Citat:
Ursprungligen postat av hatshepsut
Är det bara jag i hela landet som blivit bestulen på detta viset?
Jag håller fortfarande på att gräva i det här fallet, eftersom varken polisen eller banken verkar kunna reda ut det. Jag skulle gärna vilja veta om någon annan har råkat ut för det här.
Har intrånget skett via internetbanken? Säkerhetssystemet som Swedbank (och numera de flesta seriösa bankerna) använder sig av är oerhört säkert och det är inte möjligt att göra överföringar från ditt konto utan din dosa (det räcker alltså inte med en trojan för att komma åt dina uppgifter). De bedrägerier som har skett mot banker med den typen av system har varit bedrägerier där kunden på ett eller annat sätt blivit lurad att föra över pengar till en motpart.
Det kan däremot röra sig om ett bedrägeri med kontokortsnummer som sker via internet (inte samma sak som bedrägeri via internetbanken). Jag är tämligen säker på att din bank kan spåra åtminstone vilka tider som någon har varit inloggad på din internetbank och följa varje klick som gjorts. De kan dessutom spåra vart pengarna har tagit vägen, men de kan inte spåra längre än så - då krävs det att polisen tar tag i det hela.