräva i det här fallet, eftersom varken polisen eller banken verkar kunna reda ut det. Jag skulle gärna vilja veta om någon annan har råkat ut för det här.
Citera
2009-05-15, 21:50
Medlem
sasos avatar
ja det går å komma åt dina pengar genom de information som finns på kortet
Citera
2009-05-15, 21:51
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatshepsut
Är det bara jag i hela landet som blivit bestulen på detta viset?

Jag håller fortfarande på att gräva i det här fallet, eftersom varken polisen eller banken verkar kunna reda ut det. Jag skulle gärna vilja veta om någon annan har råkat ut för det här.

Har intrånget skett via internetbanken? Säkerhetssystemet som Swedbank (och numera de flesta seriösa bankerna) använder sig av är oerhört säkert och det är inte möjligt att göra överföringar från ditt konto utan din dosa (det räcker alltså inte med en trojan för att komma åt dina uppgifter). De bedrägerier som har skett mot banker med den typen av system har varit bedrägerier där kunden på ett eller annat sätt blivit lurad att föra över pengar till en motpart.

Det kan däremot röra sig om ett bedrägeri med kontokortsnummer som sker via internet (inte samma sak som bedrägeri via internetbanken). Jag är tämligen säker på att din bank kan spåra åtminstone vilka tider som någon har varit inloggad på din internetbank och följa varje klick som gjorts. De kan dessutom spåra vart pengarna har tagit vägen, men de kan inte spåra längre än så - då krävs det att polisen tar tag i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in