2009-02-06, 17:40
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
För det första, alla som studerar vidare tar inte studielån.

För det andra, det finns betydligt fler utbildningar som leder till yrken med låg lön. Ska du inte klaga på dessa yrken också?

Ok , men samhället gör det här av en enda anledning och det är för att dölja arbetslöshetssiffror och möjligtvis för att höja statusen på yrket.

Ok, nu vill jag att vi höjer statusen för betongarbetare.Därför vill jag att vi inför en 2-årig högskoleutildning där betongarna får studera betongens egenskaper på djupet.Då kan man fråga sig till vilken anledning varje betongare ska ha denna kunskap, för den behövs inte -men här kan man höja statusen.

Vidare kan man skicka parkarbetare till högskolan i 4år så att de kan lära sig blommans egenskaper, hur man röjer på ett ergnomiskt och miljövänligt sätt etc etc etc etc.

Tror du då att stadsparkerna kommer att förvandlas till paradis?.

Och vem fan kommer att gå dessa utbildningar, när man då lika gärna kan gå en utbildning som leder till bättre och mer välbetalda jobb.

Vi kan ju inte ha ett samhälle där 3 miljoner har ingenjörsutbildning och den andra halvan är ekonomer
Citera
2009-02-06, 17:45
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Tyckte att det var lustigt att man jämförde komvuxs undersköterskeutbildning med den utbildning som finns på högskolan i Skövde. Läs det igen. Står ju tydligt att det är 2,5 år på HALVFART. Omvandla det till heltid så är det ingen lång utbildning. Komvuxutbildningen är på heltid. På vissa orter är deras omvårdnadsutbildning dessutom på 3 terminer (1 ½ år).

Dessutom har undersköterskor fler arbetsuppgifter, beroende på var de arbetar någonstans. Alla arbetar inte på ålderdomshem. Men kollar man på vanliga arbetsuppgifter, och dessutom är medveten om att det är viktigt med hygien, så är det knappast onödigt med en utbildning innan man arbetar som undersköterska.

Om du hade läst trådstarten igen så hade du sett att jag skrivit att utbildningen bara hade varit på halvfart
Senast redigerad av indianhej 2009-02-06 kl. 17:54.
Citera
2009-02-06, 17:52
Avslutad
Citat:
För det första, alla som studerar vidare tar inte studielån.

För det andra, det finns betydligt fler utbildningar som leder till yrken med låg lön. Ska du inte klaga på dessa yrken också?

Jag kan väl inte direkt klaga på yrkena i sig då de måste finnas, och tydligen accepterar folk lönerna då dom så att säga aldrig stiger. Problemet är hur i helvete så många kan vilja ha jobb inom låglönesektorn för att sedan klaga på en lön som de från början visste skulle bli låg.

Många linjer behöver inte ens finnas på högskolan, det är för mycket trams helt enkelt. Jag tycker att alla yrken som leder till en inkomst under en viss gräns ska hanteras av folkhögskolor och komvux verksamheter, vidare ska de som går där kunna få 7-8000 i månande utan att behöva betala tillbaka det.
Citera
2009-02-06, 17:58
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Ok , men samhället gör det här av en enda anledning och det är för att dölja arbetslöshetssiffror och möjligtvis för att höja statusen på yrket.

Ok, nu vill jag att vi höjer statusen för betongarbetare.Därför vill jag att vi inför en 2-årig högskoleutildning där betongarna får studera betongens egenskaper på djupet.Då kan man fråga sig till vilken anledning varje betongare ska ha denna kunskap, för den behövs inte -men här kan man höja statusen.

Vidare kan man skicka parkarbetare till högskolan i 4år så att de kan lära sig blommans egenskaper, hur man röjer på ett ergnomiskt och miljövänligt sätt etc etc etc etc.

Tror du då att stadsparkerna kommer att förvandlas till paradis?.

Och vem fan kommer att gå dessa utbildningar, när man då lika gärna kan gå en utbildning som leder till bättre och mer välbetalda jobb.

Vi kan ju inte ha ett samhälle där 3 miljoner har ingenjörsutbildning och den andra halvan är ekonomer

De flesta parkarbetare har redan någon form av trädgårdsutbildning. MINST 3 år på naturbruksgymnasium inriktning Trädgård. Eller motsvarande utbildning inom KY/Högskola/universitet.

För det andra, så är det inte alla som vill ha "ett bra jobb" enligt din defination och bra lön. Det finns många som vill arbeta med sådant som de är intresserade utav. För precis som du säger, alla kan ju inte utbilda sig till ekonomer eller ingenjörer. Så sluta klaga på de som utbildar sig till ett vårdyrke, även om det är dåligt betalt. Finns ju värre utbildningar som knappast leder till jobb. Genusvetenskap, 3 år till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Om du hade läst trådstarten igen så hade du sett att jag skrivit att utbildningen hade barit på halvfart

Läs min tidigare post igen. Jag är ju medveten om att det är halvfart, men bara den utbildningen som är i Skövde. Eller hur? Medan komvux är helfart. Har jag (eller du) påstått något annat? Jag bad dig bara att omvandla 2,5 år på halvfart till heltid så att du skulle inse att det inte är så lång utbildning som du försöker få det att låta.

Sedan är det inget tvång att läsa någon undersköterskeutbildning på högskola. Förresten, det finns inte ens någon sådan utbildning på Skövdes högskola. Det finns dock en ettårig utbildning (heltid) som du möjligen kan ha menat. Äldres hälsa och omvårdnad - magisterprogram 60 hp.

Någon annan liknande utbildning finns inte, inte ens bland distansutbildningarna. Så snacka inte skit.
Citera
2009-02-06, 18:09
Medlem
Centauris avatar
Ja, herrejävlar... Nytt bottenrekord. Undersköterskor är väl akademiker...
Citera
2009-02-06, 18:30
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Många linjer behöver inte ens finnas på högskolan, det är för mycket trams helt enkelt. Jag tycker att alla yrken som leder till en inkomst under en viss gräns ska hanteras av folkhögskolor och komvux verksamheter, vidare ska de som går där kunna få 7-8000 i månande utan att behöva betala tillbaka det.

Vad menar du? Är det en eventuell framtida inkomst som ska styra utbildningens huvudman och inte anställningens behov? En sopåkare tjänar antagligen bättre än en operationssköterska. Innebär det att en folkhögskola som knappt har rinnande vatten är bättre lämpad att utbilda ssk än, säg, Karolinska instituetet?
Citera
2009-02-06, 18:44
Medlem
En del kanske studerar för att det är intressant och berikande. Tråkigt att ingen har tänkt på det.

Självklart behöver undersköterskor en viss utbildning i till exempel hygien, lyftteknik, hur man behandlar patienter, etc. De i artikeln har ju läst på halvfart, så egentligen hade det ju tagit 1 år?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in