2009-02-06, 15:15
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men det är helt omöjligt att få tillbaka filer efter en formatering av en hårddisk, va?
Citera
2009-02-06, 15:29
Medlem
tomorres avatar
I allt väsentligt, JA.
Citera
2009-02-06, 15:43
Medlem
micaeles avatar
Nej, det är inte helt omöjligt. Först och främst finns det två typer av formatering som man kan genomföra. Antingen en fullständig som skriver nollor över hela ytan, eller en som bara rensar filtabellen - brukar kallas för Quick Formatting.
Om man har brukat den senare kan det räcka med någon lämplig programvara för att återställa mycket av filinnehållen.
Citera
2009-02-06, 15:47
Medlem
Om man formaterat helt då? Alltså använt windows recovery skivan och formaterat hela skiten? Har läst att ett program som heter GetDataBack ska fungera, någon som vet något?
Citera
2009-02-06, 15:49
Medlem
Flashen1961s avatar
Här finns ett gratisprogram http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=1 som kan återställa data som inte blivit överskriven men allt lär du inte få tillbaks och skriv ingenting till den disken utan använd dig av en extern eller en annan disk ansluten i datorn vid återställningen.
Citera
2009-02-06, 16:03
Medlem
Tack! Ska försöka.
Citera
2009-02-06, 16:18
Medlem
hottentotts avatar
om du använt en recovery skiva så finns chansen att den redan skrivit över filerna du vill ha tillbaka.
observera att du inte kan kopiera filerna som du hittar till samma hårddisk som du hämtar filerna från.
Citera
2009-02-06, 16:43
Medlem
TheCazes avatar
Jag skulle installera om hela dator engång. Och jag har två hårddiskar (C och D).
Och när jag skulle installera om Vista och formatera om hela den hårddisken så var jag slarvig och valde fel hårddisk. Så hela D formaterades.
Ca 50 GB borta, bilder, musik och arbeten/projekt.

Men jag fick tillbaka nästan allt med Recover my Files.
Tog typ 6h för att få tillbaka det mesta, och då var det typ bara ca 5 bilder som vart förstörda.

Så visst går det att få tillbaka det mesta.
Citera
2009-02-06, 16:52
Medlem
Tack för svar allihopa. Dessvärre var det flera månader sen jag formaterade C: på familjens dator. Den har blivit flitigt använd sen dess. Jag kör en sökning på filerna jag vill ha tillbaka nu, tror dock inte lyckan är på min sida denna gång
Citera
2009-02-06, 17:06
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixx
Tack för svar allihopa. Dessvärre var det flera månader sen jag formaterade C: på familjens dator. Den har blivit flitigt använd sen dess. Jag kör en sökning på filerna jag vill ha tillbaka nu, tror dock inte lyckan är på min sida denna gång
Det var en annan femma. Då ska du snabbt ställa in dig på att hoppet är ute. Flera månader sedan och flitig användning ger att datat du vill återställa garanterat är överskrivet mängder av gånger, och då är konsumentprogram för ändamålet verkningslösa.
Citera
2009-02-06, 17:36
Medlem
Niders avatar
Gör som jag nästa gång du formaterar, använd en extern hårddisk på 500gb
Citera
2009-02-06, 17:38
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Gör som jag nästa gång du formaterar, använd en extern hårddisk på 500gb